"וירוס-על" חדש התגלה באיראן: המורכב ביותר אי-פעם

חברות טכנולוגיה מובילות טוענות כי חשפו סוג חדש של וירוס מחשבים זדוני במזרח התיכון - המורכב ביותר שאי-פעם התגלה ■ הווירוס "פליים", שפועל כבר 5 שנים ללא הפרעה, פגע בעיקר באיראן, אך גם בישראל וברשות הפלסטינית

בעולם הטכנולוגיה מגדירים אותה "התוכנה הזדונית המורכבת ביותר שאי-פעם נמצאה". "פליים", המגה-וירוס שאותר במחשבים רבים במזרח התיכון, גורם כעת לבהלה גדולה.

מומחי אבטחה גילו את הווירוס החדש שגונב מידע, לאחר שבחנו אלפי מחשבים באזור המזרח התיכון במהלך 5 השנים האחרונות, כחלק ממחקר מקיף על לוחמת-סייבר, שנערך עבור האו"ם.

מספר המחשבים הגדול ביותר שניזוק מהווירוס התגלה באיראן, בישראל, ברשות הפלסטינית, בסודן ובסוריה.

הווירוס המורכב ביותר בעולם

רואל שוונברג, חוקר בכיר בחברת "קספרסקי" שגילתה את "פליים", אמר היום כי הם אינם יודעים מי בנה את הווירוס המתוחכם. אם ניתוחי החברה נכונים, "פליים" עלול להיות נשק-הסייבר השלישי שמתגלה בשנים האחרונות. קדמו לו "סטוקסנט" שהתגלה באירן ב-2010 וגוזל הנתונים "דוגו".

"אם 'פליים' עבד מבלי להתגלות במשך חמש שנים, המסקנה ההגיונית היחידה היא שיש מבצעים אחרים שאנחנו לא יודעים עליהם", אמר שוונברג. לחברת "קספרסקי" יש עבר עשיר עם לוחמת-סייבר וחוקריה כבר הגיעו לפיצוחים מרשימים שקשורים לווירוסים "סטוקסנט" ו"דוגו".

במעבדות החברה אומרים שרק עכשיו מתחילים להבין איך "פליים" עובד, מפני שהוא כה מורכב. התמונה המלאה תתברר רק כשחברות אבטחה ברשת יקבלו "דוגמיות" מהווירוס ויחפשו אותו במערכות שלהם.

יכול להפעיל לכם את המיקרופון במחשב ולצלם תמונות

הווירוס מכיל פי 20 יותר קוד משהיה ב"סטוקסנט", שהתקיף את המתקן האירני להעשרת אורניום וגרם אז לכשל הצנטריפוגות. יש לו פי 100 יותר קוד מווירוס מחשב טיפוסי שנועד לגנוב מידע כלכלי.

"פליים" יכול לאסוף קבצי מידע, לשנות הגדרות במחשבים, להפעיל את המיקרופון במחשב כך ששיחות יוקלטו, לצלם תמונות מסך ולהיכנס לתוכנות מסרים מיידיים. לדברי שוונברג, ישנן ראיות לכך שהקוד נכתב על ידי אותו גוף שעומד מאחורי "סטוקסנט" ו"דוגו". הוא הוסיף שהמתקפה של "פליים" הייתה מתוכננת היטב וכוונה בעיקר לעסקים ומוסדות אקדמיים.

הוא העריך שיותר מ-5,000 מחשבים מסביב לעולם נפגעו, כולל מספר מצומצם בארצות הברית.