S&P-מעלות מורידה את דירוג האשראי של סלקום

האנליסטים: "על רקע כניסת המפעילים החדשים תימשך מגמת הירידה בהכנסות משירותים ושחיקת הרווחיות למרות המאמצים לצמצום בהוצאות התפעוליות"

סוכנות דירוג האשראי S&P-מעלות מורידה את דירוג האשראי של סלקום בדרגה אחת לרמה של "-AA" על רקע החרפת התחרות בשוק הסלולר. תחזית הדירוג הינה "שלילית", כלומר ייתכן שמעלות תוריד שוב את הדירוג בהמשך.

"על רקע כניסת המפעילים החדשים תימשך מגמת הירידה בהכנסות משירותים ושחיקת הרווחיות למרות המאמצים לצמצום בהוצאות התפעוליות", כותבים האנליסטים.

מאז כניסת גולן טלקום והוט מובייל לשוק הסלולר, מה שהיווה יריית פתיחה של מלחמת המחירים בענף, נפלה מניית סלקום בבורסה. "תחזית הדירוג השלילית משקפת את דעתנו כי פרופיל הסיכון העסקי של סלקום עלול להידרדר במידה ותחווה סלקום ירידה מהותית בנתח השוק או המשך ירידה חדה ברווחיות. תחזית הדירוג משקפת גם את האפשרות שתוצאות נמוכות יותר והמשך חלוקת דיבידנדים בשיעור גבוה ירעו את פרופיל הסיכון הפיננסי לרמה שאינה תואמת את הדירוג הנוכחי", נכתב בסקירת מעלות.

במעלות צופים "ירידה דו-ספרתית" בהכנסות סלקום השנה ואומרים שתהליכי ההתייעלות של החברה יצליחו למתן במעט את הפגיעה בהכנסות. "איננו צופים אבדן משמעותי בנתח השוק של סלקום בטווח המיידי, אך מעריכים כי עיקר הפגיעה תגיע מהירידה בהכנסה למנוי במסגרת המאמצים לשמר את מירב לקוחותיה", נכתב בסקירה.

האנליסטים מציינים כי יחס החוב ל-EBITDA (רווח לפני מס, ריבית, פחת והפחתות) הגיע ל-3 ברבעון הראשון של השנה, ולהערכתם העלייה במינוף החברה תימשך בשנתיים הקרובות. ההערכה היא כי יחס זה ימשיך להיות מעל 3 בשנה הקרובה מתוך ההנחה שסלקום תמשיך לחלק 75% מהרווחים שלה כדיבידנד, מה שיביא ל"ירידה מצומצמת מאוד בהיקף החוב השנה", כדברי האנליסטים.

במעלות מציינים גם שהדירוג של סלקום עלול לרדת שוב אם יתממש תסריט של נטישה המונית של לקוחות בטווח הקצר-בינוני, או אם הרווחיות תרד לכ-25% מההכנסות. הם צופים חלוקת דיבידנדים בהיקף של 400 מיליון שקל השנה.

"להערכתנו", מוסיפים האנליסטים, "ההוראות החדשות של משרד התקשורת, במיוחד בכל הקשור לשוק הקווי, פותחות בפני החברה הזדמנות להרחיב את תחומי פעילותה, אך אנו מאמינים כי ההשפעה של מהלכים אלה תורגש רק בטווח הבינוני לאחר התייצבות מגזרי הפעילות העיקריים של סלקום. כמו כן אנו מאמינים כי התמחור הנוכחי של המפעילות החדשות אינו בר קיימא בטווח הבינוני-ארוך, מה שיאפשר לסלקום מרווח לתמרון בשימור נתח השוק שלה".