הציבור סולידי: 1.2 מיליארד ש' גויסו לקרנות הכספיות במאי

קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם גייסו 2.3 מיליארד שקל מתחילת השנה - צמיחה של 55% ■ הקרנות המחקות של מגדל גייסו במאי 380 מיליון שקל ■ 634 מיליון שקל גויסו לקרנות פסגות בחודש מאי

ירידות השערים בשווקים בחודש מאי הגיעו גם לקרנות הנאמנות ותעודות הסל. בענף הקרנות התבטאה המגמה השלילית במעבר של כספים לאפיקים סולידיים, ובתעודות הסל נרשמו החודש פדיונות.

ענף הקרנות צמח החודש בכ-400 מיליון שקל ל-151.5 מיליארד שקל, כאשר הקרנות הכספיות וקרנות אג"ח מדינה רשמו את עיקר הגיוסים. מנגד, קרנות האג"ח הקונצרניות והמניות רשמו פדיונות. בשורה התחתונה גייס ענף הקרנות כ-2.2 מיליארד שקל, כאשר הגיוסים לקרנות המסורתיות היו רק 400 מיליון שקל מתוך כך.

מתחילת השנה גויסו לקרנות מסורתיות 6.3 מיליארד שקל, כלומר מעל מיליארד שקל בכל חודש. אולם במאי הגיוס הגבוה נותב ברובו לקרנות הכספיות שהן תחליף לפיקדון בנקאי. הקרנות הכספיות, שהיו במומנטום של פדיונות מתחילת השנה, רשמו החודש התעוררות עם גיוסים של כ-1.8 מיליארד שקל - 1.2 מיליארד שקל מהם הם כסף חדש, ו-600 מיליון שקל הנותרים הם נכסים שהתווספו לקטגוריה מקטגוריה אחרת.

מקורם של נכסים אלה בקרן כספית של פסגות - "פסגות מק"מ והשאלות", שעד תחילת מאי נקראה "פסגות מק"מ עד שישה חודשים" והשתייכה לקטגוריית הקרנות השקליות. כיוון שבפסגות החליטו לשנות את המדיניות שלה, נגרעו הנכסים מהקרנות השקליות ועברו לכספיות.

ישנן כמה סיבות לכך שמנהלים רבים בענף מבצעים שינויי מדיניות לקרנות שבניהולם, ובהן קרן שאיבדה מהאטרקטיביות שלה, שנותרו בה מעט נכסים או פשוט על מנת למחוק היסטוריה גרועה שלה.

לא ידוע מה היתה מטרת השינוי, אולם ברור כי פסגות העבירה את הקרן מהפסד לרווחיות. בעת היותה קרן שקלית היא גבתה דמי ניהול של 0.1% ושילמה עמלת הפצה של 0.25%, כלומר הפסידה לפחות 0.15% על כל שקל שנכנס לקרן. כעת, דמי הניהול בקרן עומדים על 0.18% ואילו עמלת ההפצה היא 0.125%, כלומר פסגות מרוויחה 0.055% מהנכסים. נכון לעכשיו, קרן זו מייצרת הכנסות של כ-300 אלף שקל בשנה.

גיוסים נרשמו החודש גם בקרנות אג"ח מדינה. במאי היה זה האפיק היחיד שרשם תשואות חיוביות ממוצעות של כ-1.5%. קרנות אלה רשמו גיוסים של 1.1 מיליארד שקל, ונתח ניכר נותב לאג"ח צמוד במח"מ בינוני. לאחר חודשים של גיוסים נרחבים, בקרנות האג"ח הכללי והקונצרניות נרשמו פדיונות בחודש החולף על רקע ירידות שערים באפיקים אלה.

ומה קורה בענף תעודות הסל? לאחר גיוס של 1.7 מיליארד שקל לתעודות הפיקדון, החודש נפדו מהן 476 מיליון שקל. פדיונות נרשמו גם באפיקי המניות בחו"ל. לעומתן בתעודות העוקבות אחר מדדי מניות בארץ נרשמו גיוסים. בשורה התחתונה נפדו מהענף 435 מיליון שקל.

אצל מנהלי הקרנות והתעודות נרשמה החודש מגמה מעורבת. מבין מנהלי הקרנות הגדולים והבינוניים שסקרנו, חמישה רשמו פדיונות; בתעודות הסל שלושה שחקנים (שהם למעשה רוב הענף) סבלו מיציאת כספים. לפניכם המספרים המרכזיים של החודש:

55.4% הם שיעור הצמיחה של קרנות אלטשולר שחם מתחילת השנה. קרנות החברה, שבניהול גילעד אלטשולר, גייסו בחודשים האחרונים בקצב של 500 מיליון שקל בחודש, בעיקר לקרנות מסורתיות. גם החודש הן בלטו עם הגיוס הגבוה בענף בקרנות המסורתיות - 363 מיליון שקל. מתחילת השנה גייסו הקרנות של אלטשולר שחם 2.3 מיליארד שקל.

החודש גם קרנות מיטב גייסו סכום נכבד של 496 מיליון שקל, אולם זה מורכב מגיוסים של 575 מיליון שקל בכספיות, ופדיונות של 79 מיליון שקל במסורתיות. בסוף השבוע האחרון נחתם הסכם המיזוג בין מיטב לדש-איפקס. בקרוב תחלוש החברה הממוזגת על נכסים של 24.7 מיליארד שקל, שיקנו לה נתח שוק של 16.3% - מקום שני בענף.

634 מיליון שקל גויסו לקרנות פסגות בחודש מאי. בנטרול שינוי המדיניות, פסגות גייסה בקרנות כספיות 358 מיליון שקל, ובקרנות מסורתיות 276 מיליון שקל (חלקן רק נחשבות מסורתיות, אך הן למעשה סוגים שונים של קרנות מק"מ המהוות תחליף לקרנות כספיות).

גם במגדל שוקי הון נרשמו גיוסים לקרנות שנחשבות מסורתיות, אך הן למעשה קרנות מחקות - מוצר הדומה לתעודות סל אך שלא נגבים בו דמי ניהול. מגדל גייס 283 מיליון שקל, ובקרנות המחקות גויסו כ-380 מיליון שקל.

3.4% הם שיעור הקיטון בנכסי קרנות אקסלנס מתחילת השנה. קרנות החברה, שבניהול מאיר מזוז, רשמו פדיונות של כ-800 מיליון שקל מתחילת השנה, ובמאי הן איבדו 191 מיליון שקל נוספים מהקרנות המסורתיות.

פדיונות נרשמו גם אצל אי.בי.אי ודש. קרנות אי.בי.אי, שבניהול עודד גל, איבדו 212 מיליון שקל במאי, וכחצי מיליארד שקל מתחילת השנה. בעקבות הפדיונות חזר היקף נכסי החברה לרמתו בתחילת השנה - 9.8 מיליארד שקל.

146 מיליון שקל גויסו במאי על ידי הראל סל, שבניהול אורי שור. זאת לפי העולה מנתוני איגוד תעודות הסל שבלשכת המסחר. למעט הראל סל ומיטב, שלוש החברות - קסם, תכלית ופסגות - ספגו פדיונות בחודש החולף. קסם למשל איבדה במאי 554 מיליון שקל מתעודות הפיקדון, אולם גיוסים שנרשמו באפיקים אחרים הביאו לכך שהיא סיימה את החודש עם פדיונות נמוכים יותר. קסם, שבניהול אבנר חדד, היא גם החברה היחידה שרשמה פדיונות מתחילת השנה.

ענף קרנות הנאמנות
 ענף קרנות הנאמנות