יו"ר הטוטו: "יש לנו שליחות להציל את הכדורגל"

בזכות הענפים החדשים בתוכנייה, הטוטו סגר את הרבעון הראשון החזק בתולדותיו (508 מיליון ש' הכנסה) ■ והכדורגל? צחי פישביין מציע ללוזון לקבל את התכתיבים

הנה סיטואציה שנראית כמעט מופרכת: אתם נכנסים לתחנת טוטו בישראל ובמקום להמר על משחק בין בית"ר ירושלים להפועל ת"א אתם מחליטים להשקיע את הכסף שלכם דווקא על מרוץ סוסים באירלנד. לא הימור לא חוקי, אלא הימור שמדינת ישראל אישרה אותו בחוק והוא ייכנס לתוכניית הטוטו בדצמבר הקרוב.

הסיטואציה הזאת היא חלק ממהפכה שעובר הטוטו, זכיין ההימורים של המדינה, שלאט לאט מקבל ממנה יותר ויותר אפשרויות להביא כסף לספורט. הימורים דרך הסלולר, הימורים על ענפים כמו כדוריד, טניס, בייסבול אמריקאי, פוטבול, פורמולה 1, מוטוג'יפי, ואוטוטו הימורים על סוסים. דברים שבעבר אף אחד לא העז לדבר עליהם מחשש ל"השחתה מוסרית". הרעיון מאחורי המהפכה הוא ברור: המדינה נטשה את החזון שלה לסייע לספורט הישראלי בתקציבים והעבירה את כל האחריות למימון הספורט אל הטוטו.

"עד היום קשרו לנו את הידיים, היינו מוגבלים לחלוטין. זה כמו שהיית נכנס לחנות מכולת קטנה ולא יכול לקנות בה כלום", אומר יו"ר הטוטו, צחי פישביין. חנות המכולת שהכילה עד לפני זמן לא רב 90 משחקים בכל תוכנייה של הווינר (תוכנייה יוצאת אחת ליומיים) מכילה כיום 255 משחקים, ותגדל בעתיד הקרוב ל-360 משחקים. להגדלת התוכנייה יש משמעות עבר המהמר הישראלי, שבמקום לרוץ לחפש ריגושים באתרים לא חוקיים, מקבל עכשיו אופציות חוקיות לממש את תאוותו.

התרת הידיים של הטוטו משתקפת בבירור בספרי החשבונות. סיכום הרבעון הראשון של 2012 מראה על הכנסות של 508 מיליון שקל, רבעון ראשון הזחק בכל הזמנים, ועלייה של 19% בהשוואה לרבעון המקביל של 2011 (ראו גרף). "צריך לזכור שזה היה רבעון ללא שום אירוע חיצוני גדול" , אומר מנכ"ל הטוטו איציק לארי, "ובקיץ עוד מחכה לנו יורו 2012".

בקצב הזה, הטוטו עוד יחצה השנה רף של 2 מיליארד שקל הכנסות, ויעבור בקלות את הנתונים של 2011 שהסתכמו ב-1.52 מיליארד שקל.

טוטו-ווינר: דוח הרבעון הראשון של 2012
 טוטו-ווינר: דוח הרבעון הראשון של 2012

***

בימים כאלו, לכוח של הטוטו לייצר יותר כסף יש משמעות הרבה יותר גדולה. עם כל הכבוד להחלטה של ההתאחדות לכדורגל למנות את אבי נמני לוועדה "הבלתי תלויה" להצלת הענף, לטוטו יש כוונות אחרות לגמרי. שם הולכים חזק מאוד עם הוועדה החיצונית לבדיקת המצב בכדורגל הישראלי, שיזמה שרת התרבות והספורט לימור לבנת ושבראשה יעמוד חשכ"ל האוצר לשעבר, ירון זליכה. "כולם שואלים אותי אם אני מתכוון למה שאמרתי, על זה שנפסיק את הסכם השיווק של ההתאחדות ששווה להם 80 מיליון שקל בשנה", אומר פישביין, "אז כן, לגמרי. אני לא מתעסק באיומים. המטרה שלנו היא להוביל שינוי. ברמה הפרקטית, אנחנו מחכים לתוצאות ולהמלצות הוועדה של זליכה. נבוא עם ההמלצות האלו להתאחדות לכדורגל, ונדרוש ליישם אותן. אני מקווה שגם בהתאחדות מבינים את זה, כי אם יעשו שינוי מהותי ויעשו את מה שהספונסר הגדול של הכדורגל דורש, אז נמשיך לתמוך בהם. כמה נתמוך? אני בדיעה של הכל או לא כלום.

