מהי אופציה אקזוטית - וכיצד היא יכולה להגן על התיק שלכם?

כיצד אופציית חסם מסוג נוק-אאוט יכולה לסייע בהגנה על סל מניות של מדד ת"א 25?

שנים האחרונות אנו עדים לסביבת ריבית נמוכה של הבנקים המרכזיים בעולם, היוצרת תשואה ריאלית שלילית במדינות שבהן האינפלציה גבוהה מהריבית הנומינלית (ישראל). לכן, לא מפליא לראות בתקופות כאלו תמריץ לניצול הריביות הנמוכות לשימוש במוצרים מובנים החשופים למדדי המניות.

למוצרים המובנים יש אמנם היכולת ליצור תשואה לא רק בשוק עולה, אלא גם בשוק יורד, ולכן כאשר הריביות הריאליות שליליות ושוקי המניות נמצאים בתנודתיות גבוהה, יש כדאיות לחשיפה למוצרים אלו. עם זאת, מוצרים אלו מורכבים בעיקר מאופציות אקזוטיות, שמהוות בפני עצמן אלטרנטיבת השקעה, גם ללא קניית המוצר המובנה.

אופציות אקזוטיות הן בעלות מאפיינים שונים מהאופציות הרגילות שאנו מכירים. קיים מספר רב של אופציות כאלו, והשכיחות ביניהן כוללות את האופציות הדיגיטליות, האופציות האסיאתיות ואופציות החסם. שתי האחרונות ייחודיות בהתייחסות לשערי המדד במהלך חיי האופציה, ולא ביום הפקיעה בלבד (כמו באופציה אירופית רגילה); ואילו הראשונה יוצרת שני תזרימים ידועים מראש ביום הפקיעה לפי שער הפקיעה.

גופי השקעה החוששים מירידה בשוק המניות, עשויים לראות בעת הנוכחית חלון הזדמנויות להצטייד בהגנות, כלומר קניית PUT, בעיקר בגלל תחושת חוסר הוודאות הגואה בשוקי העולם.

אפשרות נוספת בביצוע הגנה לתקופה של שנה, למשקיעים המחזיקים את סל מניות של מדד ת"א 25, היא ביצוע קניית מרווח יורד ומכירת Covered Call (מכירת CALL מחוץ לכסף למשקיע שמחזיק את נכס הבסיס); זאת תוך כדי שימוש באופציה אקזוטית הנקראת "אופציה חסם מסוג נוק אאוט" (Knock Out). ההבדל בין אופציה אירופית רגילה הנסחרת בבורסה לבין אופציית נוק אאוט, היא שהאחרונה עשויה לפקוע בשני תאריכים שונים, בניגוד לראשונה הפוקעת רק במועד הפקיעה. התאריך הנוסף הוא המועד שבו נכס הבסיס נוגע במחיר שהוגדר מראש (שער הטריגר).

לדוגמה, קניית אופציית Knock Out PUT1100 לשנה בשער טריגר 1,200 (מחיר המדד שבו פוקעת האופציה כאמור), תעניק לי הגנה על מדד ת"א 25 לתקופה של שנה, מלבד המקרה שבו ייסחר המדד במחיר של 1,200 נקודות. אם וכאשר במהלך חיי האופציה מדד ת"א 25 ייסחר ברמה של 1,200 נקודות, האופציה פוקעת.

היתרון בביצוע הגנה על-ידי אופציית חסם נוק אאוט, הוא מחירה הזול של האופציה ביחס למחיר אופציה רגילה בעלת מאפיינים זהים. לכן, במצב שבו השוק נסחר ברמה של 1,080 נקודות, אפשר יהיה לקנות Knock Out PUT1000 בטריגר 1,200, תוך מכירת PUT800 ומכירת CALL1230 ללא עלות כספית לשנה.

*** הכותב הוא מנהל דסק ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם