אינטל מבקשת להוציא מישראל 12 מיליארד שקל

ענקית השבבים האמריקנית מנהלת עם האוצר ורשות המסים מגעים קדחתניים לקבלת הקלות מפליגות במס ■ ההיקף: כ-3 מיליארד שקל ■ ב-15 השנים האחרונות קיבלה אינטל מענקים מהממשלה בהיקף כ-1.4 מיליארד דולר

משרד האוצר מקיים מו"מ עם ענקית השבבים האמריקנית אינטל, בניהולה של מקסין פסברג, בעקבות כוונתה להוציא מישראל כ-12 מיליארד שקל שצברה בקופתה במסגרת פעילותה השוטפת, כך נודע ל"גלובס". עם הוצאת ההון, אינטל תהיה חייבת לשלם מס למדינת ישראל של כמחצית ממנו, וכעת היא דנה עם רשות המסים, פקיד השומה בירושלים ושר האוצר יובל שטייניץ על אפשרות לקבלת הנחות משמעותיות במס, בשווי של כ-3 מיליארד שקל.

גורמים ממשלתיים בכירים שמקורבים לנושא אישרו בשיחות עם "גלובס" כי אינטל פתחה בחצי השנה האחרונה בהליך המכונה "פרי רולינג" (בחינה מקדמית) מול האוצר ונימקה את רצונה להוציא את ההון הצבור בארץ, כדי לכסות חלק מהשקעה נרחבת שלה במדינה בחו"ל. גורמים תעשייתיים בישראל לא פסלו אפשרות שמדובר בהשקעה בהרחבת הפעילות של החברה באירלנד. גורמים אחרים אמרו כי החברה מבקשת למשוך את הסכום כדי לקבל זיכוי במס בארה"ב וכי עם יישום התהליך של הוצאת הכסף היא תשלם לישראל מס בשיעור של כ-600 מיליון דולר.

תחשיבים שעשו גורמים המעורבים בנושא מעלים כי אם אינטל תוציא את הסכום האדיר מישראל, היא תידרש על פי החוק לשלם למדינה כשליש ממנו כמס: 25% מס חברות ועוד 15% שהיא תחויב לשלם כדיבידנד - כנהוג כשהכסף יוצא את גבולות ישראל. זאת, בין השאר על רקע מענקים מן העבר שחברת הענק קיבלה על השקעותיה בישראל והטבות מס נרחבות שמהן נהנתה במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. ב-15 השנים האחרונות קיבלה אינטל מענקים ממרכז ההשקעות במשרד התמ"ת בהיקף כולל של כ-1.4 מיליארד דולר, וזאת בעיקר על פיתוח מרכז הייצור שלה בקרית גת.

"שערורייה שבכלל מנהלים מו"מ"

לטענת גורמים בכירים שמקורבים לנושא, עם הגשת הבקשה לבחינה מקדמית מנסה אינטל לברר אפשרות לקבלת הקלות בתשלום הדיבידנד בשיעור של 25%: "זאת שערורייה שמישהו בכלל מוכן לשאת ולתת עם החברה על כך, שכן חברות אחרות שביקשו להוציא בעבר הון שצברו - קיבלו תשובה שלילית על בקשה לפטור או הקלות כאלה. עקרונית, המס הזה נועד להשאיר את הכסף בישראל", אמר ל"גלובס" גורם ממשלתי בכיר שמקורב לנושא.

הגורם הוסיף היום כי "האוצר עשוי להסכים לבקשה של אינטל ולאפשר לה את ההנחה במס, למרות שבעבר סוגיה כזו עלתה לדיון במסגרת גיבוש הרפורמה בחוק לעידוד השקעות הון. מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, חיים שני, סבר שיש לאפשר הקלות בנושא כדי שחברות רב לאומיות יראו בהשקעה בישראל השקעה אטרקטיבית, אך מנהל רשות המסים דאז, יהודה נסרדישי, נעמד על רגליו האחוריות וסיכל את הרעיון הזה בשלב מוקדם מאוד".

