מיכאל גולן: "חברות הסלולר רוצות לפגוע בנו, אבל זה לא יעזור להן"

הבעלים של גולן טלקום לא מתרגש מהמבקרים: "השוק לא יחזור למה שהיה - המהפכה התחילה" ■ "כמות הלקוחות שכבר הצטרפו אלינו מראה שיש ביקוש ענק"

אחרי אירוע ההשקה של גולן טלקום, הלך מיכאל גולן לנגב חומוס. עובד של אחת החברות הסלולריות שזיהה אותו, צעק לו שידאגו לחסל אותו עסקית ושהוא לא יישאר בשוק הרבה זמן. אין ספק שגולן (33) הוריד פטיש של 5 קילו על ראשי חברות הסלולר. יכולים להמשיך לספר לנו שהכול היה צפוי וידוע מראש, אבל זה לא נכון.

יום שני השבוע, מלון לאונרדו ברמת-גן, 10:00 בבוקר, נפל דבר בישראל. גולן טלקום מטלטלת את שוק התקשורת בישראל ומדהימה את כולם כשהיא מכריזה על הצעה חסרת תקדים - 99 שקל לחודש לשימוש בלתי מוגבל של שיחות, שיחות לחו"ל ל-29 יעדים, הודעות SMS וגלישה.

מאותו רגע, כל צרכן בישראל יודע שחשבון הסלולר שלו לא צריך להסתכם ביותר מ-100 שקל בחודש. נקודה. אחרי שגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קפץ על ההזדמנות ושיגר הודעות שמחה על האביב הסלולרי החדש, הצטרפה לחגיגה גם חברת הוט מובייל (מירס) והציעה אמנם עסקה זולה עוד יותר (89 שקל), אולם צריך לזכור שגולן טלקום הייתה הראשונה להרעיד את השוק.

"האג'נדה היא לשבור את השוק"

בשנה שעברה התמודדה החברה במכרז הסלולר שערך משרד התקשורת. גולן טלקום הציעה את הסכום הנמוך ביותר - 360 מיליון שקל, ולא התפתתה לרוץ כמו מתחרותיה שהגיעו ל-700 מיליון שקל.

אז לא נראה גולן עצוב במיוחד כשלא זכה. זה לא צריך להפתיע, שכן את הונו הוא כבר עשה. אולי חתונתו הקרובה העסיקה אותו יותר ולא איפשרה לו לעכל את ההפסד, ואולי בסתר ליבו הוא ידע שכך או אחרת, הזמן שלו בשוק התקשורת בישראל עוד יגיע.

המזל האיר לו פנים, וכששני המתחרים שלו כשלו בהעמדת הערבות, הוא זכה במכרז, שני אחרי מירס, והעמיד ערבות שנמוכה בחצי מהערבות של המתחרה.

מכאן החל המירוץ להקמת חברת הסלולר גולן טלקום. יחד עם אורן מוסט, לשעבר המשנה למנכ"ל סלקום (שהוא כנראה אחד הבודדים בישראל שמצליח פעם שנייה להקים חברה סלולרית בישראל), ויחד עם צוות עובדים מצומצם, הוקמה החברה שאת פירותיה זכינו לראות השבוע.

איש לא העריך כי גולן יצליח להקדים את מירס. האחרונה החלה את עבודתה שנים רבות קודם, בנתה אתרים, החליפה ליבת רשת והכשירה אנשים. בדקה ה-90 הצליח גולן לעקוף אותה ולהשיק את הרשת לפניה, וזה כלל לא משנה שהוט מובייל יצאה בסוף לדרך שעתיים אחרי. הדרמה והמהפכה הגדולה הן על שמו של גולן.

- המטרה שלכם הייתה להקדים את מירס בהשקה?

"החלטנו להשיק את החברה ברגע שנהיה מוכנים. כשראינו שמבחינת הרשת אנחנו יציבים והכול עובד כמו שצריך, גם ניסוי המשתמשים, החלטנו להשיק. אני לא יכול להגיד לך שזו הייתה מטרה, אבל גם לא יכול להגיד שאנחנו לא מרוצים שהם נאלצו להגיב אחרינו. בסך-הכול הצלחנו לעשות עבודה טובה. כולם האמינו שנהיה אחריהם, כי הם קיבלו את הרישיון 3 חודשים לפנינו.

- הייתה תחושה שעליתם מהר בשביל להקדים אותם, ושלא הכול סגור עד הסוף.

"שוב, אני לא חושב שהלו"ז נבנה מולם או מול החברות הוותיקות. אני חושב שכולם ידעו מההתחלה שהאג'נדה המרכזית שלנו היא לשבור את השוק, אז אני לא חושב שמבחינת הלו"ז והרצון שלנו זו הייתה הפתעה".

- איך אתה מתייחס לביקורת על כך שהרשת שלכם פרוצה והשירות שלכם לא מגיב כמו שצריך?

"לא צריך להיות נאיביים. כולם יודעים שהעיתון שפרסם את זה, 'ידיעות אחרונות', קשור להוט, ושעיתון שני, 'מעריב', קשור לחברה סלולרית אחרת - סלקום" (משני כלי התקשורת לא התקבלה תגובה עד לפרסום הידיעה, ג.פ).

לדברי גולן, "כולם יודעים שהטייקונים מכירים אחד את השני, ושיש להם אינטרסים משותפים. הטייקונים לא רוצים מהפכה בסלולר, לא רוצים ירידות מחירים, אז כל הזדמנות שיש להם, כולל להשתמש בכלי תקשורת, תהיה לגיטימית מבחינתם כדי לפגוע בנו.

