הבטחות לחוד ומציאות לחוד: הדיור הזול - בעיקר לחרדים

שר השיכון אטיאס הבטיח ש"90% מהמכרזים לדיור בר-השגה הם בערים חילוניות" וש"חרדים גם כך לא רוצים לגור היכן שחילונים רוצים לגור" ■ בפועל: יותר מ-60% מהדירות בפרויקטים עתידיים יוקמו במתחמים חרדיים או דתיים

זוכרים את מחאת הדיור? ואת ועדת טרכטנברג שהוקמה בעקבותיה? ומה לגבי הקריטריונים לדיור בר-השגה שאמורים לשריין דירות גם לרווקים ולמשרתים בצבא ולא רק למשפחות גדולות? כמעט שנה עברה מאז פרוץ המחאה החברתית, ועדיין לא נשמעות בשורות חיוביות לאלה שנלחמו על דיור מוזל ברחובות הערים הכה יקרות שלנו.

משיחות שקיימנו בשבוע שעבר עם נציגי שירות הלקוחות במוקד הפניות של חברת אולניק, המנהלת את פרויקט מכרזי "מחיר למשתכן" עבור משרד השיכון, עולה תמונה לא מעודדת במיוחד עבור הציבור החילוני, עבור אותו הציבור שמשרת בצבא ובמילואים ונאנק תחת עול המסים ויוקר המחייה. אלה האנשים עבורם שרטט הפרופ' מנואל טרכטנברג מתווה לבניית אלפי יחידות דיור בנות-השגה (למכירה ולהשכרה) בישראל; והדרך להגשים את חלום הדירה בבעלות לשכבות הביניים, היא על-ידי בניית פרויקטים למגורים שבהם זוכה היזם שמציע את המחיר הנמוך ביותר לדירה - מכרזי "מחיר למשתכן".

אין כניסה לרווקים

"רווקים לא יכולים להירשם לרכישת דירה", אמרו לנו נציגות אולניק בשבוע שעבר. "אלה ההנחיות כרגע: רק זוגות נשואים ומשפחות יכולות להירשם".

הבה נזכר: הקריטריונים לדיור בר-השגה אותם הציע ב-2011 שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, ושאושרו בתחילת 2012, משריינים את הדירות בנות-ההשגה בפרויקטים שיבוצעו במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן" לקבוצות הבאות: 20% מהדירות לרווקים ורווקות מעל גיל 35 או לזוגות נשואים ללא ילדים; 35% מהדירות למשפחות עם ילד אחד או שניים; ו-45% למשפחות עם שלושה ילדים ויותר.

אך הפרויקטים שכבר יצאו לדרך, לפני אישור הקריטריונים - ושההרשמה אליהם עדיין בעיצומה (למעט כמה פרויקטים שבהם כבר נמכרו לזכאים כל הדירות) - סגורים בפני רווקים ורווקות, בוודאי למורת רוחם של הרווקים והרווקות יוזמי המחאה החברתית.

הבטחות השר

בפברואר, כשהופנו חיצי הביקורת כנגד אטיאס בטענה שהוא מבכר משפחות חרדיות (מרובות ילדים) על פני חילוניות, הוא הסביר שנקודות נצברות לא רק בוותק הנישואין (על פי הקריטריונים למתן עדיפות לדיור בר-השגה), אלא גם למי ששירתו בצבא (ב-50% מהמכרזים). בנוסף לכך, הבטיח אטיאס במסיבת עיתונאים בתחילת השנה - שאין לחילונים סיבה לדאגה: "שימו לב איפה אנחנו משווקים - 90% מהמכרזים לדיור בר-השגה הם בערים חילוניות", הוא אמר, ו"חרדים גם כך לא רוצים לגור היכן שחילונים רוצים לגור". ולסיום, הרגיע: "רק 8% מהאוכלוסייה בישראל הם חרדים".

אם החרדים הם פחות מעשירית מאוכלוסיית המדינה, מדוע חלק כל-כך גדול של פרויקטים לדיור-בר השגה נבנים וייבנו בשכונות וישובים חרדיים? מבדיקה של מכרזי "מחיר למשתכן" שערכנו - כולם מתקופת כהונתו של אטיאס כשר שיכון - עולה כי יותר מ-60% מיחידות הדיור בפרויקטים עתידיים יוקמו במתחמים חרדיים או דתיים. בפרויקטים שכבר נפתחו להרשמה - אלה הסגורים בפני האוכלוסייה שאינה נשואה, כאמור - 35% מיחידות הדיור ייבנו במתחמים המאופיינים באוכלוסייה חרדית.

יודגש כי מבין המכרזים שאותם נפרט כאן, רק המכרזים שבהם כבר נבחרו היזמים הזוכים התפרסמו טרם אישור הקריטריונים. אך גם המכרזים שהתפרסמו לאחרונה, אחרי אישור הקריטריונים החדשים, מציעים את מירב יחידות הדיור באזורים שצביונם התרבותי דתי וחרדי.

