המחיר עוד יעלה

לא צריך להיות חזירים. הרפורמה בשוק הסלולר הצליחה מעל ומעבר למצופה

זו תהיה הפתעה מוחלטת אם השחקניות החדשות יצליחו לשמר לאורך זמן את רמות המחירים שהציעו אתמול (ב'). הלוואי שזה יקרה, אבל התמונה אינה אופטימית במיוחד:

השחקנים החדשים, למשל גולן טלקום והוט מובייל, משלמים כ-5 אגורות לדקה לאירוח ברשת סלקום או פלאפון. לקוח שמדבר כ-600 דקות בחודש ומחליט לעבור לאחת מהן צריך לשלם לפלאפון או לסלקום 30 שקל בחודש. תוסיפו לזה תשלומים על הודעות טקסט ועל גלישה, והנה כבר אנחנו מגיעים להוצאה של 50-60 שקל בחודש ללקוח ממוצע. וזה עוד לפני שדיברנו על ההשקעה הדרושה להקמת הרשת החדשה, שירות לקוחות, הוצאות מימון ושאר הוצאות.

איך אפשר להרוויח מ-89 שקל בהוט מובייל או מ-99 שקל בגולן טלקום (שגם מספקת שיחות לחו"ל באותה חבילה)? לחברות הפתרונים.

לא נהיה חזירים

אנחנו רוצים להישאר אופטימיים, ולכן נאמר שגם אם יהיה תיקון של המחירים כלפי מעלה, לבסוף הם יתייצבו על כ-150 שקל בחודש. לא צריך להיות חזירים, ויש להודות ביושר שהרפורמה בסלולר הצליחה מעל ומעבר למצופה.

יום אחרי ההלם, חברות הסלולר מתאוששות ומאשרות דבר אחד בלבד - הן לא מתכוונות לפנות את המגרש לחברות החדשות. בתוך כמה ימים נראה תגובות אגרסיביות של 3 הוותיקות. הדבר יהיה כרוך בקיצוצים כואבים, בירידה הרבה יותר חזקה ברווחיות, אבל לבסוף צריך לזכור שהן כאן לטווח ארוך ,והירידה תהיה לצורך עלייה, כאשר המנועים של החדשים ישתנקו בגלל מחסור בחמצן.

ההצעות של גולן טלקום והוט מובייל הראו עד כמה מסוכנת פעילות ה-MVNO. המפעילים הווירטואליים, דוגמת רמי לוי והום סלולר, יידרשו לחשוב אם להשאיר את רמות המחירים כפי שהן היום. מבנה ההסכמים של החברות הללו עם החברות הוותיקות לא יאפשר להן להתמודד ביעילות מול חבילה של "הכול כלול" ב-89 שקל.

התפקיד של חברת חשמל

למה אנחנו מזכירים זאת שוב? כי המודל של מפעילי ה-MVNO הוא בדיוק המודל לתחרות בשוק הקווי שאימץ משרד התקשורת.

זהו השוק הסיטונאי שרוצים ליישם. צא ולמד, מה יכולות פרטנר וסלקום, שהן לצורך ההשוואה עומדות להיות חברות MVNO על רשתות בזק והוט, לתרום לתחרות בשוק הקווי? התרומה שלהן לתחרות תהיה מוגבלת, בדיוק כמו התרומה של רמי לוי לתחרות בשוק הסלולר. מבורכת, אבל מוגבלת.

אם למדנו משהו מהשינוי הדרמטי בשוק הסלולר הוא שתחרות המבוססת על תשתיות עצמאיות היא הדרך הנכונה לקידום השוק.

וזה מוביל למסקנה אחת ברורה: צריך לאפשר למיזם החדש של חברת החשמל להיכנס לשוק כשחקן תקשורת מלא, המתחרה על אספקת שירותים לצרכנים, לא רק למפעילים. עוד לא מאוחר לתקן.