אפריקה נכסים: "מקשים המימון לנדל"ן; נעמוד בהתחייבויות"

הכנסות אפריקה נכסים מהשכרת והפעלת נכסים הסתכמו ב-80.4 מיליון שקל ■ בדירקטוריון מציינים כי למרות הגירעון בהון החוזר "אין בעיית נזילות" ■ רגועים יחסית גם מהמשבר באירופה

חברת אפריקה נכסים מקבוצת אפריקה , מדווחת היום (ה') על תוצאותיה הכספיות לרבעון, תוך שהיא מדווחת על גידול בהכנסות, מעבר לרווח בשורה התחתונה, ויוצאת בתחזית אופטימית באשר להתחייבויותיה וההשלכות האפשריות (או אי-ההשלכות) של משבר החוב באירופה על פעילותה.

ההכנסות החברה ברבעון מהשכרת והפעלת נכסים הסתכמו בכ-80.4 מיליון שקל, בהשוואה ל-76.4 מיליון שקל אשתקד. הרווח המיוחס למחזיקי ההון של החברה ברבעון הסתכם ב-7 מיליון שקל, לעומת רווח של 19.8 מיליון שקל אשתקד.

"אין חשש כי לא נעמוד בהתחייבויות"

באשר להתחייבויותיה ולמרות תזרים מזומנים שוטף חיובי, באפריקה נכסים מציינים את הגירעון בהון החוזר של החברה - בהיקף של 188 מיליון שקל. אולם, בדירקטוריון אפריקה מציינים כי "אין בהון החוזר כדי להצביע על בעיית נזילות", וכן מדגישים כי החברה נוקטת במספר צעדים בכדי להגדיל את נזילותה ולהקטין את ההתחייבויות שלה.

בין היתר, מציינים באפריקה כי צפוי להתקבל החזר הלוואה מהחברה מחצית היובל, בהיקף של 38 מיליון שקל (סכום שניתן כ"הלוואות בעלים" מאפריקה למחצית היובל), וכן כי החברה מנהלת מגעים לקבלת הלוואות נוספות בהיקף של 85 מיליון שקל כנגד שיעבוד נכסים.

"אין חשש סביר כי במהלך תקופת תזרים המזומנים החזוי לא תעמוד החברה בהתחייבויותיה", מסכמים באפריקה.

תנאי המימון נוקשים

ומה לגבי משבר החוב באירופה? באפריקה מציינים כי המשבר לא צפוי להשליך לרעה, באופן מהותי, על תוצאות החברה, לפחות בטווח הנראה לעין. "עיקר הכנסים והפעילות של קבוצת החברה מרוכזים במדינות שהאירו אינו מהווה את מטבע המדינה, שינויים אפשריים בערכו לא ישפיעו במישרין על הכלכלה הריאלית במדינות אלו", כותבים באפריקה. "עם זאת, התמשכות המשבר... עלולה להשפיע לרעה על הכלכלה במדינות בהן פועלת החברה".

בינתיים, מציינים באפריקה כי הם אינם מזהים פגיעה מובהקת בתוצאות החברה, "לא מההכנסות מנכסים מניבים ולא מההכנסות ממכירות יח"ד", וכן לא מזהים ירידה בשיעורי התפוסה או בקצב המכירות. "עם זאת", מבהירים, "התמשכות המשבר באירופה... עלולה לגרום גם לפגיעה בהכנסותיה של החברה במדינות אירופה".

מה שכן, מציינים באפריקה כי הבנקים באירופה - בעיקר באוסטריה ובגרמניה - מקשיחים את תנאי ההלוואות והעמדות המימון לתחום הנדל"ן, הן ברמת נכונות הבנקים להעמיד הלוואות והן בהקשחת תנאי המימון. למרות זאת, מבהירים באפריקה שהצליחו להשיג מימון לפרויקטים, ומאמינים שכך גם יימשך.

ובחזרה לדוחות, לסיום. הרווח התפעולי של אפריקה הסתכם בכ-60.5 מיליון שקל, בעוד תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-52.9 מיליון שקל (לעומת 63.2 מיליון שקל אשתקד). יתרת המזומנים הסתכמה ב-275 מיליון שקל.

אבי ברזילי, משנה למנכ"ל החברה ומנכ"ל אפי אירופה: "החברה ממשיכה ביישום האסטרטגיה להגדלת מרכיב הנכסים המניבים בארץ ובאירופה באמצעות פיתוח פרויקטים חדשים על מלאי הקרקעות שבבעלותה. הפרויקטים שבנייתם החלה בשנה הקודמת יתחילו להניב פירות כבר בסוף השנה ובהתאם לקצב השיווק בכוונת החברה להמשיך ולפתח שלבים נוספים בפרויקטים הללו. לאחרונה החלה החברה בפיתוחם של שני קניונים חדשים ברומניה תוך, שהיא זוכה לאמון רב מצד הבנקים המממנים ושוכרים פוטנציאליים הנובע בין היתר מהצלחתו המרשימה של קניון אפי פאלאס קוטרוצ'ן הממוצב כיום כקניון המוביל בבוקרשט".

"כל הפרויקטים שדיווחנו עליהם בבנייה נמצא בכיסוי בנקאי", המשיך ברזילי בשיחה עם "גלובס". "הבנקים לא סגרו את שעריהם והפסיקו לתת מימון. הם פשוט הפכו להיות יותר סלקטיביים, ואנו ממצבים את עצמנו כשחקן הכי אקטיבי בשוק עם רמת אמינות מאד גבוהה. אנו פרוסים על 8 מדינות באירופה - אין פרויקט אחד שנעצר באמצע. אין פרויקט שלא סיפקנו, ואין הלוואה אחת מול הבנקים שהתקשנו בפירעונה, גם בזמן המשבר. אם חברה מצליחה לעמוד מאחורי ההתחייבויות שלה, אין ספק שזה משלם את עצמו עם ריבית בשנים היותר טובות".