הקופאיות בשופרסל צריכות לדאוג?

בצד היתרון הצרכני, הקופות בשירות עצמי מהוות איום על עובדי הרשת

‎‎מה שהתחיל לפני למעלה משנתיים כתוכנית פיילוט צנועה במספר סניפים בודדים של רשת שופרסל, הפך בתקופה האחרונה למהלך בקנה-מידה ענק: מעל ל-150 קופות בשירות עצמי מתוצרת ריטליקס הוצבו בכ-50 סניפים בולטים של הרשת ברחבי הארץ, והיד כנראה עוד נטויה.

בצד היתרון הצרכני שהמהלך הזה טומן - ויעידו התורים הקצרים יותר אפילו בסופי השבוע - יש גם איום שמרחף על עובדי הרשת. בהנהלה מבטיחים כי הטכנולוגיה החדשה לא תבוא על חשבון העובדים, אבל סניפים ריקים מקופאיות במספר מדינות בעולם שאימצו את הטכנולוגיה מצביעים על כך שהקידמה עלולה לגבות מחיר כואב.

‏ל"גלובס" נודע כי מאחורי הקלעים, בוועד העובדים של שופרסל, נבהלו מעצם המהלך. עוד לפני שהחל הפיילוט, הם דרשו הסברים והזעיקו את בכירי ההסתדרות.

"מאוד נלחצתי בהתחלה והפעלתי בעניין גם את עופר עיני", מספרת אריאלה סיסו, יו"ר הוועד. "בהנהלה הסבירו לי ולעופר שמדובר בקופות מהירות ושאין סיבה לדאוג. היו לי מספר פגישות עם המנכ"ל הקודם, אפי רוזנהויז, וגם עם המנכ"ל הנוכחי, איציק אברכהן, והם הבטיחו לי שהעובדים לא ייפגעו", היא מוסיפה.

סיסו טוענת כי עיני, שנחשב לבעל מערכת יחסים טובה עם בעל השליטה בשופרסל, נוחי דנקנר, הוציא מכתב הבהרה בעניין לבכירי הרשת. בהסתדרות, לעומת זאת, מבהירים כי סיסו היא שחתמה על המכתב, לאחר התייעצות עם עיני.

‏‎‎עדיין לא מאוחר למו"מ

‏‎‎כך או אחרת, פיילוט שכלל מספר סניפים בודדים הפך כאמור למהלך משמעותי מאוד, מבלי שהעובדים עיגנו את ההבטחות של ההנהלה תחת הסכם מחייב. בעת השיחה עם סיסו היא אפילו לא ידעה על כמה סניפים מדובר כיום, ורק לאחר שיחה עם המנכ"ל חזרה עם מספרים.

סיסו מציינת כי עדיין לא מאוחר לנהל משא-ומתן בעניין, ורמזה כי ייתכן מאוד שתדרוש גם תמורה כספית עבור הסכמת העובדים למהלך‎.‎‏ ככלל, מנסה סיסו לשדר עסקים כרגיל ומציינת כי שופרסל דווקא מגייסת עובדים בימים אלה. היא אפילו מביעה ספק אם הקופות בשירות עצמי יצליחו וטוענת לגניבות רבות מצד הלקוחות שמשתמשים בהן.

עם זאת, כשמדברים איתה על המעבר המוצלח לתדלוק עצמי בתחנות הדלק, סיסו מודה: "הכול עניין של זמן, כי אנשים בסופו של דבר מתרגלים לדברים. אתה יודע כמה זמן לקח לי לתדלק לבד את האוטו? היה לי פחד מהדבר הזה".

‏יו"ר הוועד ודאי תרצה לדעת שבהנהלת הרשת מדברים דווקא על הצלחה חד-משמעית של המודל: "הפיילוט מצליח מעל ומעבר למשוער. תרומתו העיקרית הינה בשיפור השירות ללקוח, נוחיות ומהירות הקנייה, והוא זוכה עד כה לשביעות-רצון רבה מצד הלקוחות".

‏אחד הגורמים שמעורה היטב במהלך של שופרסל טען כי בעבר היו מי שחששו מכך שהכספומטים יחליפו את הטלרים בבנק, והנה החשש הזה הופרך. לדבריו, אין ספק כי בעתיד הקופות החדשות של שופרסל עשויות להחליף חלק מהקופאיות, אולם זה לא בהכרח מחייב פיטורי עובדים.

"יש מקומות בעולם שהעבירו את הקופאיות לשירות הלקוחות ובכך שיפרו וחיזקו את השירות. בכלל, מדובר בתהליכים ארוכי-טווח, לא נראה פה מהלך גדול של פיטורים, למרות שזה עשוי להיראות מפחיד", הוא אומר.

‏‏‎‎הבדלי הגישות של ההסתדרות

‏המקרה של שופרסל מלמד שוב על הבדלי הגישות בהן נוקטת ההסתדרות בין המגזר הפרטי למגזר הציבורי. בעוד שהארגון מכריז על סכסוכי עבודה רבים ודורש תמורה עוד לפני שטכנולוגיה חדשה נכנסת למשרדי הממשלה - במגזר הפרטי מגלה ההסתדרות הבנה יוצאת דופן לצרכי המעסיק.

בארגון מזכירים לנו, בצדק אגב, שלא ניתן להילחם בקדמה, ומפנים קריאה למדינה - לדאוג ליותר הכשרות מקצועיות ומסלולי הסבה לעובדים שעלולים להיפגע בעתיד.

‏גם עו"ד בני כהן, שמייצג ועדי עובדים גדולים, טוען כי לא ניתן לעצור מגמות של חידושים בעולם. "תאר לך שהעיתונאים היו דורשים לסגור את אתרי החדשות באינטרנט כדי שלא לפגוע בעובדי הדפוס. אחד הדברים המתסכלים ביותר במשא-ומתן זה הדילמה האם לאפשר מהלך חדשני שהמשמעות שלו היא ויתור על עובדים, או להתעקש ששום עובד לא ילך הביתה ולעצור בכך את הקדמה".

לדבריו, זה סביר שהוועד של שופרסל מאפשר להנהלה להריץ פיילוט לפני שהוא מעלה דרישות שונות, גם אם הפיילוט נמשך מעל שנתיים. עם זאת, עו"ד כהן סבור כי על פניו הרחבת התוכנית ל-50 סניפים מעידה בבירור כי הפיילוט הצליח, וכי זה הזמן לנהל משא-ומתן על זכויות העובדים, לרבות תמורה כספית.

‏‎‎במגה ויתרו על הטכנולוגיה

‏‎‎ומה קורה במתחרה הגדולה של שופרסל, ריבוע כחול (מגה)? שם הגיעו למסקנה כי הטכנולוגיה החדשה לא הוכיחה את עצמה באירופה, וספק אם היא תצליח בארץ. בניגוד לתדלוק עצמי בתחנת דלק, השירות העצמי בסופר כולל סריקה של מוצרים רבים ושקילה של פירות וירקות, ובשורה התחתונה בריבוע כחול לא רוצים שהלקוח "יבוא לעבוד".‏‎‎‏