יינות ביתן במו"מ לרכישת רשת "כמעט חינם"

זאת שנה וחצי לאחר ההנפקה ■ יינות ביתן, שבבעלות נורית ונחום ביתן, מנהלת מו"מ עם האחים רני ועדי צים ■ היקף העסקה עשוי להגיע לכרבע מיליארד שקל

שנה וחצי לאחר שהונפקה בבורסה בתל-אביב לפי שווי של 360 מיליון שקל (אחרי הכסף), נמצאת חברת צים שיווק "על המדף". ל"גלובס" נודע כי האחים רני ועדי צים, בעלי החברה המחזיקה ברשת הדיסקאונט "מחסני כמעט חינם", מנהלים משא-ומתן למכירתה לרשת המתחרה יינות ביתן, שבבעלות הזוג נורית ונחום ביתן.

האחים צים מחזיקים ב-74.5% ממניות צים שיווק, כך שכולל פרמיית שליטה, מחיר העסקה עשוי לעמוד על כ-250 מיליון שקל. ככל הידוע, את הרכישה יממן ביתן מהון עצמי ומהלוואה בנקאית.

הזוג ביתן מתרחק מהתקשורת, ולכן לפי שעה לא ברור אם הוא יבחר לצקת את הפעילות הפרטית הקיימת שלו לתוך הרשת הציבורית, או לחלופין למחוק את צים שיווק מהמסחר.

מיינות ביתן לא נמסרה תגובה. האחים צים מסרו כי "אין שום משא-ומתן, הרשת לא למכירה".

צים שיווק הונפקה בסוף 2010, לאחר שהאחים משכו דיבידנד של 50 מיליון שקל מהחברה (דיבידנד אשר שסייע לרני צים לרכוש את הנדל"ן מחברות פרטיות אחרות שהיו בשליטתם). הם מכרו כ-15% מהמניות לציבור, ובמאי 2011 מכרו 10% נוספים מהמניות שהיו בידיהם למשקיעים מוסדיים, תמורת 47 מיליון שקל.

מאז ההנפקה איבדה מניית צים שיווק כ-7%, לשווי השוק הנוכחי שלה - 300 מיליון שקל, לאחר שביקרה בינואר אשתקד בשווי שיא של 650 מיליון שקל.

שיפור עקבי בהכנסות

צים שיווק צמחה בהכנסותיה בשיעורים דו-ספרתיים מדי שנה מאז 2007, וב-2011 הן עמדו על 1.27 מיליארד שקל - עלייה של 21% לעומת 2010. זאת עקב פתיחת למעלה מ-20 סניפים חדשים של כמעט חינם מאז אותה שנה (33 סניפים כיום).

שיפור עקבי נרשם גם ברווח הגולמי, שצמח מ-2009 ב-61% ל-300 מיליון שקל. יחד עם זאת, הרווח התפעולי נפגע מעט ב-2011, וירד ב-3% ל-51 מיליון שקל, על רקע ירידה של מחירי המכירה של המוצרים, עקב המחאה החברתית. בשורה התחתונה הרוויחה צים שיווק 35 מיליון שקל, ירידה של 11% לעומת השנה הקודמת.

לפי גורמים המקורבים למשא-ומתן, הרקע לרצונם של האחים למכור את הרשת שייסדו לפני 13 שנה הוא חילוקי דעות מקצועיים באשר לניהולה. השניים כבר הפרידו חלק מעסקיהם טרם ההנפקה.

נוסף לפעילות הקמעונית, לאחים יש גם פעילות נדל"ן - "צים מרכזי קניות", שלגביה החליטו כי עדי יקבל לידיו את מבנה החברה ברמלה, ואילו רני יקבל לידיו את עיקר הפרויקטים היזמיים.

במאי אשתקד ניסה רני צים לגייס אג"ח בהיקף של כ-50 מיליון שקל בחברת הנדל"ן, אולם ההנפקה בוטלה עקב תנאי השוק הקשים באותה עת. החברה כוללת 4 מרכזי מסחר שנמצאים בהקמה, בבית-שאן, ערד, מעלות ונתיבות. בעת ניסיון ההנפקה, שוערכו הפרויקטים שבהקמה ב-95 מיליון שקל, כלומר ברווח של כ-55 מיליון שקל. החברה סיימה את 2010 עם רווח של 5.1 מיליון שקל.

