קבלנים: "אפילו עם 19 א' ש' בחודש אי-אפשר לקנות דירה"

סקירה מיוחדת של התאחדות בוני הארץ: "74% מהקבלנים צמצמו השקעות בשל מצוקת אשראי" ■ כלכלני ההתאחדות טוענים: מחירי הדירות יעלו השנה ב-6%-8%, במקביל לירידה של 5% בהתחלות הבנייה בהשוואה ל-2011

מצוקת האשראי בענף הנדל"ן צמצמה משמעותית את השקעת הקבלנים בפרויקטים חדשים בתחום המגורים בחודשים האחרונים - כך עולה מסקר שביצעה התאחדות בוני הארץ בקרב עשרות חברות קבלניות, במסגרת הסקירה השנתית לענף הבנייה.

מנתוני ההתאחדות עולה כי מחנק האשראי במשק והקושי של קבלנים לקבל ליווי בפרויקטים חדשים מובילים לירידה בהיקף ההשקעות בענף. המשמעות היא ירידה בהתחלות הבנייה. על פי הסקר, 81% מהקבלנים טוענים כי נתקלו בקושי בקבלת אשראי למימון השקעה חדשה, 71% מהקבלנים נתקלו בקושי בקבלת אשראי חדש או נוסף למימון הפעילות הקיימת, 78% מהקבלנים קיבלו דרישות מהבנק לביטחונות נוספים ו-80% נתקלו בהעלאת ריבית החובה או עמלות הקצאת האשראי על מסגרת האשראי הנוכחית.

בשורה התחתונה, 74% מהנשאלים ענו כי מחנק האשראי וקשיי המימון גרמו להם לצמצם את ההשקעות בענף.

אין דירה בלי סיוע משפחתי

עוד עולה מהסקירה, שהוכנה לקראת הכנס השנתי של ההתאחדות שיתקיים במלון הרודס באילת בסוף השבוע הקרוב, כי מצבם של רוכשי הדירות רק נהיה גרוע יותר. כלכלני ההתאחדות בחנו את יכולתם של הזוגות הצעירים לרכוש דירה במחיר ממוצע בהתאם להכנסות של משק הבית, הוצאותיו וההוצאות הנדרשות לצורך שכירות.

"בתנאים הנוכחיים, שבהם ההון העצמי המינימלי הנדרש לרכישת דירה הוא כ-400 אלף שקל, ועל רקע שחיקת השכר ביחס למחירי הדיור, גם מי שנמצא בעשירון התשיעי (הכנסה נטו של כ-19 אלף שקל) לא יכול לרכוש דירה ללא סיוע משפחתי", נכתב בסקירה.

בהתאחדות מסבירים שע"פ נתוני סקר ההכנסות וההוצאות של הלמ"ס, רק בעשירון העשירי יש פער של כמה אלפי שקלים בין ההכנסות נטו ובין ההוצאות הממוצעות למשק בית, כך שזוג צעיר בעשירון זה יכול כעבור כ-5.5 שנים לצבור הון עצמי לרכישת דירה ללא צמצום קיצוני ברמת החיים ובעודו גר בשכירות. לזוגות בעשירונים הראשון עד התשיעי אין אפשרות לרכוש דירה ללא צמצום דרסטי ברמת החיים.

כלכלני ההתאחדות טוענים כי מחירי הדירות יעלו ב-2012 ב-6%-8%, במקביל לירידה של 5% בהתחלות הבנייה בהשוואה ל-2011. "הממשלה נכשלה בניסיונותיה להוריד את מחירי הדירות", אומר ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, "אמנם הבינו שצריך לבנות יותר דירות, אבל לשם כך צריך יותר קרקעות, אשראי ופועלים. לא ניתן לספק רק קרקעות ולצפות שהקבלנים יבנו. גם לא ניתן להוריד מחירים באופן מלאכותי וע"י הטלת מסים על משקיעים, כי אז השכירות עולה. פעילות הממשלה פגעה פעמיים בזוגות הצעירים ומצבם מאז המחאה רק הוחמר".