עובדי אנוביט ישלמו מס מופחת על מימוש האופציות

עובדי אנוביט, שנרכשה ע"י אפל, ישלמו מס בשיעור של 25% על מימוש אופציות, ולא מס שולי בגובה 48% - שכולל תשלום לביטוח לאומי ומס בריאות - על רווחי האופציות

העובדים בחברת אנוביט, שנרכשה על ידי אפל, ישלמו מס בשיעור של 25% על מימוש אופציות. ההחלטה הזו התקבלה לאחר שנציג בכיר בחברת אפל ונציגים נוספים מטעם אנוביט, הצליחו לשכנע את רשות המסים כי אין להטיל על העובדים מס שולי בגובה 48% - שכולל תשלום לביטוח לאומי ומס בריאות - על רווחי האופציות. הצדדים סיכמו ביניהם כי העובדים ישלמו את שיעור המס הנקוב על רווחי האופציות, על פי מסלול המיסוי "רווח הון".

כזכור, בינואר השנה רכשה ענקית הטכנולוגיה אפל את חברת השבבים הישראלית אנוביט. רכישתה של החברה היא העסקה הראשונה שביצעה אפל בישראל. שווי העסקה לא פורסם, אולם הערכות הן כי מדובר בהיקף של 350-400 מיליון דולר. לפני שנרכשה על ידי אפל גייסה אנוביט 76 מיליון דולר מקרנות הון סיכון. גם שיעור האופציות שהוחזק על ידי העובדים ובכירי אנוביט, לא פורסם, אך ההערכות הן כי מדובר בכ-10% מהיקף העסקה.

בפקודת מס הכנסה עוגנו שני מסלולים למיסוי אופציות לעובדים (סעיף 102 לפקודה). על פי המסלול הראשון - מסלול רווח הון - האופציות יופקדו בידי נאמן למשך 24 חודשים, ובעת המימוש העובד ישלם רק 25% מס. על פי המסלול השני, עובד שבחר במסלול ללא נאמן, הכנסותיו ממימוש האופציות ייחשבו כשכר ויחויבו במס שולי בגובה 48%.

בכיר באפל נפגש עם רשות המס

המסלולים הללו יצרו בעבר לא מעט חיכוכים עם רשות המסים והתעוררו שאלות האם הנאמן באמת עשה את תפקידו או שמדובר בהפקדות למראית עין, מה קורה כאשר החברה נמכרת, האם הושלמה תקופת החזקת האופציות בידי הנאמן וכדומה. עם זאת, במקרה של מכירת החברה, מדיניות רשות המסים הייתה להכיר בזכותם של העובדים למס מופחת בהנחה שהרכישה בוצעה בתום לב.

על רקע השינויים בחברת אנוביט, עם מכירתה לאפל, התעוררה בין רשות המסים לעובדי החברה מחלוקת באשר לשיעור המס שהאחרונים יידרשו לשלם על מימוש האופציות. המחלוקת סבבה סביב השאלה האם העובדים עמדו בתנאים הקבועים במסלול המס המופחת והאם תקופת ההפקדה הנדרשת בידי הנאמן הושלמה.

במסגרת המשא ומתן שניהלו נציגי חברת אנוביט ואפל, בהם גם בכיר בחברה שהגיע לפגישה במשרדי מס הכנסה, השתכנעו פקידי הרשות כי עובדי אנוביט עמדו בתנאי הפקודה, ועל כן יש להחיל עליהם את מסלול המס המוטל על רווח הון.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בשל חובת הסודיות המוטלת עלינו אינינו מגיבים, וזאת מבלי לאשר או להכחיש את הפרטים". לא ניתן היה להשיג את תגובת אנוביט לידיעה.