ברונפמן בהיכל

ראוי שהפילהרמונית תבטל את העסקה עם צ'רלס ברונפמן. זו אינה תרומה

"למה דווקא היכל התרבות? לצ'רלס ברונפמן יש מפעלים ובניינים רבים שהוא יכול להנציח עצמו באמצעותם. פעם הוא היה, למשל, הבעלים של קונצרן כור. אז מה היה רע, למשל, ב'צים על שם צ'רלס ברונפמן?', אלא שברונפמן, ועשירים אחרים, רוצה להעניק לעצמו הילה של תרבות. אם לא באמצעות יצירה, אז שיהיה היכל".

תחליפו את השם ברונפמן בסמי עופר ותקבלו קטע ממאמר שכתבתי כאן ב-1.2.2006. התרומה של סמי עופר המנוח הייתה למוזיאון תל-אביב, לצורך בניית אגף חדש. עופר דרש בתמורה שהמוזיאון ייקרא על שמו (ועל שם אשתו). הנהלת המוזיאון הסכימה, אולם נאלצה לחזור בה בגלל הלחץ הציבורי. התזמורת הפילהרמונית, כך נראה, לא למדה מאותו מקרה.

תרומה ללא תמורה

למה זה פסול? "יש הרבה אנשים שתורמים למטרות שונות. בשביל הרבה מהתורמים ה'קטנים', הסכומים שהם נותנים יותר משמעותיים מאשר 20 המיליונים למיליארדר עופר. מי מכיר אותם? מי שמע עליהם? איזה בנין נקרא על שמם?".

משפחת מאן הטובה

הנהלת התזמורת אף הרחיקה הפעם לכת. היום נקרא ההיכל על שם פרדריק מאן, אדם עתיר נכסים שתרם להקמת ההיכל לפני שנים רבות. כדי לאפשר לברונפמן את מבוקשו, היה צריך לפנות מהבניין את מאן. הלכה הנהלת התזמורת אל משפחת מאן, והאנשים הטובים הללו הסכימו - תמורת פיצוי כספי, בגובה כ-300 אלף דולר, לפי הפרסומים.

מעשה מכוער מצד יורשי מאן המנוח. מעשה מכוער עוד יותר שהתזמורת הסכימה לשלם. הסכמה זו הפכה את תרומת מאן למעין קומודיטי העומד למסחר בשוק המטבעות או כל שוק אחר. עוד מעט ימכרו שמות מונצחים במכירות פומביות לכל המרבה במחיר.

לבטל את העסקה

זו בושה. גרוע מכך: זו זילות של אחד ממוסדות התרבות החשובים ביותר במדינה. ההיכל אינו מחלקה לילדים חולים. אין שום כורח אנושי דחוף בתרומה. אפשר להשיג אותה בדרכים אחרות, אפשר לעשות שיפוץ קצת פחות יקר. אבל מה שצריך לעשות בוודאות, ועכשיו - זה לבטל את העסקה עם ברונפמן. לא את התרומה, כי זו אינה תרומה. את העסקה. עובדה. עוד מספר שנים יוכלו יורשי צ'רלס למכור את הנצחתו לכל המרבה במחיר.

מה יקרה אם התזמורת תסרב לדרישת ברונפמן? במקרה של עופר, הוא ביטל את התרומה. ועל כך כתבתי אז: "מה שעופר הוכיח בביטול התרומה זה שכנראה צדקו הטוענים כי אינו ראוי שהמוזיאון החשוב ייקרא על שמו. כי משמעות הביטול היא שאהבת האמנות של עופר נדחקת מפני אהבת עצמו". אבל זה כבר עניינו של איש העסקים. עניינו של המוסד התרבותי-ציבורי הוא לשמור על כבודו.

הערה חשובה:

אסור שדברים אלה ישכיחו תרומות אחרות חשובות שמשפחות עופר וברונפמן נתנו ונותנות.