הממונה על ההגבלים מאיים לטרפד את האקזיט של רמי שביט

מתנגד למכירת חברת הארוחות העסקיות סיבוס, שאמורה הייתה להניב למשביר רווח של 75 מיליון שקל ■ אג"ח המשביר בתשואות של 25%

ירידות חדות של עד 10% נרשמו היום (ג') במסחר בסדרות האג"ח של המשביר לצרכן , ושל החברה-הבת מועדון 365. הירידות שיקפו את אכזבת המשקיעים מהעדכון השלילי שפרסמה היום חברת ההחזקות הקמעונאית של רמי שביט בנוגע למכירת החזקותיה בחברת הארוחות העסקיות סיבוס.

היקף חוב האג"ח של המשביר למחזיקים עומד על כ-120 מיליון שקל, וחובות האג"ח של החברה-הבת עומדים על כ-90 מיליון שקל. האג"ח הללו נסחרות בתשואות של עד 25% ועד 32%, בהתאמה.

המשביר עדכנה כי הממונה על ההגבלים העסקיים החליט להתנגד למכירת מניות השליטה בחברת סיבוס, המוחזקת באמצעות מועדון 365, לחברת מילפאס, תמורת כ-83 מיליון שקל, ולמיזוגה של סיבוס לתוכה. השלמת העסקה תוכננה עד חודש יוני.

במשביר ציינו כי החברה "תבחן את צעדיה ואת האפשרויות העומדות בפניה, לרבות הגשת ערר לבית הדין להגבלים עסקיים".

מהמשביר נמסר: "אנו בוחנים את החלטת הממונה ואת דרכי הפעולה שלנו. מן הראוי לציין כי מדובר בעסקה שיש בה היגיון עסקי רב, ושעשויה להביא להשקעה בינלאומית משמעותית במשק הישראלי, על רקע תקופה שבה כסף זר דווקא יוצא מישראל".

מהמכירה צפתה המשביר רווח מרשים של כ-75 מיליון שקל (לפני מס והוצאות עסקה), המהווה תשואה של כ-1,000% על השקעתה, שהסתכמה בכ-8 מיליון שקל. במועד השלמת העסקה תכננה סיבוס לחלק דיבידנד של עד 7 מיליון שקל לבעלי מניותיה.

החזקות המשביר בסיבוס עומדות על 81%, ובמסגרת העסקה תכננה הרוכשת הפוטנציאלית לשלם כ-22 מיליון שקל נוספים למייסדי סיבוס, תמורת יתר מניות החברה (19%).

מילפאס היא חברה ישראלית, המוחזקת בידי קבוצת סודקסו (Sodexo) הצרפתית וחברת UCH שבבעלות איש העסקים הצרפתי פייר בנסננו.

בחודש פברואר, אז דיווחה המשביר על העסקה, אמר שביט, בעל המשביר ומנכ"ל הקבוצה, כי "לא התכוונתי למכור את סיבוס, והיא לא נמכרה בגלל מצוקת מזומנים. יש לנו מספיק כסף בקופה". עוד ציין שביט כי המכירה תכפיל את הונה העצמי של המשביר.

הפסדים באופיס דיפו

סיבוס, שהחלה בפעילות בתחילת 1999, עוסקת במתן פתרונות אספקה וסליקה של ארוחות עסקיות ומוצרי רווחה לחברות ולתאגידים בישראל, אשר להם הסדרי הסעדה עם מסעדות וספקי ארוחות באזורי פעילותם.

את 2011 סיכמה סיבוס ברווח של 4.2 מיליון שקל, וחילקה דיבידנד של 2 מיליון שקל. לפי דוחות המשביר ל-2011, לסיבוס יש כ-3,000 נקודות מכירה, והיא פועלת מול כ-1,250 חברות, המונות כ-175 אלף עובדים.

לעומת רווחי סיבוס, המשביר סיכמה את 2011 בהפסד של כ-30 מיליון שקל, לעומת רווח של 16.5 מיליון שקל ב-2010. זאת חרף עלייה של כ-30% ממחזור ההכנסות לכ-3 מיליארד שקל. ההון העצמי של המשביר הצטמק ל-81.5 מיליון שקל, והוא מניף מאזן של כ-1.4 מיליארד שקל.

מקור מרכזי להפסד השנתי, שמחציתו נרשמה ברבעון הרביעי, הוא רשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, שאותה רכשה המשביר מהרשת העולמית בדצמבר 2010 תמורת 179 מיליון שקל. אופיס דיפו סיכמה את 2011 בהפסד של כ-37 מיליון שקל, לצד גירעון בהון החוזר בסך של 34.6 מיליון שקל ויתרת הון עצמי של כ-18 מיליון שקל.

המשביר גילתה טעויות בדיווחים הכספיים של אופיס דיפו ל-2010, שהקטינו את הונה העצמי. היא דרשה ממנה לנהל משא-ומתן מול הבנקים המלווים לקביעת התניות פיננסיות חדשות, משום שלא עמדה באמות המידה שלהן התחייבה. בעקבות הגילויים הושב לכהונה נוספת בתפקיד מנכ"ל אופיס דיפו, צחי פישביין.