דיויד גילה שוקל להפסיק פעילות הכספומטים של שב"א

הממונה על ההגבלים הודיע רשמית כי שב"א הפרה את תנאי ההסדר הכובל והאריך הפטור ב-4 חודשים בלבד ■ בראשונה תחשוף החברה נתונים כספיים

בדרך לפירוק מונופול שב"א (חברת שירותי בנק אוטומטיים) ומס"ב (מרכז סליקה בנקאי)? בהמשך לחשיפת "גלובס" לפני חודש בדיוק (23.4.12), הממונה על ההגבלים, פרופ' דיוויד גילה, הודיע היום (ד') רשמית כי שב"א הפרה את תנאי ההסדר הכובל.

בראשונה חייב גילה את שב"א לחשוף באתר האינטרנט שלה את הדוחות הכספיים ואת התעריפונים שלה. עד עתה, שב"א לא הייתה שקופה לציבור, וסירבה לפרסם נתונים עדכניים או היסטוריים לגבי פעילותה, רווחיה, תעריפיה או העמלות שהיא גובה. מנכ"ל שב"א והחברה האחות מס"ב הוא גדעון מילויצקי.

גילה האריך היום שוב באופן זמני, ובארבעה חודשים בלבד, את הפטור מהסדר כובל לשב"א ולמס"ב. הפטור יסתיים ב-23 בספטמבר, ועד אז תבחן רשות ההגבלים "את ההצדקות לפעילות שב"א בתחום הכספומטים וכן מהו, אם בכלל, שיעור העלויות שרשאיות שב"א ומס"ב לדרוש ממצטרפים חדשים".

"(פעילות הכספומטים) היא פעילות שאת הצדקותיה ימשיך הממונה לבחון בארבעת החודשים הקרובים", נמסר מרשות ההגבלים העסקיים.

בבדיקת רשות ההגבלים נמצא, כי שבא העניקה לחברות כרטיסי האשראי הנחות רטרואקטיביות באופן "שלא תאם את רוח תנאי הפטור הקודם", וכך עקפה את האיסור שהוטל עליה בתנאי הפטור, לחלק את רווחיה לבעלי המניות. על פי הערכות, שב"א הפסיקה לגבות עמלות מבעלי מניותיה כאשר הגיעה לאיזון תקציבי בחודשים האחרונים של כל שנה. לכן החמירה רשות ההגבלים העסקיים כעת את התנאים המוטלים על שב"א ועל מס"ב, והוגבלה יכולתן להעניק הנחות לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי.

עלויות היסטוריות

עוד מצאה בדיקת רשות ההגבלים כי שב"א דורשת משחקנים חדשים המבקשים להתחבר למערכותיה את עלויות ההקמה ההיסטוריות של המערכת, בנוסף לעלויות ההתאמה הרגילות שלה. "דרישה זו סותרת את רוחם ומטרותיהם של התנאים לפטורים הקודמים", מסבירים ברשות. לכן נאסר בתנאי הפטור החדש על שב"א ועל מס"ב במפורש לגבות דמי התחברות ובפרט, כאלו המבוססים על עלות היסטורית. כך למשל, בינואר 2011 החלה שב"א לגבות עמלה חדשה של 20 אלף שקל כדמי הצטרפות חד-פעמיים למפיצים חדשים.

שב"א נמצאת בבעלות משותפת של ארבעה בנקים: לאומי (42.2%), הפועלים (34.5%), דיסקונט (20%) והבינלאומי (3.3%). מזרחי טפחות מחזיק רק במס"ב, והינו בעל זכות למנות משקיף, אשר ישתתף בישיבות דירקטוריון שב"א. לא מן הנמנע, כי בתנאי הפטור הבא, אם יינתן, תכפה רשות ההגבלים את שינוי מבנה הבעלות בשב"א ובמס"ב. אחד הרעיונות שעולים הוא לאסור על בנק להיות שותף של בנק אחר, וכך לפרק את הבעלות המשותפת של הבנקים בשתי החברות.

מבנה הבעלות בשב
 מבנה הבעלות בשב