שוק העבודה בארה"ב: 20 אלף איש על 877 משרות חדשות

במיסיסיפי 41 אלף אנשים נלחמו על 1,300 משרות חדשות ■ דוח התעסוקה ביום ו' צפוי להצביע על יצירה של 152 אלף משרות במאי - בהתאם לגידול באוכלוסיה ולא יותר ■ "כשיש טפטוף של משרות, התחרות הופכת להיות קשה הרבה יותר"

המצב בשוק העבודה האמריקני אינו מזהיר, ובינתיים שיפור רציני אינו נראה באופק, שעה ששיעור האבטלה ממשיך להיות גבוה (8.1%) ומספר המשרות הנוספות כל חודש אינו משביע רצון (באפריל נוספו כ-115 אלף משרות בלבד).

כדי להבין את המספרים הללו אפשר להסתכל על מספר המגישים מועמדות למשרות חדשות בעלות הכנסה טובה. לדוגמה: במפעל יונדאי באלבמה מעל 20 אלף אנשים הגישו מועמדות ל-877 משרות חדשות. הדבר אינו נדיר בשוק העבודה המדשדש. בקיץ שעבר יותר מ-18 אלף אנשים הגישו מועמדות בפורד, אשר הציעה 1,800 מקומות עבודה חדשים במפעל שטרם החלה בנייתו. במיסיסיפי 41 אלף אנשים נלחמו על 1,300 משרות חדשות במפעל של טויוטה.

בסוף השבוע הקרוב יתפרסמו נתוני התעסוקה לחודש מאי, והמשקיעים מצפים בכליון עיניים לראות האם הדוח יעמוד בצפי האנליסטים ליצירה של 152 אלף משרות חדשות. גם אם הנתון יעמוד בציפיות, מדובר בכמות לא מאוד מרשימה לעומת החודשים ינואר ופברואר השנה, אז נוספו למעלה מ-200 אלף משרות מדי חודש.

כך או כך, רק נתון שיצביע על יצירת למעלה מ-250 אלף משרות חדשות יהווה אינדיקציה לכלכלה בריאה, מה שלא צפוי לקרות בזמן הקרוב. 150 אלף משרות בחודש הוא נתון שהולך יד ביד עם הגידול באוכולוסיה ולא יותר.

"כשיש רק טפטוף של משרות חדשות, התחרות הופכת להיות קשה הרבה יותר", אמר פרופסור ביל רוג'רס מאוניברסיטת רוטגרס, שהדגיש כי ישנם ארבעה מחפשי עבודה על כל משרה חדשה.