הכול בגלל מסמר קטן

240 מיליון שקל - זה החוב הקטן שעשוי לגזול את פרטנר מבן-דב

"הכול בגלל מסמר קטן", אומר השיר הידוע, ואכן בעוד השוק מוטרד בעיקר מאיך תשרת סקיילקס של אילן בן-דב את חוב הענק של מיליארדי השקלים שנטלה כדי לרכוש את השליטה בפרטנר, דווקא מהחברה-האם סאני נפתחת הרעה. במילים אחרות - הפירמידה של בן-דב מאיימת להתרסק בגלל חוב קטן יחסית, 240 מיליון שקל, למחזיקי האג"ח של סאני.

אג"ח סאני, החברה שבאמצעותה שולט בן-דב בפירמידה, מובטחות במניות החברה-הבת סקיילקס. כעת, נוכח הירידה החדה בשער מניית סקיילקס, נדרשת סאני לשעבד לטובת מחזיקי האג"ח שלה מניות נוספות של החברה-הבת, אך כל מניות סקיילקס שבבעלותה כבר משועבדות. כלומר, אם בן-דב לא יביא בטוחות נוספות, מדובר בהפרה של תנאי האג"ח ועילה לפירעון מיידי של החוב.

כשהעלינו את הסוגיה לפני חודשיים, הסבירו לנו בסאני שאנו רואי שחורות, שאין בעיה ושבמקרה הצורך יציג בן-דב בטחונות נוספים. אך כשהגיעה שעת השי"ן, התבררה האמת. ייתכן שבן-דב לא מעוניין לתמוך באג"ח (כפי שהפקיר את חברת טאו שבשליטתו) או שפשוט, עשיר ככל שיהיה, אין לו 200 מיליון שקל כדי לתת בטחונות נוספים, או אפילו 100 מיליון שקל כדי לרכוש את האג"ח בערכם הנוכחי האפסי.

אך מאחר שסאני היא בעלת הבית של סקיילקס ומחזיקה ב-78% ממניותיה, אם הפרת תנאי אג"ח סאני אכן תוביל לפירעון מיידי, בן-דב יאבד את השליטה גם בסקיילקס וגם בפרטנר. או אז יהפכו מחזיקי אג"ח סאני לבעלי מניות סקיילקס ולבעלים הגאים של פרטנר.

מחכה לאביר על הסוס הלבן

הנה שאלה אפיקורסית, האם כדאי למחזיקי אג"ח סאני לממש את הבטוחות שבידם, לפרוע את האג"ח ולקבל מניות סקיילקס? מצד אחד אם יחכו עד ינואר 2013 - מועד התשלום הבא, ייתכן מאוד שבסאני לא יישאר דבר ומניית סקיילקס תמשיך לצנוח. מאידך, על סקיילקס רובצת גיבנת אדירה בדמות חוב של 3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, חוב שמחזיקי אג"ח סאני (כבעלי הבית החדשים בחברה) ידרשו לפרוע, וכרגע קשה לראות איך עושים את זה.

פרטנר, בסיס הפירמידה והמקור שאמור לשרת את חובות סקיילקס ובהמשך גם את סאני, נמצאת בבעיה. סביר שבשנה הקרובה תתקשה פרטנר לחלק דיבידנדים ותעסוק בתחרות בשוק הסלולר ובשירות החוב שלה, שעומד על 2.6 מיליארד שקל. בנסיבות אלה, ייתכן מאוד שמחזיקי אג"ח סאני לא ידרשו לקבל לרשותם את מניות סקיילקס, על הר חובותיה, וזה יעניק לבן-דב עוד קצת זמן.

אבל האם זה יספיק? ואם כן, איך בן-דב ייחלץ? הניסיונות למכירת פרטנר שעד כה התנהלו בעצלתיים, הפכו ללא רלבנטיים. הרי אף גוף רציני שעיניו בראשו לא ייכנס בימים אלה לשוק הסלולר הכאוטי בישראל. כרגע נראה שרק נס או אביר על סוס לבן שיחלץ לעזרת בן-דב ויזרים לו כמה מאות מיליוני שקלים, יוכל להציל אותו מאובדן השליטה בפרטנר, בסקיילקס ובכלל באימפריה העסקית שהקים בשני העשורים האחרונים.