"עשינו עם 'תמר' עסקה מעולה, כל יום דחייה - 100 מ' ש'"

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן תוקף בחריפות את הרגולטורים: "היה נכון אם היו פועלים לפני שנתיים. למה חיכו שאסגור את המחיר?"

"עסקת הענק בין חברת החשמל לשותפויות תמר עשויה להתפוצץ כתוצאה מהשינויים שדורשים להכניס בה רשות החשמל והממונה על ההגבלים העסקיים, כך העריך היום מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן. העסקה, שהיקפה כ-15 מיליארד דולר, מעוררת הסתייגויות בקרב הרגולטורים שטוענים כי היא פוגעת בתחרות במשק ספקי הגז ומגלגלת עלויות על צרכני החשמל. בראיון ל"גלובס" אמר גליקמן כי השינויים שדורשים הרגולטורים להכניס אינם משמעותיים לעומת הנזק שעשוי להיגרם אם הגעת הגז מתמר תידחה, כתוצאה מפתיחתו מחדש של ההסכם.

- מה הסיכוי שהעסקה תתפוצץ?

"אנחנו עדיין לומדים את החלטת הרשות. כפי שזה נראה לנו כרגע, הרשות אומרת לנו: 'אל תיגעו בחוזה, תשנו תנאים דרך האופציה' (ההסכם כולל אופציה להגדלת כמות הגז, ע"ב). אם הדרישה הזו מחייבת אותנו לחזור למו"מ, אז בטח שיש סיכוי (שהעסקה תתפוצץ, ע"ב). ברגע שאתה מתחיל מו"מ אין לדעת איך הוא יסתיים".

- אומרים שבמקרה הכי גרוע אחזקותיו של תשובה בתמר ידוללו.

"השותפים הישראלים צריכים את ההסכם הזה בשביל לקבל מימון מהבנקים לצורך המשך פיתוח תמר. הבנקים ידרשו מהם עכשיו ביטחונות נוספים. תשובה, אתם יודעים מה מצבו. להערכתי, מקריאת העיתונים, אין לו מאיפה להביא עוד ביטחונות. נובל אנרג'י רכשו עכשיו שדה גז ענקי בכמה מיליארדי דולרים. הכיסים שלהם כבר לא עמוקים כמו שהיו והם מתחילים לספור כל סנט. אני לא יודע אם יש להם כסף לקנות את החלק של תשובה, אם הוא ייצא. אני גם לא יודע אם הממונה על ההגבלים העסקיים יאשר להם דבר כזה. כל יום של דחייה בהגעת הגז מתמר עולה לנו 100 מיליון שקל (בימי שיא ביקוש, ע"ב). הכול עוד יכול להתפוצץ לנו בפנים".

הריאיון עם גליקמן נערך יומיים לאחר שרשות החשמל הודיעה על רצונה לשנות את מנגנון ההצמדה של מחיר הגז בהסכם; יום לאחר שוועדת המחירים המשותפת למשרדי האנרגיה והאוצר הכריזה על הטלת פיקוח על מחיר הגז ושעות אחדות לאחר שהממונה על ההגבלים הודיע על דרישתו כי משך ההסכם יקוצר מ-15 ל-9 שנים.

- הרגולטורים אומרים שהם בסך הכול עושים את עבודתם, להגן על הצרכנים.

"היה נכון שהרגולטורים יפעלו לפני שנתיים, לפני כניסה למשא ומתן. למה הם חיכו שאני אסגור את המחיר? כי הכי נוח מבחינתם להסתמך על העבודה שאנחנו עשינו. הכי קל למתוח ביקורת בדיעבד. מה אתם באים עכשיו, אחרי שלוש שנים, ואומרים 'יש לי ביקורת'.

"יש לי הערכה רבה ליו"ר רשות החשמל ולממונה על ההגבלים העסקיים. אני מזמין אותם להצטרף למשא ומתן. בואו ננהל מו"מ עוד שנתיים-שלוש, אבל שלא יבואו אליי אח"כ בטענות שמחיר החשמל זינק ושאנחנו מזהמים את האוויר".