הדירות במכרזי "מחיר למשתכן" שכבר מוצעות לציבור הן דירות 3 ו-4 חדרים, שעולות בין 715 אלף שקל ל-835 אלף שקל, כך עולה מאתר האינטרנט של משרד השיכון. היכן ייבנו? כשליש מהן (הרבה יותר משיעור החרדים באוכלוסייה), 46 יח"ד, ייבנו שלושה יזמים ברמת בית שמש החרדית; ועוד 85 יח"ד ייבנו באשדוד ובדימונה. "בבית שמש חרדים זכו וחרדים רכשו", אמרה לנו המוקדנית בחברת אולניק. "אין לנו שליטה על זה". ואחרי העימותים בין חרדים לחילונים, ספק רב אם חילונים רוכשים בהמוניהם דירות שם, ובפרט ברמת בית שמש.

עד כאן, הדירות שכבר הוצעו לציבור. החלק הארי של הדירות בנות-ההשגה, נכון לעכשיו, ייבנה במסגרת מכרזים שכבר זכו בהם יזמים, אך הם טרם נפתחו להרשמה לציבור.

מרכז לא מבוקש

650 יחידות דיורת יוקמו באזורים המאופיינים כיום באוכלוסייה דתית וחרדית, וזאת לעומת 348 יח"ד, המהוות 32% בלבד מסך היחידות המשווקת בסבב הזה, שישווקו באוזרים המאופיינים כאזורים שמתגוררת בהם אוכלוסיה חילונית.

ועכשיו למכרזי "מחיר למשתכן" בהם טרם נבחרו זוכים, מכרזים שהתפרסמו בחודשים האחרונים ותוצאותיהם יתפרסמו לאחר שאושרו הקריטריונים החדשים לדיור בר-השגה. תמונת המצב במכרזים אלה משקפת אף היא התמקדות באזורים חרדים ודתיים: בביתר עילית פורסם מכרז ל-271 יח"ד; בהתנחלות אפרת פורסם מכרז ל-213 יח"ד; ובשכונת הר חומה בירושלים, שבה אוכלוסייה מעורבת של דתיים וחילוניים, פורסמו שני מכרזים ל-218 יח"ד. בסך הכל, במתחמים המאופיינים באוכלוסייה דתית וחרדית התפרסמו מכרזים ל-702 יח"ד (62% מהכמות); זאת, לעומת מכרזי "מחיר למשתכן" אחרונים שהתפרסמו בישובים שאינם בעלי צביון דתי או חרדי - ל-425 יח"ד (38% מהכמות) בישובים נשר ויוקנעם.

אגב, באותה מסיבת עיתונאים בתחילת השנה, הבטיח אטיאס לשווק דירות בנות-השגה "בכל ערי הארץ, באזורי הביקוש ללא מגבלה". אטיאס אמר: "אני שואף לכך שלא יהיה מחסור". נכון שיש מכרזים "בצנרת" שלא התפרסמו בשל חסמים תקציביים ואחרים. אבל לפי תמונת המצב הנוכחית של שיווקי המשרד, קשה להגיד שהדיור בר ההשגה נמצא במוקדי הביקוש. דימונה ונתיבות, בהן שווקו קרקעות לכמה עשרות דירות מוזלות, הן רק שתי דוגמאות לערי פריפריה; אבל גם לרמת בית שמש ולמתחם אחיסמך בלוד קשה לקרוא "אזורי ביקוש", על אף מיקומם הגיאוגרפי במרכז הארץ.

בתגובה, נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי המכרזים באתר "הם מכרזים ישנים, שפורסמו לפי הקריטריונים הישנים ובלי הנחות על הקרקע. את הקריטריונים החדשים מעכבים גורמים באגף התקציבים במשרד האוצר, הנאבקים נגד הנחות על הקרקע".

עוד הבהירו במשרד השיכון כי "מכרזי מחיר למשתכן שפורסמו עד סוף 2011 לא כללו קריטריונים לרווקים. בקריטריונים שנקבעו בממ"י בסוף 2011 והוטמעו במכרזי מחיר למשתכן, נכללו גם יחידים מעל גיל 35".

לגבי האזורים שבהם משווקות דירות בנות-השגה, מסר המשרד כי "הביקוש למכרזי מחיר למשתכן לפי המתכונת הישנה היה נמוך בגלל המחיר הגבוה כי לא ניתנה הנחה על הקרקע". יתרה מכך, "במכרזים החדשים שנמצאים ב'צנרת' ומעוכבים בשל המאבק באגף התקציבים באוצר נמצאות, בין היתר, הערים: מודיעין, ירושלים, ראש העין, אשדוד, ראשון לציון, באר יעקב ועוד".

מכרזי מחיר למשתכן
 מכרזי מחיר למשתכן