"אבל זה לא יעזור להם. כמות הלקוחות שכבר הצטרפו אלינו מראה שיש ביקוש ענק (לפי ההערכות, כ-20 אלף איש ביקשו לעבור לחברות החדשות, גולן טלקום והוט מובייל, ג.פ.), זה דבר ראשון.

"דבר שני, עשינו כאן מהפכה, ואנחנו נמשיך אותה. לראשונה, הכנסנו בחבילה שיחות חינם לחו"ל ל-29 יעדים ב-99 שקל. זה הסטנדרט החדש. השוק הישראלי לא יחזור למה שהוא היה. אז עכשיו, החברות הוותיקות והטייקונים יכולים להיות בעד או נגד, אבל המהפכה התחילה. הצרכן הישראלי כבר הצליח ויצליח עוד יותר.

"אני רוצה להזכיר לך שכבר בראיון שנתן השותף שלנו, גזבייה ניאל, הוא אמר מראש שהמטרה שלנו היא להוזיל באופן מאוד משמעותי את המחירים, ושהוא יודע איך לעשות את זה. עשינו את זה בצרפת, ונעשה את זה גם כאן. המטרה הייתה לעלות את המחיר לשיח הציבורי כדי להשוות את כל ההצעות. זו האסטרטגיה שהבטחנו, ועכשיו אנחנו גם מקיימים".

"יודעים להתמודד עם ההשמצות"

- מה אתה אומר על אלה שאומרים שאתם רק רוצים לעשות סיבוב ואז למכור?

"זה חלק מאותן השמצות, ואנחנו יודעים להתמודד איתן. גולן טלקום הוקמה כדי להישאר כאן להרבה זמן. עשינו את זה בצרפת, ונעשה את זה גם כאן. המתחרים יכולים להגיד מה שהם רוצים, אבל בסופו של יום הפכנו את שוק הסלולר בישראל, עשינו כאן מהפכה, ועוד יהיו הפתעות נוספות בדרך".

- נראה שהיריבות ביניכם לבין הוט מובייל חריפה מתמיד, ושהמתיחות האישית בינך לבין פטריק דרהי, הבוס שלך לשעבר, לא נרגעה.

"אני חושב שאנחנו עושים הפרדה בין המתיחות האישית לתחרות. אנחנו מתחרים מול כולם, כמו שכולם מתחרים בנו. זו לא תחרות בין גולן טלקום לבין הוט מובייל בלבד. הוט מובייל, מירס ו-3 חברות הסלולר הוותיקות - פרטנר סלקום ופלאפון - לא עשו כאן שום מהפכה. להיפך, הן רק פגעו בצרכנים וגנבו אותם. אנחנו עושים את זה, אין לנו אמביציה אחרת, ובוודאי שלא אישית, חוץ מאשר ליצור כאן שוק חדש".

- 99 שקל, המחיר שאתה הצעת והמחיר שהציעו המתחרים, האם הוא מחיר ריאלי או שזה רק מחיר חדירה? איך אפשר לקיים עסק ממחיר כזה?

"זה המחיר הקבוע שלנו, והוא לא מחיר השקה. בניגוד לאחרים, לנו יש גם הוכחות, כי זה בדיוק מה שעשינו בצרפת בתחרות בשוק התקשורת הקווי. פרי טלקום הצרפתית באה והפכה את השוק המקומי כשהציעה מחיר קבוע לאינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה, ומאז שהשיקה את השירות היא לא העלתה מחירים".

- ומה לגבי הרווחיות?

"גולן טלקום תהיה חברה רווחית. זאת אומרת ש-99 שקל לחודש זה המחיר הנכון, האמיתי, ויותר מזה בשבילי הוא גם הצודק. זה מחיר שיאפשר לנו להרוויח, להשקיע ולבנות את הרשת".

- המודל של פרי טלקום, שאתם פועלים לפיו, בא על חשבון השירות. אתה אמנם מציע מחיר זול, אבל בסופו של דבר נושא השירות הוא גם חשוב, ואצלכם הוא לא בראש סדר העדיפויות.

"קודם כל, אני חושב שהסטנדרט של השירות משתנה. אתר האינטרנט שלנו הוא חלק מרכזי בשירות: אפשר להירשם לחברה רק דרכו, לנהל שם את החשבון וגם להתנתק. זה נותן יותר חופש ויותר גמישות לצרכן הישראלי. דבר שני, יש לנו פלטפורמה טלפונית. אמנם יש לנו כמה עשרות נציגי שירות וחסרים עוד עובדים, אבל אנחנו מגייסים כל יום וממשיכים להגדיל את מספרם".

- יש לכם תוכניות להנפיק את החברה, לגייס הון?

"לא. כמו רוב הסטארט-אפים הישראלים בהם היזמים מממנים את החברה, אצלנו - משפחת פריינטה, גזבייה ניאל ואני - ממנים את החברה לבד".

- ואתם לא מחפשים שותפים או קרנות השקעה?

"לא".

- איך המשפחה, ההורים? גאים, עוקבים אחריך?

"אתה יודע שהמשפחה שלי ציונית מאוד, אז הם חושבים שזה מאוד חיובי שעושים פה דברים מהפכניים וטובים. אני מקבל המון תמיכה מאנשים שמחזקים אותי, שאומרים לי שנכנסתי לשוק קשה שיש בו טייקונים ולחצים ואיומים, אבל מוסיפים: 'תמשיך, אנחנו תומכים בך'. זה מאוד מרגש, וזה נותן לנו עוד ועוד כוח להמשיך".