ארה"ב: 69 אלף משרות חדשות - משמעותית מתחת לצפי

אנליסטים ציפו ליצירה של כ-160 אלף משרות חדשות ■ גם הנתון לחודש אפריל עודכן כלפי מטה - 77 אלף משרות חדשות בלבד ■ שיעור האבטלה עלה ל-8.2% ■ לטענת אנליסטים, נתון בסדר גודל כזה עשוי לעורר התערבות של ה'פד'

קצב יצירת המשרות החדשות בארה"ב האט משמעותית בחודש מאי, כאשר נוספו 69 אלף משרות בלבד, משמעותית מתחת לצפי האנליסטים שעמד על כ-160 אלף משרות חדשות. מדובר בקצב האיטי ביותר מזה שנה, ועדות למצב הקשה בו נמצא שוק העבודה האמריקני, אחת מאבני היסוד של הכלכלה.

גם שיעור האבטלה עלה ל-8.2%, ושבוע העבודה הממוצע קטן ל-34.4 שעות, בעוד השכר הממוצע לשעה עלה ב-2 סנט ל-23.41 דולר. שיעור המובטלים לאורך זמן עלה גם הוא, כאשר מספר האנשים הנמצאים מחוץ למעגל העבודה 27 שבועות ומעלה קפץ ל-5.4 מיליון, לעומת 5.1 מיליון באפריל.

מאז תחילת המיתון בדצמבר 2007 איבדה כלכלת ארה"ב כ-5 מיליון משרות. על מנת ששיעור האבטלה יירד לאורך זמן, יש צורך ביצירת 200-250 אלף משרות מדי חודש.

נתוני התעסוקה היו חלשים יחסית בחודשים מארס-אפריל בשל תנאי מזג האוויר. החורף השנה בארה"ב היה חם יחסית, מה שגרם לחברות ולעסקים להקדים העסקת עובדים. התוצאה: נתוני התעסוקה בשלהי 2011 ובתחילת 2012 היו חזקים מהצפוי, והיחלשות הגיעה במארס-אפריל.

נתוני התעסוקה לחודשים הללו נראים כעת גרועים אף יותר, לאחר שעודכנו כלפי מטה: בחודש אפריל נוספו 77 אלף משרות חדשות לעומת הנתון המקורי שעמד על 115 אלף משרות, ובמארס נוספו 143 אלף משרות - 11 אלף פחות מהמספר המקורי.

כלכלנים רבים העריכו כי השפעות מזג האוויר על נתוני התעסוקה כבר מאחורינו, אולם אלה התבדו, והחששות מהרעה בתנאים הכלכליים בארה"ב ככל הנראה יוחרפו והציפיות לתוכנית הרחבה כמותית נוספת מהפדרל ריזרב רק יגדלו.

רונן מנחם, מנהל יחידת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: "לאחר דוח התעסוקה הקודם הערכנו כי נתוני שוק העבודה אינם גרועים דיים כדי להצדיק תכנית רכישות שלישית (QE3) על ידי ה-Fed, או חבילת תמריצים פיסיקאלית חדשה. הגם שאיננו סבורים כי נתוני חודש בודד, חלשים ככל שיהיו, יגרמו ל-Fed לשנות לחלוטין את גישתו, ברור עתה כי הלחץ עליו יגבר ולכן הסיכוי לנקיטת צעדים בסגנון זה גדלו מאוד; זאת, לו רק כדי להרגיע את הרוחות ובכפוף להתפתחויות שתהיינה בשוקי ההון בעולם".

"ההערכות השונות של המעסיקים, משקי הבית וה-Fed, מסויגות למדי. יחד עם הנתונים החדשים מתברר שנית כי הדרך להתבססות תעסוקתית בת קיימא עדיין ארוכה; מנגד, הם עדיין שוללים תרחישי Double Dip (האטה חוזרת) לסוגיהם וגם בכך ניתן להתנחם במשהו. מבחינת שוק ההון, ההשלכות עלולות להיות שליליות, הן בשל הנתונים המאכזבים עצמם והן משום שבד בבד הגיעו חדשות כגון נסיקת שיעור הבלתי מועסקים באירופה והאטה נוספת בסין והצביעו על כך שמבחינה כלכלית - מקומות רבים בעולם נמצאים בקשיים. עם זאת, במידה ויסתמן כי הנתונים החדשים גרועים דיים כדי להניע את ה-Fed לאותת על תמריצים חדשים, לא מן הנמנע כי התמונה השלילית תתהפך במהרה".