מערכות המדיה ברכב: אילו פיתוחים צפויים בקרוב?

יצרניות רכבי היוקרה מבינות שהן חייבות לשדרג את חוויות הנהיגה גם במה שקשור למערכות המדיה בסביבת הנהג ■ "גלובס" סוקר מה קיים כיום בתחום, ולאן הוא צפוי להתפתח

הנסיעה ברכב הפרטי מאופיינת בדרך-כלל בהאזנה למוזיקה, שימוש במכשיר ניווט וניהול שיחות טלפון. למרות שהסמארטפונים, הטאבלטים והלפטופים מתקדמים ואפילו הטלוויזיה כבר חכמה, יש תחושה שהרכב - שבו אנחנו מעבירים זמן רב - לא התקדם יותר מדי ביכולות הטכנולוגיות בתחומי התקשורת והבידור. ענקיות הטכנולוגיה, כמו גוגל ומיקרוסופט, השאירו את התחום ליצרניות מערכות המדיה של חברות הרכב ולחברות המפתחות מוצרים לרכישה נפרדת.

"גלובס" סוקר מה קיים כיום בתחום, ולאן הוא צפוי להתפתח.

לדבר אל תוכנת הניווט

תחום ההפעלה הקולית התפתח מאז אפל שילבה את טכנולוגיית ההפעלה שלה, Siri, באייפון 4S. חברת מרצדס הבינה באחרונה שטכנולוגיה כזו היא מה שאנשים צריכים בזמן הפעלה של תוכנות שונות בנהיגה. בחברה החליטו לשלב את Siri בסדרת ה-A-Class שלהם, מה שמאפשר לנהגים לדבר לנגן המוזיקה, לתוכנת הניווט ולרשתות החברתיות.

גם קאדילק רוצה לספק חוויה טכנולוגית לצרכני דגם ה-ATS שלה. החברה מציעה את מערכת ה-CUE, הכוללת מסך בגודל 8 אינץ' עם אפשרות למחוות בעזרת האצבעות בדומה לאייפון ומשוב תחושה ברטט, לזיהוי קבלת הפקודה.

בחברת לקסוס מציעים בדגם GS350 שירותי אינטרנט על מסך בגודל של 12.3 אינץ'. באמצעות חיבור אלחוטי לסמארטפון לצורך שימוש בחבילת תעבורת הנתונים, הנמצאים ברכב יוכלו להשתמש באפליקציות הכוללות צ'ק-אין בפייסבוק, האזנה לרדיו אינטרנטי כמו פנדורה, שימוש במנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט בהפעלה קולית והזמנת כרטיסים לקולנוע דרך MovieTickets.

מעקב אחרי תנועת עיניים

גם אינטל מאמינה בפוטנציאל המסחרי בתחום. במארס היא הקימה קרן של 100 מיליון דולר להשקעה בטכנולוגיות רכב בחמש השנים הקרובות, בעיקר למערכות בידור ומערכות עזר לנהג. סטייסי פאלמר, מנהלת חטיבת פתרונות הרכב של אינטל, אמרה בעת ההשקה כי הנהג הממוצע בארה"ב מבלה חודשיים ברכב בכל שנה, והוסיפה כי המכוניות המחוברות הן המכשיר הנייד של העתיד. המטרה של אינטל היא לשלב טכנולוגיות כמו מחוות עם האצבעות על מסכי מגע, הפעלה קולית, הפעלה בתנועת ידיים ומעקב אחר תנועות העיניים. אינטל הצליחה כבר לפתח שותפויות עם טויוטה, קיה, יונדאי ו-BMW.

אינטל אינה היחידה. מיקרוסופט מפעילה מערכת הפעלה קולית בשם SYNC כבר מ-2007 ברכבי פורד ולינקולן. הטכנולוגיה של מיקרוסופט מאפשרת לחפש כתובות בתוכנת ניווט, לחייג לאנשי קשר, לתפעל את נגן המוזיקה, להקריא הודעות SMS וגם להפעיל באותה צורה אפליקציות הנמצאות בסמארטפון. בתערוכת הרכב בבייג'ינג בתחילת החודש הכריזו מיקרוסופט ופורד על תמיכה בשפה המנדרינית, מלבד אנגלית.

