מנהיגי ה-G8 מסכימים: יוון צריכה להישאר בגוש האירו

(עדכון) כך נאמר בהודעה שיצאה בתום פגישת המנהיגים שהתקיימה בקמפ דייויד ■ מוקדם יותר היום הביע ראש ממשלת בריטניה אופטימיות לגבי מציאת פתרון למשבר באירופה

מנהיגי מדינות ה-G8 שנפגשו היום (שבת) בקמפ דייויד בארצות הברית הביעו תמימות דעים לגבי הצורך בהשארת יוון בגוש האירו למרות כל הבעיות הפוליטיות שקיימות במדינה. ההצהרות שיצאו מהפסגה היום יפחיתו, ולו באופן זמני, את הדיבורים על יציאה אפשרית של יוון מגוש האירו.

"אנחנו מסכימים על הצורך לקיום חזק של גוש האירו והתרומה שלו ליציבות והתאוששות הכלכלה העולמית. ואנחנו מדגישים שוב את הרצון שלנו לראות את יוון חלק מאותו גוש כשהיא ממשיכה לעמוד בהתחייבויות שלה כלפי העולם", נאמר בהודעה שפורסמה בתום הפגישה.

בהמשך ההודעה נכתב שהמדינות מתחייבות לנקוט בכל הצעדים על מנת לחזק את הכלכלות המקומיות, ולהלחם בכל הלחצים הכלכליים שיופעלו על הכלכלות המקומיות. בהודעה נאמר שהמדינות מודעות לכך שלא כל הצעדים מתאימות לכל כלכלה.

בנוסף על כך, הודיעו המנהיגים שהם מקבלים בברכה כל שיחות שיתקיימו על מנת לאזן בין הדרישה להפחתת החובות במדינות אירופה השונות לבין הצורך בהנהגת צעדים שיעודדו צמיחה.

מוקדם יותר, הביע ראש ממשלת בריטניה דייויד קמרון אופטימיות לגבי היכולת של מדינות ה-G8 למצוא פתרון לבעיית משבר החוב בגוש האירו ולעלייה שנרשמה לאחרונה במחיר חבית הנפט שנבע כתוצאה מהסנקציות שהוטלו על איראן במסגרת המאמצים למנוע ממנה להשיג נשק גרעיני.

לאחר פגישה שנערכה הבוקר בין נשיא ארצות הברית ברק אובמה וראש הממשלה הבריטי אמר קמרון שהוא חש שהתעורר אצל המנהיגים הצורך להביא לטיפול במשבר החוב בגוש האירו ושעדיף לעשות זאת מהר ככל האפשר על מנת למנוע התדרדרות נוספת במשבר.

"אנחנו מטפלים פה בשני האיומים שמשפיעים על הכלכלות של כל המדינות שמשתתפות בועידה", אמר קמרון לעיתונאים אחרי הפגישה. "האיום הראשון הינו משבר החוב בגוש האירו, והאיום השני, ולא פחות חשוב, מחירי הנפט הגבוהים שמתרגם לעלייה במחיר בתחנות הדלק. ואני שמח להודיע שאנחנו רושמים התקדמות בשני הנושאים הללו".

מוקדם יותר ביום עלו דיווחים שנשיא ארצות הברית יכנס ישיבה שתעסוק בעניין מחיר הנפט בעולם ובה תידון האפשרות שמדינות ה-G8 יתחילו לשחרר במעט את עתודות הנפט שלהם עוד לפני כניסתו לתוקף של האמברגו על הנפט האיראני מצד האיחוד האירופי, מהלך שעלול לגרום לעלייה משמעותית במחיר חבית הנפט.

במהלך דבריו התייחס קמרון גם למשבר בגוש האירו ואמר ש"יש צורך בתוכניות ברורות לחיזוק הבנק באירופה, צריך גם תוכניות 'חזקות' להפחת הגירעון בכל המדינות באירופה, שליטה חזקה יותר של הממשלה בהוצאות ותוכניות חירום מוכנות על כל צרה שלא תבוא".