מנהלת רשות המסים, דורון ארבלי: "אין מנוס מהעלאת מסים"

אמר בכנס לשכת רוה"ח באילת: "ב-5 החודשים הראשונים של 2012 רואים פער של כ-3 מיליארד שקל בין יעד ההכנסות של רשות המסים לבין ההכנסות בפועל - מה שמעיד על כך שיש ירידה בפעילות הכלכלית של המשק, ויש לטפל בכך"

‎‎מנהל רשות המסים, דורון ארבלי, הופיע הבוקר (ב') בכנס לשכת רואי החשבון באילת, והצהיר כי "אין מנוס מהעלאת מסים השנה".

‏לדברי ארבלי, "היעד המרכזי של רשות המסים הוא עמידה ביעד ההכנסות. ב-2011 היעד עמד על 213 מיליארד שקל, אך סיימנו את השנה עם שני מיליארד פחות מהיעד, מה שסימן ש-2012 הולכת להיות שנה מאתגרת וקשה במיוחד. אנחנו רואים מה קורה מעבר לים, באירופה - ביוון, בספרד - ובמקומות נוספים בעולם. אז אפשר להבין שאנחנו בבעיה, וצריך להיות ערוכים לכך.

"ב-5 החודשים הראשונים של 2012 רואים פער בין היעד לבין ההכנסות בפועל של כ-3 מיליארד שקל - 1.7 מיליארד זה מסים עקיפים. מה שמעיד על כך שיש ירידה בפעילות הכלכלית של המשק, ויש לטפל בכך. צריך לחשוב איפה אפשר לחסוך ולצמצם בתקציב, אך כפי שרואים כיום לא יהיה מנוס מהעלאת מסים עוד השנה. כרגע אנחנו באמצע הדיונים על תקציב המדינה, ולא ניתן לומר מה יהיה".

‏‎‎‏"הרתעה משמעותית"

‏חרף האמירה הנחרצת באשר לצורך בהעלאת המסים, ארבלי הבהיר כי בנוגע ל"רווחים הכלואים" של החברות הנהנות מחוק עידוד השקעות הון, מתקיימות ישיבות שמטרתן מציאת פתרון לבעיה, וניתן היה להבין מדבריו כי קיימת סבירות גבוהה שיינתנו הקלות מס לחברות הללו.

‏לדבריו, "הדין הקיים מוכר. בעבר הוא דיבר על כך שיש מס נדחה (לחברות הנהנות מחוק עידוד השקעות הון - א.ל.ו) בין 10% ל-15%, ומטרתו לעודד השקעות בישראל. הדין החדש אומר שאין מס נדחה, אלא מדרגות מס שונות. זה יצר מצב, שאני לא יודע אם חשבו עליו לעומק קודם, שבחברות שעבדו לפי החוק הישן נצברו רווחים רבים שרובם יועדו למטרות השקעה בחו"ל. אני לא חושב שזו הייתה כוונת המחוקק. חזקה שאם חברה נהנית מחוק השקעות הון, אז הכסף יושקע בישראל".

‏ארבלי הבהיר כי בשלב זה יושב שר האוצר על מציאת הפתרון, תוך התייעצות עמו. "שר האוצר תומך במהלך שיוביל לשחרור הכספים הכלואים", אמר מנהל רשות המסים, אך הוסיף: "טרם ניתנה החלטה, ואני לא יודע לאן זה יוביל. בסופו של יום יש מספר מודלים שאנחנו יכולים לחשוב עליהם לגבי השאלה איך לתת מענה לאותם רווחים כלואים. האם מודל לינארי, שלפיו ככל שהחברה תשחרר יותר כסף, הזיכוי יהיה גבוה יותר - או מודלים אחרים".

‏בהמשך פרש ארבלי את מדיניות רשות המסים לשנה הקרובה וציין כי "המודל האסטרטגי של הרשות הוא מחד גיסא הגברת אמון הציבור ברשות, ומאידך גיסא איך מקטינים את החיכוך עם הנישומים. למשל, איך מגיעים להון השחור אך לא מטרידים כל עצמאי במשק. אנחנו מתמקדים במלחמה בהון השחור, הרתעה פלילית באמצעות קמפיין פנייה למעלימים ובאמצעות פנייה למעסיקים".

‏ארבלי תיאר גם את התוכנית להגדלת כוח-האדם ברשות המסים ב-750 איש, אשר נחשפה ב"גלובס", והבהיר כי "יהיה בכך בכדי להגדיל את יכולת ההרתעה והאכיפה של הרשות, וכן להגדיל את כוח-האדם בתביעה ובמערכת המשפט ולשחרר תיקים שתקועים במערכת".

לדברי מנהל רשות המסים, תחום האכיפה וההרתעה התגבר בשנה החולפת משמעותית. "ב-2011 הגשנו כ-1,000 כתבי אישום על עבירות מס, והתקבלו כ-700 גזרי דין, 400 מהם על עבירות בגין מס עקיף, והשאר בגין מס ישיר. בגזרי הדין הללו יש איתות להגברת הענישה של בתי המשפט כנגד עברייני מס. זה מסר חשוב שאנחנו מנסים להעביר לבתי המשפט, שכל נושא ההרתעה לא יעבוד אם לא תהיה ענישה והרתעה משמעותית בבתי המשפט".‏