ובזווית הישראלית, חברת Iway Mobile מבאר שבע, מפתחת מערכת המדיה לרכב בשם קומודו, משתמשת אף היא בפלטפורמה של מיקרוסופט. החברה השיקה לפני למעלה משנה את הדגם הראשון, ועכשיו היא מתכננת למכור את הקומודו 2. קומודו 1 אפשרה לנהג לקבל מגוון סוגי מידע בזמן הנהיגה וגישה לשירותי תוכן רבים כמו תחנות רדיו אינטרנטיות, צפייה בערוצי טלוויזיה, תשלום עבור חנייה סלולרית, מידע מאתרי אינטרנט ומצלמת רוורס.

הקומדו 2 עבר שדרוגים, הכוללים חיבור לאינטרנט אלחוטי, מודם סלולרי פנימי ומסך של 6.2 אינץ'. את הקומודו ניתן יהיה לרכוש גם כקופסה המתחברת למסך הפנימי הקיים ברכב, ללא התקנת מסך חיצוני.

לא רק ברכבי יוקרה

גם מי שלא מתכנן להשקיע מאות אלפי שקלים ברכב יוקרה, יכול למצוא חידושים בשוק מערכות המדיה. סוני, למשל, מציעה את XNV-770BT, מערכת הכוללת מסך מגע והתקן GPS המאפשר ניווט עם תוכנה של חברת TomTom (לא פעיל בארץ). בעלי אייפון או מכשירים אחרים עם יציאת USB, יכולים לחבר את המכשיר אל הכניסה במערכת המדיה, להקשיב לשירים וגם לספק אנרגיה לגאדג'ט. יש גם אפשרות לחבר סמארטפונים בבלוטות', להאזין לשירים וגם לנהל שיחות. המערכת כוללת גם נגן דיסקים וצפייה בסרטים דרך DVD.

פארוט מציעה מערכת לרכב בשם Asteroid. המכשיר כולל מסך בגודל 3.2 אינץ' שהשליטה בו מתבצעת באמצעות גלגלת. יש בו אפליקציית מפות של גוגל, יישום המעדכן על מחירי תחנות דלק (לא פעיל בארץ) ותוכנה בשם iCoyote לעדכון על מצלמות מהירות ופקקי תנועה (לא פעיל בארץ). ניתן להקשיב במערכת לתחנות רדיו אינטרנטיות, אבל יש צורך במודם סלולרי חיצוני.

ממש כפי ששם המשחק בסמארטפונים ובטאבלטים הוא אפליקציות, גם מערכות המדיה הולכות בכיוון. חברת JVC מקדמת את סדרת המוצרים שלה לסביבת הנהג (AV70BT ו-AV60BT) בזכות האפליקציות המותקנות באייפון של אפל. המערכת כוללת מסך של 7 אינץ' (וגם גיור לעברית), ומאפשרת למשוך את אנשי הקשר מהאייפון ולהפעיל אפליקציות שפחות רלוונטיות לקהל המקומי, כמו פנדורה. דומה ל-JVC, גם בפיוניר משלבים אפליקציות, ובאמצעות חיבור סמארטפון ניתן יהיה לשלוט באפליקציית הניווט של Waze על המסך הגדול ברכב.

בפיוניר מתכננים להביא לישראל בשבועות הקרובים את ה-AVH-P8450BT - מכשיר הכולל מסך מגע המאפשר להפעיל אפליקציות ישירות מצג המערכת, כמו אנשי קשר, תמונות ומפות של גוגל. המערכת תומכת בעברית בהצגת שמות שירים ובחיבור בלוטות' לסלולרי לצורך חיוג מאנשי הקשר. נהגים שמחזיקים גם במסך לצפייה במושב האחורי, יכולים להאזין למוזיקה ברמקולים הקדמיים ולהציג סרט בצג האחורי.

בסמסונג מתכננים עתיד אחר לתחום מערכות המדיה לרכב, בשילוב טאבלטים של החברה. בעזרת חיבור של הרכב לגלקסי טאב, ניתן יהיה לתעד את פעולות הרכב, לנווט, לקבל מידע כמו המהירות והטמפרטורה. המוצר גם כולל את מדריך הרכב ותקשורת עם היבואן לטיפול בתקלות. מעניין לציין שסמסונג אחראית בדרום קוריאה לפיתוח רכבים, והיה הגיוני לצפות שהיא תפנה למערכת המותקנת באופן קבוע ברכב ולא תחפש פתרון פחות נוח ואסתטי לנהג. אבל בינתיים מתמקדים שם, כנראה, בהגדלת המכירות של המוצרים האחרים, כמו הטאבלטים.

מערכת ה- CUE / צילום: ג'נרל מוטורס קאדילאק
 מערכת ה- CUE / צילום: ג'נרל מוטורס קאדילאק