משרד התמ"ת יתנגד להקלות

גורמים באוצר העריכו כי הדיונים בבקשה של אינטל יסוכמו בשבועות הקרובים והדגישו את מורכבותם, שכן הם מביאים בחשבון מענקי עבר שהחברה קיבלה מהממשלה, את מידת תרומתה לכלכלה הישראלית וסוגיות עקרוניות הקשורות לחוק לעידוד השקעות הון, למס החברות ועוד. רשות המסים טרם קיבלה החלטה סופית בסוגיה.

עם זאת, גורמים ממשלתיים אחרים שמעורבים בעניין טענו כי שטייניץ מגלה מעורבות חריגה בנושא ודן בו עם ראשי אינטל, שלא בתיאום עם הדרגים המקצועיים, אנשי אגף התקציבים ובעלי תפקידים במשרדים אחרים שלהם סמכות מובהקת לדון בסוגיה, כמו משרד התמ"ת ומרכז ההשקעות. כך, ל"גלובס" נודע כי משרד התמ"ת מתכוון להתנגד בתקיפות לכל מצב של מתן הנחות במס לאינטל.

ממשרד התמ"ת נמסר היום כי "יש לצפות שהמו"מ בנושא יתנהל בהתאם להמלצות הצוות המקצועי שדן בעבר בסוגיות אלה". גורמים בכירים במשרד הוסיפו כי "עדיף שאינטל לא תוציא את הכסף מהארץ כדי להקים מפעל במדינה אחרת, ומאידך, תבקש מהמדינה עוד כסף כדי לבנות מפעל נוסף בעוד כמה שנים". מאינטל נמסר כי "אינטל לא מנהלת את יחסיה עם גורמי הממשלה מעל דפי העיתון".

הסלמה במשבר בין האוצר לתמ"ת

המחלוקת החריפה בעניין ההקלות במס לאינטל באה על רקע משבר עמוק בין צמרת האוצר לצמרת משרד התמ"ת בנוגע למדיניות הממשלה כלפי מתן ההטבות לאינטל, תמורת השקעות מצדה בארץ. לפני כשנה פתחה אינטל בהליך לבירור מידת הנכונות של מרכז ההשקעות בתמ"ת להעביר לה מענק של כ-600 מיליון דולר תמורת השקעה בהיקף של כ-4.8 מיליארד דולר להקמת המפעל החדיש ביותר של החברה בקרית גת. במרכז ההשקעות, שהעביר בסבבי מענק מן העבר כ-1.4 מיליארד דולר למען התבססות אינטל בקרית גת, החליטו להגיד די. ועדה מקצועית גיבשה תשובה עבור הענקית האמריקנית: מענק של מיליארד שקל בלבד, 300 מיליון מהם להרחבת הפעילות בקרית גת ו-700 מיליון להקמת מפעל הרכבות של מוצרי החברה בבית שאן.

מאז שאינטל קיבלה את התשובה הצוננת, היא לא מסרה לממשלה את עמדתה. השבוע חשף "גלובס" כי בזמן שמרכז ההשקעות ומשרד התמ"ת מקפידים לא למצמץ מול אינטל, שטייניץ בחר לפתוח בערוץ הידברות סודי בניסיון לשכנע את ראשי החברה להשקיע בישראל. במשרד התמ"ת זועמים על כך ששטייניץ מבטיח הקלות מבלי להיוועץ בדרגים המקצועיים ובהם אנשי אגף התקציבים באוצר.

גורמים בכירים במשרד התמ"ת מאשימים את שטייניץ, השוהה בימים אלה בכנס כלכלי בצרפת, בכך שהוא הוא פועל מאחורי גבם של הגורמים המקצועיים שמתפקידם להכריע בסוגיה זו. שר התמ"ת שלום שמחון פנה אתמול במכתב לשטייניץ וביקש ממנו לחדול מעיסוק בסוגיה, בטענה כי התנהלותו פוגעת בתדמית הממשלה ומייצרת באינטל את הרושם שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. מהאוצר נמסר: "משחקי הכבוד של שמחון פוגעים בשיתוף הפעולה וביכולת למשוך השקעות לישראל, של אינטל וחברות ענק בינלאומיות נוספות. אנו מקווים ששיתוף הפעולה בין האוצר לתמ"ת בתקופת כהונתו של בנימין בן אליעזר יישמר גם כעת".