שטייניץ: תומך בחקיקת חוק נגד פינוי הבתים בגבעת האולפנה

שר האוצר בכנס לשכת עוה"ד: אם לא יימצא פתרון אחר, אינני נבהל מחקיקת חוק בנושא, וזה לא יהיה חוק עוקף בג"ץ - אלא חוק שבו הכנסת מתקנת את עצמה"

שר האוצר יובל שטייניץ תומך בחקיקת חוק שיאפשר לממשלה להימנע מלפנות את בתי המתנחלים שנבנו ב"גבעת האולפנה" על קרקע פרטית פלסטינית בפאתי ההתנחלות בית-אל.

בכנס לשכת עורכי הדין באילת אמר הבוקר (ב') שטייניץ כי "אם לא יימצא פתרון אחר - ואני מקווה שיימצא - אינני נבהל מחקיקת חוק בנושא, וזה לא יהיה חוק עוקף בג"ץ, אלא חוק שבו הכנסת מתקנת את עצמה".

כזכור, בג"ץ הורה למדינה ליישם את פסק הדין שבו התחייבה המדינה לפנות את הבתים, עד 1 ביולי השנה.

שטייניץ אמר כי סוגיית פינוי "איננה סוגיה פוליטית אלא סוגיה של היגיון ושל מוסר פשוט. פינוי הבתים איננו הגיוני ואיננו מוסרי. הרי יכולה להיות גם שכונה בכפר-סבא או בתל-אביב שאחרי 20 שנה התברר שהיתה שגגה ולאדם יש הוכחה מאביו או מסבו שהקרקע שלו. מישהו יעלה על הדעת שאנחנו נפנה 100-200 משפחות משכונה בכפר-סבא ונחרוש את הקרקע? ודאי שזה בלתי הגיוני ובלתי מוסרי. ולמרות שהדין שונה ביהודה ושומרון, להיגיון וללוגיקה אין גבולות".

"פירוק השכונה - מבחינה מוסרית והגיונית זה בלתי הגיוני, וזו תקנה שהציבור איננו יכול לעמוד בה", אמר שטייניץ. "אני עדיין מקווה שיימצא לעניין פתרון, אבל אינני נבהל גם משינוי החוק. כשכנסת משנה חוקים, היא מתקנת טעויות שלה שנעשו בעבר. ביהמ"ש שופט על-פי המצב החוקי.

"במקרה של גבעת האולפנה, החוק הישראלי, המשפט הבינלאומי ותשובות הממשלה בעבר לבית המשפט ייתכן שלא איפשרו בעבר פסק דין אחר מאשר פינוי השכונה על יושביה. אבל מאחר שזה בלתי הגיוני ובלתי מוסרי באה הכנסת במהלך נכון, ואומרת אנחנו לא מתקנים את פסיקת בית המשפט, אלא את עצמנו, את החוק שחוקקנו שיוצר מצב אבסורדי, שלא חשבנו ולא חזינו מראש.

"לכן זה לא חוק עוקף בג"ץ, ואם לא תהיה ברירה, ולא יימצא פתרון - זו הכנסת שמתקנת את עצמה, זו הכנסת שרואה פתאום השלכות מסוימות של מעשה חקיקה או מצב חוקי ומחליטה לתקן את עצמה. זה לא חוק עוקף בג"ץ, אלא חוק עוקף כנסת".