ביניש: "אין בסמכות הכנסת לעקוף החלטות של בג"ץ"

נשיאת העליון מתחה ביקורת על הכוונה למנוע בחקיקה את פינוי שכונת האולפנה בבית-אל ■ ביחס לאלימות הגוברת אמרה ביניש: "אני מודאגת מהזילות בחיי אדם"

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש, מותחת היום (ג') ביקורת על הכוונה למנוע באמצעות חקיקה את פינוי שכונת האולפנה בבית-אל - בניגוד להחלטת בג"ץ.

"הכנסת יכולה להגיד שפרשנות החוק אינה מקובלת עליה ולחוקק אחר. אבל אין בסמכותה לעקוף החלטה של בית משפט או בג"ץ", אמרה ביניש במעמד קבלת תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת בן-גוריון.

עוד אמרה ביניש כי "בימים אלה אנו מודאגים במיוחד גם מן הזילות בחיי אדם. אלימות קשה פשטה בקרבנו, והיא מאיימת על שלוותו וביטחונו האישי של כל אדם בישראל, שביתו אינו תמיד מבצרו; אנו חיים במציאות שבה כל יציאה לרחוב עלולה להיות סיכון חיים. לעתים נראה כי איבדנו את הערך המרכזי של הכבוד לאדם ולכל אדם, את הסבלנות ואת הסובלנות, את ההבנה, האמפתיה והחמלה, והיינו לחברה כוחנית מדי, איש כלפי רעהו".

ביניש אמרה עוד כי יש מקום לחשש מפני תופעות המאיימות על שלמותה של החברה בישראל ומכרסמות בה מתוכה. "אלה בעיניי לא פחות מסוכנות מכל איום חיצוני המרחף מעל ראשינו. תופעות הכרוכות בגילויי שחיתות חברתית ומוסרית; תופעות של פערים חברתיים בין השכבות השונות של האוכלוסייה; פגיעה בשוויון בין אדם לאדם, ופגיעה בבני הקבוצות החלשות שבקרבנו עד כדי פגיעה בכבוד האדם. לא פחות מכך מדאיגים השסעים והפערים האידיאולוגיים שבין קבוצות שונות בחברה וההקצנה הרבה ביחסים שביניהן".

ואולם, הדגישה ביניש, לנוכח תופעות אלה, אין להיתפס לרוח נכאים. "עלינו לחזק ולבסס את הרוח האופטימית הקוראת לעשייה, ויש גילויים נפלאים של עשייה בקרבנו - של יחידים ושל גופים שונים, ממסדיים וחוץ-ממסדיים. כדי לקיים כאן חברה אחת שיש לה ערכים משותפים, עלינו להשקיע בטיפוח ועידוד החינוך והתרבות. חינוך לערכים, להישגים בתחום המדע והרוח, טיפוח ערכי היהדות ולימודם בצד ערכים אוניברסליים בקרב כל שכבות הציבור".