ארגון העיתונאים למפכ"ל: הימנע מפגיעה בחופש העיתונות

זאת עקב מעצרם של מספר עיתונאים בהפגנות שהתקיימו בשבועות האחרונים ■ הארגון דוחה על הסף את הצעת המשטרה להנפיק אישורים מיוחדים לעיתונאים

ארגון העיתונאים פנה היום (ג') למפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בדרישה כי יימנע מפגיעה חומרה בחופש העיתונות. זאת בעקבות מעצרם של מספר עיתונאים בהפגנות שהתקיימו בשבועות האחרונים וכן בהתייחס להצעת משטרת ישראל כי יחולקו לעיתונאים תגים מיוחדים מאת המשטרה.

במהלך הפגנה שנערכה ב-8 במאי בתל-אביב עצרה המשטרה שני עיתונאים בתפקיד - הכתב אילן ליאור והצלם רוני שיצר.

הארגון פנה היום במכתב למפכ"ל המשטרה בבקשה להימנע מפגיעה חמורה בחופש העיתונות. עוד ביקש הארגון להיפגש עם המפכ"ל על מנת לדון בדרכים למניעת חיכוכים מיותרים בין שוטרים לעיתונאים ו"להמשיך ולפעול יחד תוך שיתוף-פעולה וכבוד הדדי".

במכתב מפנים בארגון העיתונאים את תשומת-הלב לכך שמעצרם של עיתונאים גורם לפגיעה בדמוקרטיה ובחופש העיתונות: "בתגובה לכתבה בנושא עיכוב העיתונאים ב'עין השביעית', נמסר מטעם משטרת ישראל כי 'מדובר בהפגנה בלתי חוקית אשר משתתפיה הפרו את הסדר וניסו לחסום רחובות ראשיים בתל-אביב, תוך גרימת סבל וסיכון לכלל הציבור. באירוע זה נעצרו 5 אנשים בחשד להפרת הסדר והשתתפות בהפגנה בלתי חוקית. אין כל קשר לעיסוקם של המעורבים לחשד כלפיהם'.

"לעמדתנו, דברים אלה מייצגים גישה שמתעלמת מחשיבותה ותפקידה של העיתונות לדמוקרטיה, ואין לנהוג בעיתונאי שמסקר הפגנה בלתי חוקית באותו אופן שבו נוהגים באחד ממשתתפיה. העיתונאי מגיע לאירוע כשליח הציבור וכעובד, ולא ניתן להצר את צעדיו תוך התעלמות מעיסוקו ומהסיבה להימצאו שם", כתב הארגון למפכ"ל.

הארגון התייחס לכוונת המשטרה להנפיק אישורים מיוחדים לעיתונאים כדי למנוע את מעצרם. בארגון הדגישו כי הם דוחים רעיון זה על הסף, וכי "אין מדובר בפתרון, שהרי כל עיתונאי נושא בתעודת עיתונאי רשמית מטעם משרד ראש הממשלה באמצעות לשכת העיתונות הממשלתית".

לטענת הארגון, יישומו של רעיון זה יביא להצרת יכולתו של עיתונאי לתעד יחס של שוטרים לאזרח ולבקר עבודתה של משטרה. "איננו יכולים להסכים עם מצב בו נדרש עיתונאי לאישור או תעודה מגורם נוסף, אפילו אם מדובר במשטרת ישראל, על מנת לבצע את עבודתם".

"מעבר לבעיה העקרונית שטמונה בפתרון מוצע זה, הוא אף אינו מספק מענה לנושא, מאחר שחלק ניכר מהאירועים המסוקרים אינם מתוכננים מראש, ויוצא אם כן שעיתונאי שלא קיבל תעודה אך נדרש לסקר אירוע לא יוכל לעשות כן, משום שלא קיבל אישור במועד על כך מגורם כזה או אחר במשטרת ישראל", כתבו בארגון.