משרד האוצר נוטה לאשר לשלמה אליהו לרכוש את מגדל

על אף שאיש העסקים הודה שלא דיווח על הוצאת כסף מהמדינה בעשרות, המפקח על הביטוח צפוי לאשר לו להשלים את עסקת אליהו-ג'נרלי, בכפוף לשימוע שיערוך לו בקרוב

עסקת שלמה אליהו-ג'נרלי להעברת השליטה בקבוצת הביטוח הגדולה בישראל - מגדל, תידון כבר בשבועות הקרובים בדיון מיוחד בין אליהו לבין המפקח על הביטוח באוצר, פרופ' עודד שריג. הדיון יערך כחלק מבדיקת המהימנות של אליהו כבעל השליטה במגדל בעקבות הודאתו כי הוציא כספים מישראל מבלי שדיווח עליהם כנדרש. עם זאת, לפי הערכות, בסופו של דבר אליהו צפוי לקבל את האישור הנכסף מבחינתו, והעסקה תאושר על ידי הרגולציה. בכל אופן, גורמי הרגולציה הרלבנטיים יתכנסו לדיון בנושא לאחר השימוע, ואז יקבלו את החלטתם.

בימים הקרובים צפוי שריג לזמן אליו את אליהו למעין שימוע - דיון שלא יוגדר רשמית כשימוע, אך ישמש ככזה - שבמסגרתו אליהו יידרש לספק הבהרות בנוגע לפרשת "אי-הדיווח על הוצאת כספים מישראל". זאת, במסגרת הליך בדיקת המהימנות הנדרש בעת מתן אמצעי שליטה בגוף מוסדי, על אחת כמה וכמה כשמדובר בקבוצת הביטוח הגדולה במשק. אליהו כבר מחזיק באישור דומה באליהו חברה לביטוח וכן כבעל אמצעי שליטה בבנק לאומי ובבנק אגוד.

בהליך אישור העסקה מעורבים מספר גופים ממשלתיים, שבראשם המפקח על הביטוח ומשרד המשפטים. ככל הידוע, שני הגורמים אינם רואים עין בעין את האופן שבו יש להתייחס להפרת חובת הדיווח במכס על צ'קים. בקרב הרגולציה יש הרואים באליהו כבעלים ראוי של חברת ביטוח, כשמהצד השני, יש הרואים באישור העברת השליטה במגדל לידיו כמסר בעייתי לשוק בהיבט המשפטי-ערכי. ההחלטה הסופית נתונה לרגולטור.

על פי הערכות, העברת השליטה לאליהו תאושר, בין היתר, בהסתמך על כך שמשרד המשפטים בחר בעבר לסגור את הפרשה בכופר ולא בהליכים פליליים. מה גם שלפי גורמים בשוק, אליהו נתפס כבעל שליטה סולידי ומוכח, שלא ינסה "לחלוב" את מגדל על מנת להשיא תשואה גבוהה מהעסקה.

39 מקרים של "אי-דיווח"

אתמול פורסם כי אליהו נתבקש להסביר לוועדת הכופר של רשות המסים על 39 מקרים שבהם לא דיווח על הוצאה מישראל והכנסה לישראל של המחאות בנקאיות, בהיקף כולל של כ-92.5 מיליון שקל. הוא הודה בפני הוועדה כי הפר את חובת הדיווח ב-30 מקרים מתוך ה-39, וסיפק הסבר לגבי חלקם.

עם הפרסום אתמול של החלטות ועדות הכופר של רשות המסים, שכללה קנס בהיקף של כ-2.8 מיליון שקל שהוטל על אליהו, נמסר מטעמו בתגובה, כי "אליהו נהג בעשרות השנים האחרונות באחריות ובהגינות בניהול כספי המבוטחים של חברת הביטוח אליהו. כל בר דעת במדינת ישראל מוקיר אותו על כך. חברת הביטוח אליהו נחשבת בניהולה, בשמרנותה, בסולידיות וברווחיות שלה למובילה בענף הביטוח בישראל. שלמה אליהו נהג באחריות ותבונה גם בבנק לאומי וגם בבנק איגוד, ופעל תמיד על פי החוק... אליהו נתן את כל ההסברים המתבקשים והמפורטים על פי החוק לרשויות המדינה".

ימכור את החזקותיו

השלמת העסקה תלויה בקבלת האישורים הדרושים מידי מספר גופי רגולציה, בהם גם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל. במסגרת זו אליהו יתחייב למכור את חלקו בבנק איגוד, 27.5%, ואת החבילה בבנק לאומי, 9.6%, אם כי בגלל מצב השוק, צפוי להינתן לו פרק זמן לביצוע המכירות. עד שאליהו ימכור את ההחזקות האמורות הן תימסרנה לנאמנות מלאה לגורם שהרגולטורים יאשרו. בד בבד, אליהו יידרש למכור גם את תיק ביטוח החיים של חברת הביטוח אליהו שבשליטתו, והוא מקיים בימים אלה מגעים בנושא מול בית ההשקעות פסגות.

ג'נרלי האיטלקית ואליהו סיכמו במקור על תשלום של כ-835 מיליון אירו עבור המניות במגדל, כאשר במועד חתימת ההסכם הופקדו בידי נאמן כ-125 מיליון אירו מצד אליהו. ואולם, מדוחות מגדל לרבעון הראשון נודע כי בחלוף הזמן ובשל חלקה של ג'נרלי בדיבידנד שמגדל חילקה לאחרונה, עודכן היקף התשלום לכ-814 מיליון אירו (כ-2.5% פחות). בהקשר זה נציין כי אליהו צפוי להידרש להלוואת גישור בהיקף של כ-2.4 מיליארד שקל לצורך התשלום לג'נרלי, שאותה ייקח ממספר גופים, שבראשם בנק לאומי, וזאת לאחר שבנק ישראל הבהיר שהוא אינו מעוניין שלאומי יעמיד את כל ההלוואה.