אם גליקמן נשמע ציני זה מפני שהוא משוכנע שההסכם שחברת החשמל חתמה הוא הטוב ביותר שהיה ניתן להוציא. "מבחינת גברת כהן מחדרה עשינו עסקה מעולה", אומר גליקמן, "אף אחד לא האמין שנצליח להוציא מחיר של 5.04. כולם חשבו שנסגור בסביבות 5.5 (דולר ליחידת חום, ע"ב). אבל ההישג הכי גדול הוא לא המחיר אלא הגמישות. אם יהיו ספקי גז נוספים, אני יכול להוריד את כמות הגז מתמר ל-30% מהכמות שהחברה צריכה, ולתת להם את כל השאר. ברור שהספקים החדשים יצטרכו לתת לי מחיר נמוך יותר מזה של תמר, כך שההסכם מאפשר לי להוזיל את התעריף באופן משמעותי. אין הרבה חברות בעולם שיש להן את המומחים שיש לנו, עם הניסיון בהסכמי גז שהם צברו ב-10 השנים האחרונות. בנוסף, הבאנו חברת ייעוץ זרה (PDC, ע"ב) מומחה זר (ניק באטלר, ע"ב), מומחה להגבלים עסקיים (מנחם פרלמן שהיה הכלכלן הראשי של הרשות להגבלים העסקיים, ע"ב) ומומחה לתורת המשחקים. ניהלנו מו"מ במשך יותר משנה ואח"כ עוד 3-4 חודשים עד שהדירקטוריון הסכים לאשר".

- מדוע הסכמתם לנוסחת הצמדה שהוגדרה "חריגה מסוגה" ושאינה מאפשרת למחיר לרדת?

"את נוסחת ההצמדה אנחנו ביקשנו, לא תמר. חשבנו להצמיד את המחיר לשקל אבל מחיר הגז נקבע בדולרים. לא רצינו הצמדה למחיר הנפט. היום המחיר 110 דולר לחבית. אם הולכים למלחמה עם איראן המחיר יכול לקפוץ ל-300 דולר לחבית. יום אחד המחיר עולה ב-100 דולר ויום אח"כ יורד ב-100 דולר, לא סביר לשגע את תושבי המדינה שגם ככה שונאים את חברת החשמל בכל פעם שהתעריף עולה. החלטנו לקחת את מדד המחירים לצרכן האמריקני (CPI). הלכנו אחורה ובדקנו 10, 20, 30 שנה - זה המדד הכי יציב שיש. ארה"ב היא עדיין המעצמה הכלכלית מספר אחת".

- ומה לגבי תוספת הריבית שרשות החשמל רוצה עכשיו להוריד?

"זאת הייתה פשרה. במו"מ, מה לעשות, מתפשרים. אם זה יירד עכשיו בחוזה אני אשמח מאוד, אבל זה בסך הכול משהו כמו חצי מיליארד שקל. אבל 150 מיליון דולר מתוך הסכם של 15 מיליארד זה לא עניין מהותי. גם הדרישה של הממונה על ההגבלים להכניס תחנת יציאה מההסכם אחרי תשע שנים היא דבר מצוין מבחינתי. אבל אם ההסכם יתפוצץ בגלל זה - אל תבואו אליי בטענות".

"רידינג תהיה מוכנה להפעלה במזוט בסוף יולי"

"תחנת הכוח רידינג תהיה מוכנה להפעלה במזוט כבר בסוף יולי", כך מעריך מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן. נוסף על רידינג מתכוונת חברת החשמל להפעיל במזוט מזהם ומסוכן לבריאות גם את תחנת הכוח הישנה בחיפה (חיפה ג') - כל זאת על מנת להתגבר על מצוקת החשמל הצפויה בקיץ. יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל אמר בראיון ל"גלובס" כי הפעלת רידינג במזוט חיונית כדי להתגבר על המחסור הצפוי ביכולת ייצור חשמל. רידינג עברה לשימוש בגז ב-2006 ובשנים האחרונות הוסרה מהתחנה תשתית הזרמת המזוט. להערכת החברה ניתן לבצע את עבודות החיבור מחדש בתוך 4 חודשים. ואולם לאחר שהממשלה אישרה לזרז את הליכי הרישוי של ביצוע העבודות, הנחה גליקמן את העובדים להכין יחידה אחת להפעלה במזוט לא יאוחר מ-15 ביולי, ואת היחידה השנייה לא יאוחר מ-1 באוגוסט.

השינוי שדורשת הרשות
 השינוי שדורשת הרשות

מסלול המכשולים
 מסלול המכשולים