מדד ת"א 25 הוא נביא שוק גלובלי

שני נתונים מאותתים רעות למחזיקים במניות. מעניין מתי יגיע הקו הירוק הבא

מדדי המניות בבורסת ת"א הם נביאים די טובים, בנוגע לשוק המניות הגלובלי.

כדי לתמוך בטענה לא שכיחה זו, אפתח בהצגת שני גרפים, שיש בוודאי בין הקוראים מי שמכירים אותם היטב:

הגרף השבועי של ת"א- 25

משה שלום תא
 משה שלום תא

והגרף השבועי של S&P 500 :

משה שלום ספ
 משה שלום ספ

אני מציע להשוות את התאריכים שמופיעים על הקווים האנכיים (האדומים, והירוקים), וכך לראות שאכן העליות (בירוק) והירידות (באדום) התחילו אצלנו בת"א 25 לפני שנרשמו במדד האמריקני.

לנוחות פעולת ההשוואה, סימנתי במספרים סגולים כל זוג תאריכים תואם.

הדוגמא המעניינת, והבולטת ביותר כמובן, היא כאשר שווקי המניות בעולם כולו חזרו מעלה מהקריסה של 2009-2007. אצלנו, שינוי המגמה חל ב-23-11-2008, ובארה"ב המהפך קרה הגיע רק ב-06-03-2009.

בשוק ההון הישראלי מקובל להאמין שבורסת תל אביב עוקבת אחרי השווקים בחו"ל, אבל עיניכם הרואות שבדיקת הנתונים מלמדת על עובדות קצת שונות - תל אביב מקדימה את המגמה בעולם.

מה גורם לכך?

אולי היותנו שוק מתפתח שהיקף המסחר בו קטן גורמים לכך. כלומר, המשקיעים המקומיים הגדולים וכן הזרים הפעילים פה, מוכנים מהר יותר להמר על הצמיחה אצלנו, שכן מדובר בסכומים קטנים בהרבה. הם יכולים לפעול במהירות כאשר הם מעריכים שיש סיכוי סביר לשינוי, או כאשר ניירות הערך מגיעים לרמת "מחירי רצפה".

מדד S&P 500 הרבה יותר מגוון, היקף המסחר בו גדול בהרבה וגלובלי, ולכן קשה יותר לחולל מהפך במגמה שבה הוא נסחר. הדבר דומה להבדל בין המאמץ הנדרש לשינוי כיוון של סירת מנוע לעומת שינוי דומה בנושאת מטוסים.

מה מלמדת, לפיכך, התנהגותו של ת"א 25 בתקופה הנוכחית?

בהנחה שהבורסה התל אביבית מאותתת על כיוון הפעילות בבורסות העולם הגרפים אינם מבשרים טובות: בישראל לא נרשם דומה לשיא שנרשם במדד האמריקאי סביב 1422(שני המלבנים הסגולים) וב-29-04 השנה נרשמה התראה מקדימה אצלנו, למה שקרה מ04-05 בארה"ב.

בינתיים, שני הנתונים הללו מנבאים רעות למחזיקים במניות, גלובלית. מעניין מתי נראה את הקו הירוק הבא.

והנה העדכון הטכני השבועי עבור מדד המניות האמריקאי, S&P500 (על מצבו עד יום שישי האחרון):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

ביום שישי שעבר קרה דבר חשוב ביותר מבחינה טכנית.

תחילה, הירידה הגדולה יצרה שפל חדש, וזה מהלך טכני המעיד על המשך המגמה הרשמית היורדת במדד זה. כאמור, מגמה יורדת רשמית זו קיימת מאז שהמדד ירד מתחת ל-1360. עכשיו יש לנו גם תעלה יורדת ברורה.

שנית המדד ירד מתחת לרמת התיקון 50% פיבונצ"י, וזה כמובן מצביע על כך שברצונו להמשיך כנראה לכיוון השלב הבא, והוא התיקון 61.8% הנמצא סביב 1260.

שלישית הוא חצה מטה את הממוצע הנע 200 יום, בירוק בגרף, וזה מייצר צורך כמעט אוטומטי, אצל הרבה מאוד מנהלי כספים, לצאת מן הנכס הזה (1 סגול).

ורביעית, הירידה מתחת ל-1290 מבטלת את האפשרות שהירידה מ-1422 היא גל 4 של התנועה העולה מ-4 לאוקטובר 2011. לחובבי תורת גלי אליוט, נהירה העובדה שכניסת גל 4 לשטח גל 1 אסורה בהחלט, והשבירה של 1290 יצרה מצב כזה.

נשאר אם כן לחזור, ולראות, את מה שקורה מ-1422 כהתחלה של תיקון טכני עמוק, או תחילה של מגמה יורדת גדולה הרבה יותר. אביא פרטים בעדכון הבא של מפת המשבר, כאשר הדברים ייראו בבירור גדול יותר.

בחזית האינדיקאטורים הטכניים, ניתן לראות איך המומנטום עשה סיבוב פרסה לאחר שההיסטוגרמה הצליחה לחזור לאזור ה-0, (3 סגול) ואיך אינדיקאטור כניסת הכסף מראה גם הוא סיבוב שלילי, (2 סגול).

סה"כ, ניתן לומר שרבים וטובים ראו בעלייה הקטנה באמצע חודש מאי (מ-1290) יותר מאשר תיקון טכני מינורי, אבל התאכזבו קשות כתוצאה ממה שקרה ביום אחד, דהיינו ביום שישי האחרון. אין מנוס מלצפות להמשך מטה לרמות התמיכה הברורות דהיינו 1270, 1260 ו-1250, כאשר בכל רגע יכול להתחיל תיקון טכני משמעותי עקב מצבי מכירות היתר הקיצוניות ביותר.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.