התחביב החוקי של שלמה אליהו

הוא קורבן של טהרנות

זה הפך לסוג של תחביב: מה יש על שלמה אליהו היום? האמת היא שהממונה על הביטוח באוצר פרופ' עודד שריג אכן בודק את בקשת שלמה אליהו לרכוש את מגדל. במסגרת הבדיקה הזו הוא אכן חייב על פי החוק לבדוק, לדבר, לשוחח גם עם בעל הבית המיועד, אליהו, ואפשר גם שני בניו העוסקים בעסקיו. גורם בכיר אומר היום: זה לא שימוע. זה לא שימוע מפני שמשרד המשפטים כבר הכריע שלא היה כל עניין פלילי בהתנהלות של אליהו. המפקח לא הולך לשום הליך דרמטי, הוא ממשיך בהליכי הבדיקה המחויבת על פי דין וחובת האחריות.

אליהו מוכר לאנשי הפיקוח על הביטוח באוצר. הוא היה שם לפני שנולדו. הוא רשום ברשימות הפיקוח מעל 50 שנה. כסוכן ביטוח ותיק, כבעל סוכנות ביטוח ובעל חברת ביטוח. מעולם לא היו לו בעיות הון, האחריות שלו לכספי ציבור הוכחה, הוא מנהל את חברת הביטוח שלו בשמרנות יתרה ובאחריות גדולה. מצדם, הוא יכול להיות מחר בעליה של מגדל. מבחינת הפיקוח על הביטוח, ההחלטה להטיל על אליהו עיצום כספי בגין הוצאה מהארץ של המחאות מחשבונותיו הפרטיים בלא שדיווח על כך, היא בגדר עניין של מחלוקת על דיווח. אין לזה קשר לביטוח ולאחריות על כספי ציבור.

הבעיה של המפקח על הביטוח עודד שריג, היא להתגבר על סוג של משפטנות הנוקטת בטהרנות טכנוקרטית, הנוטה לעצור, למנוע, לחבל ולנטרל מהלכים מסיבות שונות. לא בכולן יש טוהר לשמו. בחלקן יש אפילו אנטי-טוהר. סוג המשפטנות הזו, שעושה את מהלכיה לא מול אור השמש, נחשפת מדי פעם באירועים כאלה ואחרים. עכשיו התור של אליהו להיפגע ממנה.

סמכותו הסטטוטורית של שריג מחייבת התייחסות לביטוח, ליכולת ניהולית ובעיקר לאחריות לכספי ציבור. אם ינהג לפי השיקול המקצועי ולא יחשוש מהצדקנים, הוא יאשר לאליהו לרכוש את מגדל. במגבלות החוקיות של העניין.

אליהו מחבב הימורים בבתי קזינו בלונדון. אז מה? כמה מיודעי הארץ הזו מכירים, ראו, שרים, חברי כנסת, פקידים גבוהים, אנשי עסקים גדולים, היושבים על הון עתק של הציבור, שמחבבים הימורים.

כל עוד ההימור חוקי, ובאנגליה הוא חוקי לחלוטין, כל עוד מדובר בכסף פרטי, כל עוד החובב פעל ופועל באחריות מלאה כלפי כספי הציבור - זה לא עניינו של אף אחד, וזה לא אמור לפגום, ולו בפסיק, באיש ובאפשרותו לתפקד.