"האחריות על בנקים קורסים באירופה תעבור לבעלי האג"ח"

כך עולה מהרפורמה החדשה במערכת הבנקאות שהנציבות האירופית תחשוף בחודש הבא ■ במקרה של קריסה, יוכלו הרשויות לבצע מחיקות למחזיקי אג"ח לא מבוטחים

הרפורמות החדשות שמקדם האיחוד האירופי בענף הבנקאות יעביר את עול הצלת הבנקים הקורסים ממשלמי המיסים למחזיקי האג"ח של אותו בנק, והנציבות האירופית עומדת לחשוף את הרפורמה החדשה בקרוב, למרות החששות שמהלך כזה יקשה על הבנק לגייס כספים נוספים. כך מפרסם היום ה"פייננשל טיימס".

על פי טיוטת ההצעה שהגיעה לידי ה"פייננשל טיימס" עולה שבכל פעם שבנק מוכרז כקורס, הרשויות באירופה יקבלו לידהם סמכויות נרחבות שיאפשרו להם בין היתר לבצע מחיקות של הפקדות לא מבוטחות באותו בנק, כמו גם מחיקת אגרות חוב. פרטי הרפורמה היו ידועים כבר מעל לשנה, אולם פרסומה נדחה מספר פעמים בעקבות החששות שזה יוביל לזעזוע במערכת הבנקאית ויקשה על הבנקים לגייס כספים.

התוכנית הסופית צפוייה להתפרסם במהלך החודש הבא, אולם מישל ברנייר, המפקח על השירותים הפיננסים של האיחוד האירופי, טוען שהוא מתכוון להציג את התוכנית מספר ימים לאחר הבחירות החוזרות ביוון שיתקיימו ב-17 ביוני, בזמן שבו הבנקים ביבשת יהיו מנותקים מהשווקים בעולם. הוא טוען שהתוכנית לא "תרעיד" את השווקים מכיוון שהיא נבחנה לעומק והינה תוכנית לטווח ארוך.

"מסגרת העבודה של התוכנית לא רעה בכלל", אמר מחזיק אג"ח גדול של בנקים באירופה. "אבל היא לא הולכת להתקבל בעין יפה - זה הזמן הגרוע ביותר לפרסום תוכנית שכזו". המומחים והפרשנים טוענים שאין אפשרות כרגע לחזות מה תהיה תגובת המשקיעים והשווקים בכלל לתוכנית החדשה.

"יכול להיות שהנציבות האירופית הגיעה למסקנה שהמצב כל כך רע שאין אפשרות להפוך לגרוע יותר", אמר בוב פן, שותף בחברת Allen & Overy. "אולם התוכנית לא תעזור למחירי המניות או היכולת של הבנקים לגייס כספים. היא גם לא תוכל לעזור בשיפור דירוגי האשראי או לכסות את עלויות המימון".

על פי התוכנית המוצעת, ברגע שיוכרז על בנק שהוא קורסם אז הרשויות הרגולטוריות במדינה ייקבלו לידיהם סמכויות חירום: הרשויות יפטרו את הנהלת הבנק הכושל, יארגנו מחדש את הנכסים שבבעלות הבנק, ויבצעו מחיקה של החובות לנושים לא מבוטחים.