סופית: הצעת החוק למיסחור הקבורה לקריאה שנייה-שלישית

בקשתו של ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) לבטל את הצעת החוק הממשלתית לקבורה מסחרית בגוש דן נדחתה היום בדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת

בקשתו של ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) לבטל את הצעת החוק הממשלתית לקבורה מסחרית בגוש דן נדחתה היום בדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת. המשמעות היא שהחוק יועבר להצבעת מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

‏כזכור, הצעת החוק הממשלתית שאושרה בשבוע שעבר בוועדת הפנים והגנת הסביבה לקריאה שנייה ושלישית, מדברת על מודל קבורה שלראשונה בישראל יופעל על ידי יזם ולא על ידי מלכ"רים. זאת באתר המחצבה הנטושה ברקת, הסמוכה לשוהם. אתר זה יפעל כבית העלמין של מחוז המרכז וגוש דן.

‏ח"כ מקלב העביר רביזיה להחלטה להעביר את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, ובקשתו נידונה בדיון שנערך בוועדה היום, אולם הוועדה דחתה את בקשתו ובכך נקבע סופית שהצעת החוק תמשיך לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. ככל הנראה היא תעלה להצבעה בשבוע הבא.

‏בית העלמין מתוכנן ממזרח לכביש מספר 444 וממערב לכביש מספר 6, בשטח מחצבת ברקת הנטושה, ליד ‏שוהם‏. במתחם יסופקו כ-330 אלף חלקות קבר במספר שיטות קבורה, בעיקר לתושבי גוש דן. ההערכה היא שבעתיד מרבית הקבורה באזור המרכז תופנה לשם.

‏האתר ייבנה בשני שלבים, כשבראשון יפותחו תשתיות עליות ובשני יוקמו אתרי הקבורה. בדיון הוועדה בשבוע שעבר ציין היו"ר, אמנון כהן (ש"ס), שבמודל העסקי יוכל היזם להרוויח, אולם הוא הגביל את תעריפי המקסימום כדי שהציבור לא ייאלץ לשלם תשלום גבוה מאוד. הוועדה אף קבעה שבן זוג של נפטר המבקש לרכוש חלקת קבר ליד יקירו/יקירתו, ישלם 80% מהתעריף ואילו שני בני זוג שירכשו חלקה לקבורה משותפת ישלמו 64% מהתעריף.

‏בבקשתו לבטל את הצעת החוק ציין מקבל שאישור ההצעה יעשה עוול וייצור בעיה קשה לעתיד. אתמול אמר מקלב ל"גלובס" כי "המשמעות של הצעת החוק היא שפשוט לוקחים את נושא הטיפול בקבורה ובנפטרים, וממסחרים אותו. יש פה פגיעה ערכית. הטיפול במתים ובקבורתם ידוע כמעשה חסד, זהו דגל של מעשה אמת במשך אלפי שנים ביהדות, וזהו נושא רגיש במיוחד. ממסחרים את עניין הקבורה, בתי העלמין והלוויות, והופכים אותם לאיזה כביש 6 או רכבת קלה".

‏הוא גם הזהיר כי בעקבות אישור הצעת החוק הקבורה תהיה הרבה יותר יקרה ושכל יזם שירצה, יוכל להתמודד על המכרז. עוד הוא ציין שבמקום שיפור במצב הקבורה, תביא הצעת החוק להידרדרותו.