מה חשבו בהוט מובייל?

השקת הוט מובייל הייתה לא אלגנטית והשאירה את הבמה לגולן טלקום

השקה חסרת מעוף

1. השקת פעילות הסלולר של הוט מובייל הייתה כל כך מוזרה, עד שקשה להבין על מה חשבו המנהלים שהובילו את המהלך בצורה כל כך לא אלגנטית.

תזכורת: הגישה הרווחת בשוק התקשורת דיברה על כך שהוט מובייל (מירס) תשיק את פעילותה לפני גולן טלקום, אבל האחרונה טרפה את הקלפים והודיעה ביום ראשון שעבר על מסיבת עיתונאים שנקבעה ליום שני בבוקר. בפני הוט מובייל עמדו בנקודה הזו שתי אופציות - להקדים את המתחרים ולהשיק את הפעילות כבר ביום ראשון בערב, או לחכות עד שהסערה סביב גולן טלקום תחלוף ואז להגיב.

הוט מובייל שיחקה במקרה הזה פוקר - היא לא ידעה מה תהיה ההצעה של גולן טלקום. אם החברה היתה מציעה תוכנית בלתי מוגבלת במחיר של למעלה מ-100 שקל לחודש ולמחרת גולן היתה מציעה מחיר זול יותר, היא היתה זוכה בקרדיט התדמיתי.

בפועל, הוט מובייל חיכתה שעתיים ואז השיקה חבילה דומה וזולה יותר, ללא הגבלה ב-89 שקל. ייתכן בהחלט שהזהירות של הוט מובייל היתה במקומה. עם זאת, ההשקה לא הותירה רושם על איש. הוט מובייל העדיפה לנקוט בשמרנות - להגיב למתחרים ולא ליזום. ימים יגידו האם האסטרטגיה הזו שירתה אותה או שמיכאל גולן יוכיח שהמעז הוא המנצח.

מהיר ועצבני

2. בחוק ההסדרים 2010 הופיע סעיף מעורפל שעסק בחובתם של המפעילים הסלולריים לשמור על ניטרליות הרשת. משרד התקשורת שיבץ את הסעיף בעקבות אירוע שבו סלקום מנע מחברת פרי טלקום הישראלית לספק שירותי IP על גבי הרשת שלה.

סלקום גרמה לפרי טלקום קשיים רבים ובמשרד התקשורת חפשו דרך להתערב. אחרי אזהרות לסלקום ועל רקע העובדה שבעולם קיבל הנושא תהודה תקשורתית רחבה, החליטו במשרד שזו בעיה לגבש מדיניות הולמת. בסופו של יום, כאמור, שובץ בחוק ההסדרים סעיף שעיגן את נושא הניטרליות.

מהר מאוד התברר כי כל חברות התקשורת מפעילות מדיניות של ניטור תנועה, וכי המשרד מתקשה להתמודד עם הבעיה באופן מהותי. אחרי איחור "קל" של שנתיים הוקם במשרד צוות פנימי שנועד לפרק לגורמים את המונח המורכב ששמו 'ניטרליות רשת' ולהחליט מתי מותר למפעילות לנהל את הרשת באופן לגיטימי ומתי הן פוגעות במתחרות שלהן.

במקביל לתהליך הבדיקה התקבלו במשרד תלונות על המהירות שמספקות חברות התקשורת. גולשים התלוננו על מקרים שבהם המהירות הוגבלה ועל הבטחות שלא קוימו בנוגע למהירות המקסימלית.

חלק מהגורמים במשרד התקשורת סבורים שצריך לטפל בבעיה של הגבלת מהירות על ידי פתרון הנושא של ניטרליות הרשת. גורמים אחרים סבורים שאין קשר בין הדברים. בכל אופן, החלו במשרד לבדוק איך להתמודד עם הנושא ומצאו פתרון שמעביר את הכוח לידי הצרכנים ומאפשר להם לדעת איזה ספק אינטרנט מגביל את מהירותם.

הרעיון של משרד התקשרות היה לחייב את המפעילים להציג בשקיפות את מהירות המינימום שהם מציעים. לקוח שמשלם עבור קצב של 10 מגה ביט, יוכל לדעת מהי המהירות המינימלית שבה יוכל לגלוש, בכל שעה משעות היממה.

השקיפות בפרסום נועדה לייצר סנקציה מול ספקיות האינטרנט וחברות התשתית, כך שהלקוחות יוכלו לבחור בספק שמבטיח להם את המינימום הכי גבוה, ולא את הקצב המקסימלי, אך ללא התחייבות.

הצעד הזה לא פתר באופן מוחלט את בעיית הניטרליות, אבל אין ספק שמדובר בכלי שיכול להוביל למטרה הנכונה. בדיון של הנהלת המשרד שנערך לאחרונה הביע הרן לבאות, סמנכ"ל הכלכלה החדש, עמדה אחרת, מסויגת יותר ביחס למדיניות המוצעת.

סמנכ"ל הכלכלה הבין את הבעיה הצרכנית אבל חשב שהפתרון שמצאו במשרד לא טוב מספיק. רוב אנשי הנהלת המשרד חשבו שהגברת השקיפות תועיל לצרכנים. לבאות, שהיה סמנכ"ל של חברת אקספון, נתפס כמי שעדיין מייצג את התעשייה ולא הפנים את המעבר מהמגזר הפרטי לשירות הציבורי.

העמדה הזו לא מדויקת - לבאות הציג עמדה חריגה בנוף של משרד התקשורת, לפיה מומלץ להקשיב קודם כל למפעילים ולא לפסול את עמדתם מראש רק בגלל שהם נגועים באינטרסים. המפעילים, באופן לא מפתיע, הסתייגו מההצעות של המשרד. אפשר להניח שההתנגדות הזו נובעת מהצורך להבטיח שקיפות לגבי מהירות הגלישה.

למרות האמור לעיל, מותר גם להקשיב למפעילים. הטענה המרכזית שלהם היא שקשה להם להבטיח מהירות מינימלית, בהעלאה ובהורדה. המפעילים מסוגלים לשלוט במקטע שנתון לאחריותם, אבל אין להם יכולת להיות אחראים לגבי אתר בחו"ל שנתקע בגלל עומס גולשים.

גם במקרה שבו המפעיל יציע ללקוחותיו קיבולת שיא, הוא לא יוכל לשלוט בקצב הגלישה באתרים מסוימים, בחו"ל ואפילו בארץ. כאשר לקוח יקבל מידע על מהירות מינימלית ויגלה שהנתונים בפועל נמוכים יותר, המפעילים ייקלעו לבעיה תדמיתית.

מה יקרה אם ספקי האינטרנט יציעו מהירות מינימום אפסית? הניסיון בעולם מוכיח שזה לא יקרה. אף מפעיל לא "יתגאה" במהירות אפסית רק כדי לא להתחייב ללקוח. התחרות במקרה הזה צפויה לעשות את שלה - ברגע שבו מפעיל אחד יבטיח מהירות מסוימת, סביר להניח שכל השאר ימהרו ליישר איתו קו ואולי אף לנסות לעקוף אותו.