האחים ברונר: "אחותנו מעולם לא הייתה שותפה שלנו"

רות ברונר תוהעת את אחיה, ישראל ויעקב, בטענה כי הם מקפחים את זכויותיה בשותפות המשפחתית בעסקי יהלומים ונדל"ן ■ היא מבקשת להכיר בחלקה בהיקף 10%-20% ובהמשך לפרק את השותפות ■ האחים: "תביעתה מרושעת וקלושה"

"טענותיה של רות ברונר נגד אחיה, לא נועדו אלא להכפיש את שמם של אחיה ברבים ולהפעיל נגדם לחץ פסול. זוהי תביעה שקרית ומגוחכת, המהווה המשך ניסיון סחיטה מצד התובעת כנגד אחיה" - כך אמר ל"גלובס" עו"ד עמוס גורן, ממשרד מיתר ליקוורניק גבע & לשם ברנדויין, המייצג את האחים ישראל ויעקב ברונר, בתגובה לתביעה שהגישה נגדם אחותם, רות ברונר. זאת, בטענה כי האחים מקפחים באופן בוטה את זכויותיה בשותפות המשפחתית המשגשגת שהוקמה במשותף על-ידי השלושה לפני כ-25 שנה וכוללת עסקי יהלומים ונדל"ן בשווי מאות מיליוני דולר.

"רות ברונר מעולם לא הייתה שותפה בעסקים עם אחיה, היא המתינה עד לאחר מות הוריה עד שיצאה עם תביעה מרושעת זו, ולמותר לציין כי השיהוי מעיד על קלישות הטענות מה גם שהן התיישנו כבר מזמן", אומר עו"ד גורן. "תמוה כיצד הפכה לפתע ברונר לשותפה, כביכול, בעסקים המתנהלים עשרות שנים בחברות ובנאמנויות, לא במסגרת שותפות ולא בשיתוף עם התובעת. האמנם הייתה התובעת שותף לעסקים עתירי-נכסים וחובקי-עולם, ועשרות שנים לא היה לכך כל ביטוי מעשי, ואיש לא ידע מכך?!"

רות ברונר - שהגישה את תביעתה גם נגד בעלה בנפרד, צבי לוי, שמשמש בתפקיד ניהול בעסק המשפחתי; נגד אחייניה, יוכבד ושלמה ברונר; וכן נגד עוה"ד יוסי כהן, גדעון סגל, אנדרה זולטי ווורן גלייכר, בעלי מניות של חברות השייכות לעסקי המשפחה - מבקשת מבית המשפט כי יצהיר שהיא שותפה בעסק המשפחתי - בחלק של לפחות 20% בעסקי היהלומים ולפחות 10% בעסקי הנדל"ן - ובהמשך יורה על פירוק העסק.

"חומה של סירוב"

רות (51), ישראל (67), ויעקב (66) ברונר הם ילדיהם של הנריק וגוסטה ברונר ז"ל, שהקימו בבלגיה עסק משפחתי משגשג בתחום היהלומים והנדל"ן וצירפו את 3 ילדיהם הגדולים וכן את בנם הקטן, דוד (62), לניהול העסק. בשנות ה-80 התגלעו מחלוקות בין האחים המבוגרים לבין דוד, והוא יצא מהעסק המשפחתי.

רות ברונר מציינת כי אחיה, ישראל ויעקב, הם דתיים בעלי השקפות שמרניות, שהתנגדו מלכתחילה לצירופה בניהול העסק. לבסוף, לדבריה, נעתרו האחים לרצון ההורים, ובתור פשרה הסכימו כי היא תהיה שותפה בעסק המשפחתי - בתנאי שלוי, מי שהיה בעלה, יהיה מעורב בעסק ולא היא עצמה.

בשנת 2006 הלכה לעולמה אם המשפחה, וב-2011 הלך לעולמו אבי המשפחה. בשנת 2009 עלו ישראל ויעקב ברונר מבלגיה לארץ. זאת, לדברי אחותם, "על רקע הצרות המשפטיות שלהם בבלגיה". בינתיים, במהלך 2009 התדרדרו היחסים בין רות לבין בעלה, צבי לוי, והם נפרדו בסוף אותה שנה.

לטענת רות ברונר, לאחר הפרידה מבעלה היא גילתה כי רגליה נדחקו כליל מהעסק המשפחתי. לדבריה, אחיה ולוי מנסים לסלק אותה מהשותפות ומדירים אותה מניהול העסק.

