הציבור מטומטם - והציבור ישלם

הרוב סבורים שהמחאה לא תתפרץ, ושמצבנו מעולם לא היה טוב יותר

הפגנת מחאה שנייה החודש שוב לא הצליחה להוציא את עם ישראל לרחוב והאלפים הבודדים שכן באו למחות רק העלו חיוכים על פניהם של אלה שממשיכים לנהל את עסקיהם ואת עסקי המדינה. "עסקים כרגיל" - הציבור מטומטם, והוא ימשיך לשלם.

אני לא ממש מתרשם מהמספרים, כי מדובר בתחילת עונה בלבד וסביר להניח שהמחאה תתפוס תאוצה בהמשך. שר האוצר וחבריו במגזר העסקי כבר ידאגו לכך. אני מוטרד מעצם המחשבה שהציבור, שרק לאחרונה הבין כמה נעשק בתחום התקשורת, נשאר אדיש לנוכח כל מה שקורה סביבנו.

באף מקום בעולם לא חושבים היצרנים והיבואנים להעלות מחירים בתקופה זו. רק בישראל אנו שומעים שוב ושוב יבואנים שמדברים על העלאות מחירים - חיתולים, שוקולד ומה לא. כולם רוצים להצטרף לחגיגה, בראותם שהמחאה לא תופסת תאוצה הקיץ.

בכל העולם מיתון, מחירי הסחורות בירידה חדה. אין שום סיבה להעלות מחירים, אבל אתם תשמעו על עליית מחירי גלם, עליית תשומות וכמובן, איך שכחתי - התחזקות הדולר (אל דאגה, על היחלשות האירו לא תשמעו מילה).

לקראת הקיץ כולם חושבים על חו"ל. בואו נחזור לחודש פברואר. זוכרים את הכותרת "אל-על תעלה את מחירי הטיסות עקב עליית מחירי הדלק הסילוני בעולם"? "מתאימים את עצמנו למחירים החדשים", אמרו שם. בחודשיים האחרונים מחירי הנפט ירדו ב-30%. גם מחירי הדלק הסילוני בירידה חדה. פספסתי איזו כותרת, או שמא אין לנו סיכוי לשמוע על התאמה למחירים בכיוון ההפוך, במיוחד לקראת עונת הקיץ ? התשובה די טריוויאלית.

ואם בקיץ ובנסיעות לחו"ל כבר נגענו, הבה ונקפוץ לדיוטי פרי. רותי יכולה להיעלם בבושת-פנים, שכן כדאי שתדעו שהדיוטי פרי שלנו הפך להיות בין היקרים בעולם והתחזקות הדולר בחודש האחרון יצרה מצב בו תוכלו למצוא אפילו בחנויות בישראל מחירים זולים יותר מהדיוטי פרי שלנו, שלא לדבר על חנויות דיוטי אחרות ברחבי העולם.

איך קרה הנס? פשוט מאד. בזמן גלי ההתחזקות של השקל (2008 ו-2011) העלו הזכיינים את המחירים הנקובים בדולרים בעשרות! כן רבותי, עשרות אחוזים. כשהדולר התחזק לא בוצעה חלילה כל התאמה, כי רותי המשיכה לשכנע את חברותיה שהכי זול בדיוטי. אז תתעוררו לקראת הקיץ רבותי. הדיוטי שלנו יקר להחריד, ובדולר 3.9 הוא אפילו יקר יותר.

ומה לגבי מחירי הדלק? הכותרות שמחו לבשר על הפחתה של 22 אגורות במחירו. המחיר היה יכול להיות הרבה יותר זול, אבל הוועדה שהוקמה לבדיקת הנושא לפני למעלה משנה עדיין לא הצליחה לענות על השאלה מדוע בתי הזיקוק שקונים במקרה הטוב בשערים יציגים, מחשבים את השער הקובע לפי שער העברות והמחאות גבוה (לפחות חצי אחוז מעל שער אמצע) ומדוע מחשבים אותו דווקא על בסיס השער של בנק לאומי שגבוה כמעט בכל יום מדידה ממקביליו.

מסים רבותיי מסים, זועק שר האוצר, שמקבל גיבוי מפתיע ולא ענייני לטעמי גם מנגיד בנק ישראל. כמה אירוני שדבריו של הנגיד בזכות העלאת מסים בתקופת מיתון נאמרים דווקא בכנס הנמלים. חגיגות השכר בנמלים וביתר הגופים הציבוריים עוברות כל גבול, ושר האוצר מעוניין שנממן אותם באמצעות מסים.

בור התקציב ילך ויגדל. הרבה יותר קל להעלות מסים מאשר להתמודד עם הבעיה האמיתית. שם יש חתול ששומר על השמנת, והוא הרבה יותר חזק מבולדוג. לא סתם נבחר עופר עיני לקדנציה נוספת.

שר האוצר שטייניץ ילטף את הקבלנים ולא ירצה לראות התרסקות של הנדל"ן, במקום למסותם על קרקעות שהם אוגרים על מנת ליצור שוב מחסור מכוון בתקווה שהמחירים יעלו. הוא ילטף את חברות הענק שמתחמקות מתשלום מס למדינה בהיקפים כאלה, שאם ייגבו אפילו בחלקם, ימנעו לגמרי את הצורך בהעלאת מסים, אבל מדוע להתמודד היכן שקשה ומסוכן לכיסא? הציבור מטומטם. נמשיך לשכנע אותו שמצבנו מעולם לא היה טוב יותר, והכול יתקבל בהבנה.

אז ציבור יקר. אם אתם רוצים לשחק לידי החברים, המשיכו לשבת בבית, רק אל תבכו אחר כך על יוקר המחיה.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך-כלל להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.