ועדת החוקה: תעודות הזהות יהיו תקפות ל-10 שנים בלבד

המשמעות: בתוך 10 שנים יצטרכו כל אזרחי המדינה להתייצב ברשות האוכלוסין כדי לחדש תעודה ■ בנוסף אושר ביצוע הפיילוט להנפקת תעודות זהות חכמות

מהפכה בתחום תעודות הזהות: ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ד') לרשות האוכלוסין להתחיל בביצוע הפיילוט להנפקת תעודות זהות "חכמות" הכוללות מידע ביומטרי על בעל התעודה.

בנוסף, נקבע כי כל תעודות הזהות שבידי אזרחי המדינה, כולל התעודות הישנות הקיימות כיום בידי האזרחים, יהיו תקפות ל-10 שנים בלבד ולא לתקופה בלתי מוגבלת. פירוש הדבר שבתוך 10 שנים יצטרכו כל אזרחי המדינה ותושביה להתייצב בלשכות רשות האוכלוסין כדי להחליף את התעודה שבידם.

בנוסף, אישרה הוועדה להוסיף פרטים אישיים נוספים שיופיעו בגוף התעודה במקום בספח, ובהם מספרי תעודות הזהות של בן או בת-הזוג, הילדים ושם הסב. הורה גם יוכל לבקש שבתעודת הזהות שלו יצוין שמו של בנו או בתו שהלכו לעולמם, תוך ציון תאריך המוות.

אזרח חסר דת הרשום כנשוי על-פי חוק ברית הזוגיות, יירשם מעתה בתעודה בסעיף המצב האישי כ"בן-זוג בברית הזוגיות". התעודה תהיה מאובטחת בחתימה אלקטרונית של עובד רשות האוכלוסין או חברה המספקת לה שירותים.

הפיילוט להנפקת תעודות זהות ביומטריות יתחיל בקרוב, בשלב זה לתקופה של שנתיים. הגישה לקריאת התעודה האלקטרונית לאימות ואמצעי הזיהוי האלקטרוני שעל גבי השבב תתאפשר רק באמצעות סיסמה אישית שבעל התעודה יוכל להחליף בעצמו מדי פעם.

בהמשך תקבע רשות האוכלוסין הוראות באשר לאורך הסיסמה, מספר הניסיונות השגויים שיגרמו לנעילת השבב, אופן הטיפול בתקלות ובאימות זהות מרחוק ככל שיהיה, והאופן והתדירות של החלפת סיסמאות.

ח"כ אורי מקלב הביע התנגדות עקרונית לקצוב את תוקפן את תעודות הזהות ל-10 שנים, וטען כי מדובר בטרחה מיותרת לציבור. "המצב בו אנחנו נאלץ קשישים בני 80 לעמוד בתור לחידוש התעודה יכביד עליהם מאוד", אמר. "הם לא יעשו זאת, ובכך יימנעו מהם זכויות ושירותים המגיעים להם".