באמצעות עורכי הדין דוד שמרון, מיכאל ראבילו ועקיבא מילר, טוענת האחות כי בעוד שאחיה מנהלים את העסק, היא - שעל-פי ההסכמים אמורה להיות שותפה בניהולו - "נתקלת בחומה של סירוב לשיתוף-פעולה מידע מצדם של אחיה ושל שאר הנתבעים".

"אי-צדק זועק"

בכתב התביעה שהגישה האחות, נטען כי "האחים מנהלים ומכוונים את העסק המשפחתי, ואילו האחות מודרת לחלוטין מהניהול. האחים מקבלים משכורות-עתק ומושכים סכומי כסף כרצונם, וזו נעדרת כיום אמצעים משל עצמה. אלה מחזיקים במידע מלא אודות נכסי העסק, וזו בעלת ידיעות חלקיות ומועטות בלבד".

עוד טוענת רות ברונר כי "אחיה מסרבים למסור לה מידע כלשהו אודות העסקים המשפחתיים והחלקים המגיעים לה מתוכם, ומסרבים להעביר לה כספים המגיעים לה ואף כספים שמקורם בחשבונותיה הפרטיים.

לטענתה, גם עורכי הדין, רואי החשבון, מנהלי ההשקעות והבנקאים העובדים בעסק המשפחתי ולמעשה בשירות האחים אינם משתפים פעולה עמה ואינם מאפשרים לה גישה לחשבונות העסק".

בתביעה נטען כי "בעוד שבעבר התפרנסה התובעת מן העסק המשפחתי באמצעות בעלה, ויכלה לפעול באופן עצמאי בחשבונות השייכים לעסק ולקבל מהם מידע, הרי שבשנים האחרונות הוצבה חומת בידוד גבוהה בינה לבין העסק המשפחתי. מעמדה כבת, כאחות, כרעיה וכשותפה לא עמד לה אל מול הניכור והמשטמה שהופנו כלפיה על-ידי אחיה-שותפיה, בעלה בנפרד ויתר בעלי התפקידים הפועלים בעסק המשפחתי או בעבורו".

בסיכום תביעתה מציינת ברונר כי "התובעת מודעת לגודל הבקשה ולכך שמדובר בעסקים פעילים, מסועפים וחובקי-עולם, שרב בהם הנסתר על הנגלה. אלמלא היה כאן אי-צדק הזועק לשמיים, לא הייתה ברונר נוקטת בצעד מרחיק לכת שכזה".

המחלוקת: עסקי יהלומים ונדל"ן חובקי-עולם

סכסוך האחים למשפחת ברונר חושף את ההיסטוריה של שותפות המשפחתית, שהוקמה לפני למעלה מ-25 שנה, עוד בשנות חייהם של הוריהם המנוחים. טרם מותם הקימו ההורים, הנריק (חיים) ברונר וגוסטה ברונר, עסק משפחתי בבלגיה, וכפי שמעידה צמיחת האימפריה המשפחתית, הם עשו חיל בעסקי היהלומים ברחבי העולם. בין היתר הם הרחיבו את עסקיהם לעסקי נדל"ן בארה"ב, בישראל ובמדינות אחרות, בהן פנמה, איי הבתולה הבריטיים, הונג-קונג, ג'רזי.

מפירוט הפרויקטים השונים, בהם מעורב העסק המשפחתי בתחום הנדל"ן בארץ ובעולם, ומרשימת הנתונים החלקיים לגבי היקף עסקי היהלומים של המשפחה שצורפו לתביעה, ניתן להתרשם כי מדובר בעסקים בהיקפים של מאות מיליוני דולרים.

טרם מותם צירפו ההורים את ילדיהם לעסקים, וכיום מנהלים את העסק האחים ישראל משה ברונר ויעקב ברונר, יחד עם צבי לוי, בעלה של האחות, רות ברונר.

בתביעה נטען כי רות ברונר מצויה כיום בהליך גירושים מבעלה, ואף מתנהל סכסוך בפני בית המשפט לענייני משפחה בירושלים בעניין עיזבון האם, גוסטה ברונר. על הרקע הזה פרץ הסכסוך בין האחים, כאשר רות ברונר טוענת כי אחיה ישראל ויעקב מדירים אותה מהעסק המשפחתי ומנשלים אותה מזכויותיה.

פרויקטים נדל
 פרויקטים נדל