"יש קרקע ל-10,000 דירות בבקעת אונו - ולא קורה כלום"

יניב כרמל, רכז מטה המאבק בהפרטת הקרקעות בתנועת "דרור ישראל", שעתירתה לבג"ץ נגד הרפורמה במינהל נדחתה: "הקרקע במדינת ישראל היא בריכוזיות עצומה" ■ "החברות הגדולות לא מוציאות קרקעות ומעלות המחירים"

"הדיור הוא צורך דחוף ביותר, אבל הממשלה מתפרקת מכל היכולות שלה לטפל במצוקה על ידי העברת קרקעות לידיים פרטיות", כך אומר יניב כרמל, רכז מטה המאבק בהפרטת הקרקעות בתנועת "דרור ישראל", שעתירתה לבג"ץ נגד הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל נדחתה לפני כשבוע.

"כבר היום החזקת הקרקע במדינת ישראל היא בריכוזיות עצומה ועתודות רבות באזורי ביקוש מוחזקות על ידי שחקנים גדולים בודדים. המדינה נתנה לחברות גדולות עוד חתיכה ועוד חתיכה מהארץ, החל משנות ה-60, וכיום החברות הגדולות חונקות את המשק, לא מוציאות קרקעות לבנייה, ועל ידי כך מעלות את מחירי הדירות". לדבריו, "יש קרקע לעשרת אלפים דירות באזור בקעת אונו, קרקע אותה מחזיקה חברה אחת במשך עשור. בינתיים, ערך הקרקע עולה ולא נבנות דירות אזורי הביקוש".

כרמל לא רואה בדחיית העתירה שהובילה "דרור ישראל" תבוסה. "אמנם בימ"ש דחה את העתירה וזה מאכזב, אבל הוא קיבל את החשש שלנו מכך שהפרטת קרקעות תיצור ברוני קרקעות מודרניים".

לדברי כרמל, העברת הבעלות על הקרקע לחוכרים היא שולית ומשמשת "ספין" תקשורתי של פוליטיקאים; החלק המסוכן ביותר בחוק רשות מקרקעי ישראל (הרפורמה) היא היד החופשית שיש למועצת מקרקעי ישראל להחליט למי למכור מגרשים גדולים בשטח מעל 16 דונם. ובעניין זה, קיבל בית המשפט העליון את טענת העותרים באופן חלקי וקבע שיש לקבוע אמות מידה למכירת שטחים נרחבים.

לפני כשנה, בעקבות מאבק של כרמל וחבריו לתנועה, הוחלט להקצות בדרך של חכירה לדורות מתחם של 266 דונם ליד קיבוץ רביבים בנגב, במקום למכרו לידיים פרטיות. "בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל רצו להעביר לידי יזם פרטי במכה אחת שטח עצום להקמת מיזם יוקרה. הבעיה בהחלטות מסוג זה היא שככל שמוכרים קרקע בחתיכות גדולות יותר, מדובר בסכומי כסף גדולים יותר, ומספר האנשים שיכולים לקנות את השטחים הללו הוא מועט", אומר כרמל.

לדבריו, "מודל חכירה ל-100 שנה מאפשר למדינה להתערב בשוק הדיור. אבל הממשלה הזו, והעומד בראשה, רוצה להעביר את המושכות לכוחות השוק, לעשירים מהארץ ומהעולם. הממשלה מוותרת על האמצעי העיקרי שלה לשלוט בהיצע ובביקוש קרקע. העברת 800 אלף דונם לידיים פרטיות במדינה הכי צפופה במערב שאין לה לאן להתרחב זה טירוף מערכות ומעשה אנטי ציוני. עוד לא קרה שסעודים השתלטו לנו על הארץ. אבל יש קבלנים שמחזיקים עתודות קרקע גדולות והמינהל לא אוכף את הבנייה עליהן".

- אין יתרון להעברת הבעלות למאות אלפי חוכרים?

"העברת הבעלות לחוכרים בבניינים היא חסרת חשיבות. אם זו היתה המטרה, לא היו ניגשים לעשות את הרפורמה. העול הבירוקרטי כבר לא קיים - זו זריית חול בעיני הציבור. מטרת הרפורמה היא להעביר קרקעות לא מפותחות לידיים פרטיות".