השכר בהיי-טק: עד 33 אלף שקל בחודש למהנדס תוכנה

ראש צוות מהנדסי חומרה משתכר עד 33 אלף שקל ■ ומה עם עובדים מתחילים? מהנדסי תוכנה וחומרה משתכרים אפילו 20 אלף שקל בחודש עם פחות משנתיים ניסיון ■ היכנסו וצפו בטבלת השכר

השכר הממוצע בהיי-טק עלה בצורה מתונה ברבעון הראשון של 2012, כך עולה מנתונים של חברת ההשמה דיאלוג. שכרם של מהנדסי התוכנה נותר יציב, כאשר עובדים בעלי ניסיון של שנתיים הרוויחו כ-10-20 אלף שקל. מהנדסים בעלי ניסיון של כ-5 השתכרו 15-25 אלף שקל, בדומה לרבעון הרביעי של 2011. שינוי משמעותי נרשם בקרב מפתחי אלגוריתמים בעלי שש שנות ניסיון, שהרוויחו ברבעון החולף 20-32 אלף שקל, לעומת 17-32 אלף שקל ברבעון האחרון אשתקד.

"תחום הנדסת התוכנה שומר על יציבות מבחינת השכר, כאשר ישנם מעט עובדים פנויים כרגע", אומרת חיה בורנשטיין, מנכ"לית דיאלוג. "לעובדים עצמם יש יד בבלימת עליית השכר. השוק הולך ומתבגר. כיום, כשעובד היי-טק מחפש עבודה, ניכר שהוא לא מונע רק משיקולי שכר, אלא גם משיקולים אחרים כגון האתגר המקצועי שהתפקיד יספק לו, אופק הקידום בחברה, תנאים סוציאליים, שעות עבודה נוחות ואפילו המרחק מהבית לעבודה. השכר עדיין חשוב, אבל הוא אינו הגורם העיקרי".

השפות המבוקשות בתחום התוכנה הן JAVA ו-C#. למהנדסי התוכנה צריך להוסיף את מפתחי ה-PHP, Web ושפות תסריט אחרות, שהדרישה להן קטנה יותר.

אחד התחומים שרשם קפיצה מרשימה הוא המובייל. "הפיכתן של חברות אפליקציה למכרה זהב, העלתה את הדרישה למפתחי מובייל, אבל גם את רמת הידע שנדרש ממפתח שכזה", אומרת בורנשטיין. הדרישה לתואר במדעי המחשב הפכה לסטנדרטיות. מהנדסי התוכנה נדרשים לגלות הבנה בתחום ה-GIS (מיקום תלוי גיאוגרפיה) ובניתוח תמונה, ידע במאגרי מידע, ובפיתוח לצד השרת. הדרישה למפתחי אייפון ואנדרואיד מתחלקת כמעט שווה בשווה.

בענף החומרה ניתן להצביע על שתי מגמות, מצד אחד, כמות הגיוסים קטנה כמעט בכל תחומי הענף. מצד שני, השכר עלה כי קשה למצוא עובדים. לבוגרים חסרי ניסיון, גם כאלה שהגיעו ממוסד טוב, עם ממוצע גבוה, יהיה קשה להיכנס לענף, שמעדיף עובדים עם לפחות 3 שנות ניסיון. במצב הנוכחי החברות מפרסמות מעט משרות חדשות בתחום החומרה. ההערכה היא שהשוק נמצא כיום בשווי משקל - אין פיטורים ואין תוספת של משרות. כמו כן, עובדים מעדיפים להישאר בחברה בה הם מועסקים, מאשר לשפר תנאים במקום עבודה אחר.

התחומים שבהם יש ביקוש גבוה יחסית לעובדים הם פיתוח השבבים (FPGA, ASIC), עיצוב לוחות (Board Design), מהנדסי RF ותחום הווריפיקציה. האחרון הוא התחום שבו לבוגרי תואר חסרי ניסיון הכי קל, באופן יחסי, להשתלב.

נתונים נוספים בסקר של דיאלוג מצביעים על כך שמהנדס חומרה עם עד שנתיים ניסיון הרוויח 14 עד 21 אלף שקל ברבעון הראשון של השנה, לעומת 12 עד 18 אלף שקל ברבעון האחרון של שנה שעברה. מהנדס מערכת עם יותר משש שנות ניסיון הרוויח השנה 18 עד 30 אלף שקל לעומת 20 עד 28 אלף שקל.

שיפור מתון
 שיפור מתון