הנציבות האירופאית: תומכים באירו-בונדס כפתרון למשבר

סגן נשיא הנציבות הכלכלית האירופאית אמר הדברים בריאיון ל-CNBC ■ ציין: "אני חושב שאנו מתקדמים לכיוון של איחוד מוניטארי רחב והדוק יותר"

איגרות חוב מאוגדות לכלל מדינות אירופה, הידועות גם בכינויין "אירו-בונדס" (אג"ח כלל-אירופאיות), הן אחד הפתרונות האפשריים למשבר החוב באירופה - כך סבור חואקין אלמוניה, סגן נשיא הנציבות הכלכלית האירופאית. אלמוניה אמר הדברים בריאיון ל-CNBC, וציין כי "ישנם מספר תנאים שצריכים להתקיים" לפני השקת איגרות שכאלה.

הפתרון של איגרות כלל-אירופאיות "מונח על השולחן" של מנהיגי אירופה מזה חודשים רבים, ובמסגרתו אמור האיחוד לאפשר הנפקתן של איגרות חוב בערבון משותף של כלל הכלכלות בגוש, בתקווה כי הריבית אשר האיגרות ישאו תהיה נמוכה יותר (לאור ערבון מצד כלכלות איתנות דוגמת גרמניה וצרפת).

את האיגרות יוכלו למכור ממשלות של כלכלות "חייבות" באירופה, דוגמת יוון, איטליה וספרד, למשקיעים - ובכך לגייס הון בעלות נמוכה, ולמעשה להפוך את חובותיהן לברי הכלה ואפשריים למיחזור, בעוד היום הדבר מוטל בספק (לאור תשואות אג"ח ל-10 שנים של מעל 5% ו-6% לספרד ואיטליה בהתאמה).

"אנו תומכים ברעיון", אמר אלמוניה. "אני חושב שאנו מתקדמים לכיוון של איחוד מוניטארי רחב והדוק יותר, וערבון משותף לחובות הציבוריים של מדינות היבשת הוא מהלך מתבקש. השאלה היא רק לגבי התנאים שנדרשים להתקיים, כדי שהמהלך יקרה".

נזכיר כי אתמול בערב נודע כי נשיא צרפת החדש פרנסואה הולנד וראש ממשלת איטליה מריו מונטי הגיעו להסכמה ביניהם על צעדים לעידוד הצמיחה באירופה, בניהם גם תמיכה באירו-בונדס כפתרון למשבר.

"אני בטוח שלאור העובדה כי לכל כלכלות אירופה יש אינטרס משותף לפתרון המשבר, המאמצים יימשכו ונצליח להתגבר על הבעיות", סיכם אלמוניה.