צפויה להתחזק מהרכישה

יינות ביתן היא חברה פרטית שהוקמה ב-1993 על-ידי נחום ונורית ביתן, ובבעלותה 27 סניפים. רשת יינות ביתן מחפשת זה זמן רב להמשיך ולהתרחב. מבחינה זו, רכישת כמעט חינם אינה מתנגשת עם הפריסה הנוכחית של הרשת, למעט העובדה שלשתי הרשתות יש סניפים בערים פתח-תקווה ואשדוד. עם זאת, בעוד שלכמעט חינם יש סניפים בצפון הארץ, יינות ביתן אינה פועלת כמעט באזור זה, ועשויה להתחזק מהרכישה.

תחילת הדרך של יינות ביתן הייתה בחנות יין קטנה באשקלון, שהצלחתה הביאה את הזוג לפתוח כעבור כשנתיים-שלוש סופרמרקט ראשון בעיר הדרומית, שממנו התפתחה הרשת. הרשת פועלת כיום בעיקר בזירת הדיסקאונט, אך מפעילה גם סופרמרקטים שכונתיים.

לרשת פריסה רחבה בערים אשקלון, אשדוד, חולון, ראשון-לציון, נתניה, הרצליה, פתח-תקווה, ראש-העין, מודיעין, קריית שדה התעופה, כפר-סבא, רעננה, מעלה-אדומים ואילת. לפי הערכות, מחזור מכירותיה השנתי עמד בשנת 2011 על 1.33 מיליארד שקל.

התפתחותה של הרשת התבססה בעיקר על רכישות. בשנת 2006 רכש ביתן את רשת הסופרמרקטים "סופר רמה" שמנתה 4 סניפים, תמורת 50 מיליון שקל. כעבור שנה הוא רכש את 3 סניפי רשת "יד יצחק" תמורת 121 מיליון שקל. בין השנים 2008-2012 ביצע ביתן כמה עסקאות לרכישת 9 סניפי סופרמרקטים נוספים תמורת יותר מ-50 מיליון שקל. בסך-הכול ביצעו הזוג ביתן רכישות ביותר מ-200 מיליון שקל בשנים האחרונות.

פרשנות: שוק המזון אוכל את יושביו / אילנית חיות

אם המשא-ומתן בין רשת כמעט חינם לרשת יינות ביתן יבשיל לכדי עסקה, זו תהיה העסקה המשמעותית הראשונה בענף רשתות המזון, אבל לא האחרונה.

נדמה כי מאז ההנפקה של רשת רמי לוי שיווק השקמה בבורסה, ושתי ההנפקות שבאו אחריה: צים שיווק (כמעט חינם) ורשת ויקטורי, השוק קצת התפכח, וגם הרשתות.

רשתות השיווק הן אמנם פרת מזומנים טובה לכל עסק, אבל השנה האחרונה הוכיחה שלא פשוט בכלל להרוויח בהן כסף. שנת 2011 נחתמה כאשר כל הרשתות הציבוריות רשמו שחיקה ברווחיות שלהן. העתיד, יש לומר, לא נראה ורוד יותר.

מצד אחד, כשברקע המחאה החברתית, הצרכנים דורשים מחירים מוזלים; ומצד שני, התחרות הולכת וגוברת ובאופן משמעותי. חלק מהרשתות הציבוריות והפרטיות, שהורגלו במשך שנים לפעול בחלק מהאזורים לבדן, מוצאות את עצמן עם שכנים חדשים ורעבים. כולן נוגסות בכולן, וכששם המשחק הוא מחיר, הקרב נעשה קשה יותר ויותר.

בסופו של יום הוכח כי הרווחים הגדולים נשארים אצל היצרנים, ותופעת מכירת מוצרים במחירי הפסד על-ידי הקמעונאים, לא רק שלא נעצרה, היא אף התגברה.

ראוי אולי להסתכל על הידוק החגורה שנעשה בימים אלה ברשתות שופרסל ומגה, עם סגירתם של סניפים הפסדיים וצמצום מצבת כוח-האדם, גם על חשבון רמת השירות. כמעט חינם היא בהחלט רשת טובה שביססה את המותג ואת מעמדה בשוק, אבל זירת הקרב לא פוסחת גם עליה.

אחרי תהליך היעלמותם של הסופרמרקטים הפרטיים, נראה כי המהלך הבא יהיה קונסולידציה בין רשתות המזון, וזה, כך נראה, לא יאחר לבוא.

מניית צים
 מניית צים