מנכ"ל אופיס דיפו: "הרשת הידרדרה במשך 4 שנים"

המייסד צחי פישביין, שחזר לנהל את הרשת לפני מספר חודשים: "ברבעון השלישי אייצב את אופיס דיפו. בסוף יוני נגיש תוכנית לבנקים. הם נותנים קרדיט לשינוי"

רשת אופיס דיפו של קבוצת המשביר לצרכן, שהייתה אמורה להוות מנוע צמיחה לקבוצה, ממשיכה להכביד עליה.

אחרי הפסדים של 31 מיליון שקל בשנת 2011, גם הרבעון הראשון של השנה נחתם במאזן שלילי. מאז השלמת רכישת הרשת על-ידי המשביר בדצמבר 2010, היא צברה הפסדים של יותר מ-36 מיליון שקל.

בסוף השבוע האחרון דיווחה הרשת כי היא לא עומדת באמות-המידה הפיננסיות מול הבנקים, וכי צומצמו מסגרות האשראי לרשת, צעד העלול להקשות על הרשת לבצע רכישות מספקים.

אופיס דיפו התחייבה בפני הבנקים כי ההון העצמי שלה לא יפחת מ-26.7 מיליון שקל, או לחילופין ששיעורו לא יפחת מ-11.7% מהמאזן. בפועל, ההון העצמי עומד על 13.8 מיליון שקל, ושיעורו מהמאזן עומד על 4.9% בלבד.

גם העברת התמלוגים לאופיס דיפו העולמית הופסקה לפני מספר חודשים, ובין הצדדים מתנהלות כיום שיחות.

למרות זאת, מנכ"ל הרשת הנוכחי, צחי פישביין, משדר אופטימיות. "אני דווקא מרוצה מהרבעון הראשון, אם אפשר להיות מרוצה, כי אני לא יודע מה זה להפסיד. ברבעון השלישי אייצב את הרשת", הוא אומר היום (א') ל"גלובס".

"ניהול ברמה מקצועית נמוכה"

רשת אופיס דיפו עוסקת בשיווק ומכירה של ציוד משרדי, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, מחשוב, צילום ותקשורת וריהוט משרדי. לרשת 55 סניפים, 5 מתוכם פועלים בתוך מוסדות אקדמאיים תחת השם "דיונון אופיס דיפו". בנוסף, היא משווקת ציוד משרדי למוסדות.

הרשת חתמה את הרבעון הראשון השנה עם ירידה של 6% בהכנסות שהסתכמו ב-139.5 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 148.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בדומה לרבעון אשתקד, גם ברבעון הנוכחי המשיכה הרשת לצבור הפסדים, וההפסד התפעולי עמד על 5.3 מיליון שקל.

את הסיבות למצבה הרעוע של רשת הציוד המשרדי מספק פישביין. פישביין, שייסד את הרשת בישראל וניהל אותה עד למכירתה בשנת 2008 לאופיס דיפו העולמית לפי שווי של כ-80 מיליון דולר, חזר לנהל את הרשת בפברואר האחרון.

"לא סתם הרשת הגיעה לאן שהיא הגיעה. הידע באופיס דיפו נעלם. הרבה אנשים שמילאו תפקידים היו חסרי ידע, חסרי ידע בסחר בצורה מהותית. הרשת הידרדרה במשך 4 שנים, ושכל אחד יעשה את החשבון. התוצאה שאני מצאתי זה חוסר ידע, החלטות לא מקצועיות, פשיטת-רגל של הסחר, שילוט ומיתוג לקויים, הזנחת חנויות טובות - מתחת לכל ביקורת. הרמה המקצועית הייתה נמוכה. נקודה. בסוף החנות נראתה כמו בזאר. זה מבחינתי איבוד שליטה", הוא אומר ל"גלובס".

- הולך קשה?

"השוק נעשה קשה בכל המדינה, בכל הקמעונאות. אנחנו פועלים לשינוי תנאי הסחר. חלק מהמוצרים קנו יקר. הבאנו את הצוות הכי מקצועי שידע לעשות את העבודה".

- אחרי השיפור, תוכלו להתמודד טוב יותר בזירת המחיר?

"אנחנו כבר מורידים מחירים. היה חוסר הבנה מוחלט בדרך התמחור של המוצרים, וזה חוסר מקצועיות. 12 עפרונות עלו יותר מ-24 עפרונות של אותו מותג. מדגש (מרקר, א"ח) בודד נמכר במחיר זול יותר ממחיר ליחידה באריזת רביעייה, ומחברת לא ממותגת נמכרה יותר יקר ממחברת ממותגת".

- יש ספקים שהודיעו לך שלא יספקו סחורה?

"אני לא מכיר ספק שלא מתכוון לספק סחורה. אני יודע שהספקים נותנים הרבה קרדיט לשינויים שאנחנו עושים, למרות שהם מפחדים כי הם קוראים הרבה דברים בעיתונות".

- כיצד תוכלו להמשיך לבצע רכישות כשמסגרות האשראי שלכם צומצמו?

"נכון לתאריך הדוחות, המשביר הזרים 4 מיליון שקל, אחרי זה עוד 11 מיליון שקל, ובהמשך הוא יזרים עוד 5 מיליון שקל, אז נעמוד ביחסים הפיננסיים. יש לי הסכם עם כל הבנקים שבסוף יוני נגיש תוכנית שאני מאמין בה, ומכאן והלאה ההחלטות שלהם יהיו לפי התוכנית. הם נותנים הרבה קרדיט לשינוי, ואני לא יודע על שום בעיה. יש רק בנק אחד שעושה קולות שלא מעניין אותו שום דבר, והאשראי שיש לנו איתו הוא מאוד קטן - פחות מ-10 מיליון שקל וגם את זה אנחנו נפתור".

לא משלמים לחברה העולמית

לפי הסכם הרכישה, המשביר התחייבה להעביר תגמולים לרשת העולמית בהיקף של 1.35% מההכנסות השנתיות - כ-8 מיליון שקל בשנה. עוד התחייבה הקבוצה כי החל מהשנה החמישית ואילך, התמלוגים ייקבעו כשיעור מינימלי ממכירות של מיליארד שקל, קרי 13.5 מיליון שקל. במקור, תכננו בקבוצת המשביר לרכוש עוד עסקים דרך אופיס דיפו. בפועל, התוכניות האלו רחוקות ממימוש.

לפי שעה, כבר לפני מספר חודשים הפסיקה הרשת להעביר תגמולים לחברה העולמית, ופישביין פתח עמם במגעים בניסיון לשנות את ההסכם. "כרגע ההסכם על הנייר כי לא משלמים להם. רק ברבעון הראשון של 2011 שילמו להם תמלוגים. הרשת צריכה לקבל משהו כדי לשלם תמלוגים. אני נוסע להיפגש איתם בשבוע הבא כדי לשנות את ההסכם, וננסה להכניס אותם חזרה כשותפים ברשת".

- למה שיסכימו לשנות ההסכם?

"הם לא חייבים, אבל הם אולי הם רוצים".

בינתיים פועל פישביין לייעל את הרשת, ובמסגרת זו היא תסגור בסוף החודש את הסניפים בדן דיזיין סנטר ברמת-גן ואת הסניף בבארות-יצחק, זאת לצד צמצום רצפת המכירה בסניפים אחרים ופעילות אינטנסיבית להורדת שכר דירה. השאלה היא אם אחרי כל זה, תצליח הרשת להתמודד עם התחרות הקשה בשוק, כשמתחריה רק הלכו והתעצמו.

גלגולה של עסקה
 גלגולה של עסקה