פייסבוק, תלמדי מגוגל

לא חייבים להנפיק במכפיל מנופח. אפשר לשלש את שווי המניה תוך שנה כמו גוגל

למרות התחזיות השחורות, למרות המלצות המכירה שהוצמדו למניה עוד לפני שהפכה לציבורית ולמרות נביאי הזעם שעמדו בשערי וול סטריט והתריעו "אל תעשו לייק" - כשמניית פייסבוק החלה להתדרדר במורד ההר רגע לאחר שהונפקה, כולם לכאורה הופתעו. פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, ונכון לרגע זה שק החבטות התורן של וול סטריט, איבדה 16% מאז הפכה לציבורית. 16.6 מיליארד דולר נמחקו במחי יד משווי החברה, ולמרות שאתמול התאוששה המניה קמעה - הכיוון של המניה עדיין לא נראה ממש ורוד.

אין שום דבר מפתיע בהנפקת הענק של פייסבוק, ואין שום דבר מפתיע בנפילת המניה. פייסבוק הפכה לציבורית לפי שווי עתק של 104 מיליארד דולר - מכפיל רווח מפולפל של 76 על רווחיה החזויים לשנה הנוכחית - הודות לכישורי השיווק והמכירה של 33 בנקי השקעות, מהשמנה וסלתה של וול סטריט. 33 בנקי השקעות שהוכיחו, ולא בפעם הראשונה או האחרונה, כי המומחיות שלהם היא בשיווק ני"ע ולא יותר מזה. תנו להם שק תפוחי אדמה ששווה כמה דולרים, והם ימכרו אותו לפי שווי של מיליארד דולר, אם זה אפשרי.

מורגן סטנלי, ג'יי.פי מורגן, גולדמן זאקס ורבים ו"טובים" אחרים אינם שונים מכל סוכן מכירות סטנדרטי שלפעמים דופק על דלתותיכם או נדבק אליכם באמצע הרחוב. הם יהללו את המוצר מפה ועד הודעה חדשה, ידברו בשבחו ללא הפסקה, יעטפו לכם אותו בעטיפה צבעונית ובסרט מסולסל ויסתירו כל דפקט שיש בו. העיקר שתיקנו, וכמה שיותר כדי שהם יקבלו עמלה שמנמנה.

במקרה של פייסבוק, המשימה של מורגן סטנלי ועמיתיו הייתה הרבה יותר קלה. "המוצר", רשת חברתית צעירה ומגניבה, מייסד ג'ינג'י שעדיין לא סגר שלושה עשורים, 901 מיליון איש שמכורים לו ברחבי העולם ורוח גבית של וול סטריט שבשנה האחרונה חיבקה בחום את הרשתות החברתיות למיניהן, עשו את עבודת השיווק של מורגן סטנלי ועמיתיו להרבה יותר פשוטה.

כל שנותר להם לעשות (בעיקר במשך 14 ימי הרוד שואו) הוא להמשיך ולשווק את מניית פייסבוק ולהתעלם, לפחות על פני השטח, מהתחזיות הפחות אופטימיות לגבי עתיד החברה. פייסבוק היא אכן חברה מדהימה, כמעט בכל קנה מידה אפשרי, אך לא בטוח שכרגע היא שווה 104 מיליארד דולר. עתיד החברה תלוי בעיקר ביכולתה לייצר כסף מאפליקציית הסמארטפונים - אפליקציה שכרגע לא אטרקטיבית למפרסמים, ולכן לא מייצרת לחברה הכנסות.

ולמה הם התעלמו? בדיוק מאותה סיבה שכל סוכן מכירות משווק את הסחורה שלו כאילו היא הטובה ביותר בשוק: העמלה. 33 בנקי ההשקעות ששיווקו את מניית פייסבוק גרפו עמלה כוללת של 176.1 מיליון דולר, רק 1.1% מסך ההנפקה, אך סכום נאה שעדיין שווה לעבוד בשבילו.

ולא, למורגן סטנלי ולעמיתיו לא ממש היה אכפת מה יקרה למניה רגע שאחרי שתונפק. זו כבר הבעיה של החברה עצמה ושל ציבור המשקיעים שהלך שבי אחרי מיליארדי לייקים ושמופתע עכשיו מכך שבנק ההשקעות (קבלו תיקון: סוכן המכירות) מוריד את תחזיותיו לחברה.

פייסבוק אינה חפה מכל פשע. החברה הצעירה, שעדיין לא למדה לקרוא את וול סטריט, יכלה "להשאיר כסף על השולחן" ולא להתפתות ל-33 סוכני המכירות שמינתה שהמליצו לה להעלות את טווח המחירים בהנפקה רגע לפני התמחור הסופי - ממש כמו שגוגל עשתה לפני 8 שנים. גוגל הונפקה אז לפי מכפיל רווח של 42, שווי חברה של 25 מיליארד דולר (רבע מזה של פייסבוק) ותוך שנה הכפילה שוויה פי 3, ויצרה ערך ענק למשקיעיה.

אז פייסבוק יכלה, אך אפשר להבין מדוע לא עשתה זאת. מול 33 שוורים מחוממים שהפכו לאלוהים של וול סטריט קשה להתווכח, ולכן מצחיק עכשיו לקרוא כי יש מי שתובע את החברה על הונאה, וכי רשות ני"ע האמריקנית בוחנת את התפקוד של מורגן סטנלי לפני ואחרי ההנפקה. מצחיק עד דמעות.

פייסבוק שינתה סטטוס לפני שבוע. מארק צוקרברג, מייסדה הצעיר, שינה סטטוס רגע אחרי ההנפקה כשהתחתן עם חברתו. 33 בנקי ההשקעות שליוו את ההנפקה נותרו עם אותו סטטוס: משווקי ני"ע שצריך לקחת בעירבון מוגבל כל המלצה שלהם.