סינים ישקיעו עשרות מ' ד' בקרן החדשה של פימי

פימי צפויה להשלים עד יוני גיוס של 850 מיליון דולר, כמחציתו ממשקיעים זרים, ביניהם משקיעים מסין

הדוח של חברת המחקר האמריקנית Perqin, אשר מיקם את קרן הפרייבט אקוויטי פימי שייסד ישי דוידי במקום הרביעי בעולם, הגיע כנראה גם למחוזות רחוקים: ל"גלובס" נודע כי פימי, שעומדת לקראת סיום הגיוס לקרן החמישית שלה, מנהלת מו"מ מתקדם עם משקיעים סינים על השקעה של עשרות מיליוני דולרים בקרן החדשה. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שמשקיעים סינים מבצעים השקעה מהותית בקרן פרייבט אקוויטי ישראלית.

הקרן החמישית של פימי צפויה להיות הגדולה ביותר שלה מאז החלה את פעילותה לפני 16 שנים, והיקף הגיוס בה צפוי להגיע ל-800-850 מיליון דולר, מחצית ממשקיעים ישראלים. ככל הידוע, רוב המשקיעים המוסדיים הגדולים והבנקים הישראלים צפויים להשתתף בגיוס לקרן. יתרת הגיוס תגיע ממשקיעים זרים, מרביתם מארה"ב ואירופה, והשלמתו צפויה בסוף חודש יוני.

מפימי נמסר בתגובה לידיעה, כי "פימי נמצאת במהלך הגיוס, ואינה מעוניינת להתייחס לידיעה בשלב זה".

על פי הדוח של Preqin, הבודקת ומנתחת את תוצאותיהן של למעלה מ-5,700 קרנות השקעה בעולם, התשואה השנתית (IRR) למשקיעים בקרנות של פימי לאורך השנים עומדת בממוצע על כ-31%. עובדה זו הופכת אותה לאטרקטיבית בעיני המשקיעים, במיוחד בתקופה הסוערת שחווה כעת שוק ההון, המקשה על קרנות השקעה להשיג תשואות גבוהות למשקיעיהן.

אקזיטים ב-850 מ' ש' ב-2011

פימי הוקמה בשנת 1996 וגייסה ממשקיעים כ-120 מיליון דולר עבור הקרן הראשונה. מאז ביצעה החברה שלושה גיוסים נוספים, ובסך הכול גייסה מהמשקיעים בארבע קרנות 1.1 מיליארד דולר, כאשר הגיוס לקרן הרביעית, בהיקף של 500 מיליון דולר, הושלם בשנת 2008.

הקרן מבצעת השקעות בחברות תעשייה בוגרות בשני אופנים: בדרך של רכישת השליטה בחברות (Buy-Out), שנעשית לרוב עם שותפים; והדרך השנייה מבוססת על השקעות פיננסיות באמצעות הלוואת מזנין ללא ביטחונות, הכוללות גם אופציות הניתנות למימוש למניות החברה.

בין ההשקעות המוצלחות של פימי ניתן למנות את ליפמן, תדיראן קשר, מטריקס ותדיר-גן, אשר בה רכשה את השליטה בחזרה בשנה שעברה, לאחר שביצעה אקזיט מהשקעתה בה באמצע העשור הקודם. בשנת 2011 היו לפימי שישה אקזיטים בהיקף כולל של 850 מיליון שקל, שהניבו לה רווח של 540 מיליון שקל. בשנה זו מומשו השקעותיה של הקרן בחברות אוריין, מרחב, אופיר, מטרו, שניידר וסולבר.

לאחרונה ביצעה הקרן את ההשקעה הגדולה ביותר שלה, בחברת אורמת תעשיות. פימי השקיעה כ-150 מיליון דולר בחברת האנרגיה הגיאותרמית, והפכה לבעלת השליטה במשותף עם מייסדי החברה, בני הזוג ברוניצקי, כאשר כל אחד מהצדדים מחזיק ב-22.5% ממניות החברה.