אכזבה בשווקים: סין לא מתכוונת לצאת בהרחבה כמותית

מאמר בסוכנות הידיעות הממשלתית Xinhua, קובע: המשטר הסיני לא ייצא בתוכנית הרחבה כמותית רחבת היקף ■ אולם במאמר מודגש: "ייעשו מאמצים עדכניים לייצוב הצמיחה"

חדשות מרעישות ומאכזבות מגיעות הבוקר (ד') מכיוון סין, לפיהן המשטר הסיני לא ייצא בתוכנית הרחבה כמותית נוספת, השנייה מאז משבר המשכתנאות שפקד את הכלכלה הגלובלית בשנת 2008.

לפי מאמר בסוכנות הידיעות Xinhua (הנמצאת בבעלות ממשלתית), אין בכוונת המשטר הסיני להוציא לפועל תוכנית רכישות אג"ח נוספת בכדי לתמרץ את השווקים - וזאת, חרף החשש מ"נחיתה קשה" בצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

"כוונת הממשל הסיני מאד ברורה: לא תהיה תוכנית רכישות אג"ח בהיקף גדול בכדי לתמוך בצמיחה במדינה", נמסר מ-Xinhua הלילה, במאמר על המדיניות הכלכלית של המשטר בסין. "ישנם מאמצים עדכניים לייצוב הצמיחה, אולם לא יהיה שחזור של מהלכים מלפני 3 שנים (בזמן משבר 2008)".

ראוי לציין כי המאמר לא העניק התייחסות לצעדים מוניטאריים בהם יכול לנקוט הבנק המרכזי בסין, בכדי לתמוך גם הוא בצמיחה - דוגמת הורדות ריבית. בשנת 2008, נזכיר, מובילי המדיניות הפיננסית בסין הציגו תוכנית הרחבה כמותית רחבת היקף, במסגרתה רכש הממשל אג"ח בכ-4 טריליון יואן (586 מיליארד דולר, בזמנו).

על רקע הדיווח, צונחים היום המדדים המרכזיים באסיה, לאחר העליות שחוו בשבוע האחרון מאז הצהרותיו של ראש ממשלת סין וון ג'יבאו כי יש "לעודד את הצמיחה" במדינה.

החשש המתגבר מ"נחיתה קשה" בסין התגבר לאחר שדווח כי ברבעון הראשון של שנת 2011 צמחה הכלכלה הסינית בכ-8.1% "בלבד" (בשיעור שנתי), לעומת צמיחה של 8.5% אשתקד. חששות אלו, בין היתר, הובילו את הבנק המרכזי בסין להרחיב את רצועת הניוד היומית של היואן מול הדולר לכ-1% ולהקטין את דרישות הלימות ההון מהבנקים.