"אמרתי לאבי לוזון שאני לא רוצה ולא מוכן יותר לראות דרבי בלי קהל. שימצאו דרך להעניש את המיעוט ולא את כל הקהל. הכל מתחיל בצורת הניהול של ההתאחדות, ניגוד אינטרסים, שקיפות. אם אנחנו בשקיפות, גם הם יהיו בשקיפות. אנחנו הבנו בטוטו שיש לנו שליחות, והיא להוביל את הדבר הזה של הצלת הכדורגל, בלעדינו אי אפשר יהיה להוביל את זה. לשרת הספורט קשה מאוד לנהל את מה שקורה בהתאחדות לכדורגל".

- מתי נפל לכם האסימון שהסכם השיווק עם ההתאחדות, אותם 80 מיליון שקל בשנה שאתם משלמים, הוא מופרך?

"הבנו שהוא לא טוב ברגע שהתחלנו לראות את האלימות, את כמות הקהל שיורדת, את התנהגות בתי הדין".

- כמה אתם מעריכים שמתוך ה-80 מיליון הם יקבלו?

"אחרי הקיזוזים הם יגיעו העונה ל-73-74 מיליון שקל".

***

אם חוזרים לרגע להגדלת סל המוצרים, אז בטוטו הופתעו לגלות כמה ענפים שמושכים מאוד את המהמר הישראלי. פישביין: "הענף שהכי הפתיע אותנו הוא הימורים על כדוריד, אנשים מהמרים פה על משחקי בונדסליגה בכדוריד, והכדוריד הכניס אחוז אחד מכלל הכנסות הווינר". לארי אומר שגם העובדה ש"אנשים יכולים להוריד היום אפליקציה ולהמר בסלולר היא משמעותית מאוד. אתה יכול לשבת באצטדיון כמה דקות לפני המשחק, או כשאתה בדרך הביתה, ולהמר דרך הסלולרי, משהו שלא היה לך פעם".

- למה כל כך דחפתם להימורי סוסים, אין פה הרי את התרבות הזאת ואין פה תעשייה של מרוצי סוסים?

לארי: "יש לזה חשיבות, כי אני מאמין שנצליח להגיע לא רק לאוכלוסייה של אוהדי הספורט. באירופה זה עניין תרבותי, אנשים מהמרים על סוסים והם לא בהכרח כאלו שאוהדי ספורט. אני מודה שזה יהיה קצת מוזר כי נהיה אחת המדינות היחידות שיש בהן הימורי סוסים למרות שאין לה תעשיית סוסים. ההתחייבות שלנו היא ש-3% מהרווחים של ההימורים על סוסים יופנו להקמת תעשייה של מרוצי סוסים בארץ".

 

***

אחד הדברים שעלו לאחרונה לדיון הוא "המשחק המסריח" בין בני לוד לאחי נצרת (0-6) בליגה הלאומית. האם בטוטו הריחו משהו לא בסדר עם המשחק, גם בהקשר של הימורים חריגים? האם בכלל המשחק הזה עלה לדיון? לארי: "המשחק עלה לדיון לפני, אבל החלטנו להכניס אותו לתוכנייה. בכל מקרה, לא זיהינו משהו חריג ברמת ההימורים שנכנסו עליו".

למה אתם שמים משחקי ליגה לאומית בווינר כשידוע שהליגה הזאת נגועה בהימורים?

"כי המשחקים האלו טובים לנו לווינר. חוץ מזה, יש לנו שליטה מלאה על מה שקורה. אם אנחנו מזהים בעיה, אנחנו מיד סוגרים משחק או משנים יחס".