הפרקליטות תאפשר לסנגורי דני דנקנר לעיין בחומרי החקירה

הפרקליטות אסרה על עוה"ד ראב"ד ובנקל לעיין בחומרי החקירה נגד דנקנר, כיוון שהם עשויים לשמש עדי תביעה ■ הסנגורים עתרו לבג"ץ, והפרקליטות חזרה בה

ניצחון ביניים לסנגוריו של דני דנקנר: הפרקליטות חזרה בה מהתנגדותה לאפשר לעורכי הדין יורם ראב"ד ויוסי בנקל, סנגוריו של דני דנקנר בפרשת בנק הפועלים, לעיין בחומרי החקירה נגד דנקנר. זאת, חרף הכוונה להעיד אותם כעדי תביעה, באם יוגש כתב אישום נגדו.

בתום דיון שנערך בבג"ץ במשך שעתיים וחצי בפני הרכב השופטים סלים ג'ובראן, ניל הנדל ועמית, המליצו השופטים לפרקליטות לחזור בה מהתנגדותה ולהעמיד את חומרי החקירה לעיון הסנגורים. זאת בכפוף להתחייבותם של הסנגורים, שניתנה מספר פעמים, כי לא יעידו כעדי הגנה בתיק.

כזכור, לפני כחצי שנה עתרו סנגוריו של יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים לשעבר, דני דנקנר, עורכי הדין יורם ראב"ד ויוסי בנקל, לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, והמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

הסנגורים דרשו מבית המשפט שיורה למחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לבטל הוראה שנתנה מנהלת המחלקה, עו"ד אביה אלף, ולפיה השניים לא יוכלו לייצג את דנקנר ולראות את חומרי החקירה בעניינו.

בין היתר טענו עורכי הדין כי הוראה זו לוקה בחוסר סבירות קיצוני, כמו גם בהעדר מידתיות, בין היתר בשל כך שהמשיבים נטלו לעצמם חרות להתערב ביחסי עורך דין-לקוח ולקבוע את זהות הפרקליט שייצג חשוד בהליכי שימוע.

כבר בראשית הדיון הפצירו השופטים מהצדדים להגיע להסכמה במקום לנהל את ההליך. השופט ג'ובראן ציין כי "יש רושם ששני הצדדים כאן טיפסו על עץ גבוה מאוד. בישיבה הקודמת נקבע ברוח טובה שהצדדים ייפגשו ויעלו שאלות, ומה שאני בזמנו אמרתי שיוזמנו עורכי הדין לבירור לשיחת הבהרה, וניסינו לעשות אווירה יותר טובה על מנת שתסתיים המחלוקת".

חלק מהדיון נערך בדלתיים סגורות, בנוכחות הפרקליטות בלבד, משום שהשופטים רצו לעיין בחומרי החקירה ולהבין את הבסיס להתנגדות הפרקליטות.

לאחר הפסקה קצרה נוספת שביקשו צוות הפרקליטות, בראשותו של ד"ר אבן חן, ולאחר שקיימו התייעצות עם ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד אביה אלף, חזרו הצדדים לאולם, ועו"ד אבן חן הודיע כי "לאחר שקילה והתייעצות מרובה, אנחנו נאמץ את המלצות בית המשפט הנכבד, ואנו נמסור את חומרי החקירה לעיונם של העותרים 2 ו-3 (ראב"ד ובנקל, א' ל"ו)".

הפרקליט אף הודיע כי "למיטב ההערכה, בנקל וראב"ד יזומנו לעדות במשפט". לדבריו, "זה יוצר מצב מורכב שבו סנגורים בהליך פלילי יהיו גם עדים, אך אנו נמסור את החומרים בכפוף להצהרת חבריי שלא ישמשו עדי הגנה. אנו מבקשים שיצהירו כי לא הם ולא איש ממשרדם ישמשו עדי הגנה בתיק".

כאמור, עניינם של הסנגורים נדון על רקע פרשת בנק הפועלים, אשר במסגרתה חשוד דנקנר בעבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, פגיעה בניהול תקין של עסקי תאגיד בנקאי והלבנת הון במסגרת סדרת פרשות שבהן היה מעורב, ובהן רכישת בנק פוזיטיף, קבלת הלוואה מבנק ‏DHB‏ ושימוש לצרכיו בחשבונה של מזכירתו חגית מלכה.

פרקליט המדינה, משה לדור, אף הודיע לפני חודשים ספורים כי יוגש כתב אישום חמור כנגד דנקנר, בכפוף לעריכת שימוע.

עורכי הדין ראב"ד ובנקל מסרו כי "התיימרותה של המחלקה הכלכלית להכתיב לנחקר מי יהיו פרקליטיו, אין לה מקום. חבל שהתבצרותה של המחלקה הכלכלית בפרקליטות מאחורי עמדה מוטעית גררה התדיינות ארוכה ומיותרת ובזבוז זמן שיפוטי יקר".