אמון הציבור: מהילת דלק במים - תופעה נפוצה בתחנות הדלק

מדלק מהול שגרם נזק לרכב ועד משאבות לא מכוילות שגרמו לנהגים לשלם יותר: דוח אמון הציבור ממפה שורה של בעיות ומתייחס לצורך בהפחתת המיסוי על הדלק

לצד מחירו הגבוה של הדלק בארץ ביחס לאירופה, שורה של ליקויים מטרידים את נהגי ישראל. דוח אמון הציבור, שממפה את הענף, מזכיר שורת בעיות - ממהילת דלק ועד הטעיות בתמחור, ומנסה להציע פתרונות. הדוח המקיף, שערכה עו"ד חנית אברהם-בכר, מביא תלונות להמחשה ודוגמאות מהפסיקה.

מהילת דלק: גם בתחנות מוכרות

תופעה נפוצה מדי היא מהילת דלק במים או בחומרים אחרים בתחנות דלק שונות, גם גדולות ומוכרות, הגורמת לתקלות ברכב ומובילה ללא מעט תלונות (13% מהתלונות על הענף במוקד אמון הציבור) ואף תביעות. באתר המשרד לאנרגיה ומים מפורסמת רשימת תחנות שבהן נמצא דלק שאינו עומד בדרישות התקן.

כך, למשל, התלונן צרכן כי 400 מטר לאחר התדלוק כבתה מכוניתו. הבדיקה במוסך העלתה כי הדלק היה מהול מים, והטיפול בנזק עלה מאות שקלים. בתי המשפט פוסקים סכומים גבוהים של אלפי שקלים עבור התיקון, עוגמת-הנפש, הטרחה והסכנה במקרים אלה. חשוב לציין כי גם חברות גדולות ומוכרות נתפסו בקלקלתן כשהן מוכרות דלק מהול.

בית המשפט פסק בעבר פיצויים ללקוח שברכבו נמצאה לאחר התדלוק כמות אסורה של מים - והוא נאלץ לעבור טיפולים יקרים. הרשת נאלצה לשלם לו 1,550 שקל עבור הוצאות מוסך, עוגמת-נפש ועוד.

במקרה אחר פיצתה פז לקוח בעקבות מקרה דומה - כשהפיצוי הגיע ל-13 אלף שקל עקב נזקים נלווים, כמו ביטול נופש מתוכנן במהלך חופשת הקיץ עקב השבתת הרכב.

דלק שאינו תואם: מביא להשבתת הרכב

12% מהתלונות הגיעו מצרכנים שתדלקו בשירות מלא, וטענו כי המתדלקים מילאו ברכבם דלק שאינו מתאים (במקום בנזין - סולר וההפך). התוצאה: השבתת הרכב, תיקונים וטיפולים יקרים ברכב וכן טרטור ועוגמת-נפש של הצרכנים.

משאבה לא מכוילת: שילמתי יותר מדי

7% מהתלונות עוסקות בבעיות בכיול של משאבות הדלק. צרכנים חשדו שהמשאבות אינן מכוילו, לאחר ששילמו מחיר גבוה מזה שהם משלמים בדרך-כלל. עוד מתלוננים כי מונה משאבת הדלק התחיל לפעול טרם הזרמת הדלק לרכב.

האחריות לביצוע בדיקות כיול של משאבות, אגב, נתונה בידי משרד התמ"ת.

הטעיית הצרכן: גם בחנויות הנוחות

הטעיית צרכנים בתחנות דלק מתקיימת בווריאציות שונות - התופסות נתח של 24% נכלל התלונות בענף. דוגמה לכך היא הטעיה בכרטיסי ההטבות והדלקנים, דרכם נגבה מחיר גבוה מזה המוצע בשירות עצמי כרטיסי המועדון. במקור נועדו אלה להציב חלופה זולה ותחרותית, אך כיום הם לרוב אינם משתלמים ביחס למחירי השירות העצמי.

עוד דוגמאות להטעיה הן הטעיה במבצעים המוצעים בתחנה, הטעיה על-ידי חנויות הנוחות ובעיות בהצגת מחיר - בעיקר על רקע השינויים התכופים במחירי הדלק.

גרימת נזק: גם למכונית וגם לצרכן

7% מהתלונות נוגעות לנזקים שנגרמו לכאורה למכונית בתחנת הדלק, אם כתוצאה מהחלקה, ממכונת השטיפה ועוד.

מס הבלו גבוה מדי: התחבורה הציבורית לא מהווה תחליף ראוי

ה-בעיה, ב-ה' הידיעה, היא כמובן המחיר הגבוה של הבנזין והסולר ביחס למדינות אירופה וארה"ב, כתוצאה ממדיניות המיסוי של הממשלה. מס הבלו על בנזין בארץ גבוה בשיעור של 3.6% לעומת הממוצע באירופה, ועל הסולר הוא גבוה בשיעור של 36.6%. במונחי כוח קנייה הוא הגבוה ביותר בהשוואה למדינות אירפה, מלבד בריטניה. זאת למרות שבשנה האחרונה כמעט כל מדינות אירופה ייקרו משמעותית את הבלו (התייקרות של 7.9% בממוצע).

חשוב להדגיש כי הפער האמיתי שחווה הציבור בישראל גדול הרבה יותר - ראשית משום שרמת ההכנסה בישראל נמוכה יותר מבאירופה, כך שצריך לעבוד הרבה יותר כדי לקנות את אותה כמות של דלק; ושנית משום שהתחבורה הציבורית בישראל נמצאת בפיגור של שנות דור אחרי אירופה ואינה מספקת חלופה זולה ואפקטיבית לרכב הפרטי.

מאחר שמדובר במס עקיף שפוגע בעיקר במעמד הביניים ובשכבות החלשות, בכוונת אמון הציבור לפעול במישור הציבורי והמשפטי במטרה להביא להפחתת הבלו על הדלק, וכפועל יוצא להורדת מחירי הדלק: "ככל שדרוש מקור חלופי להכנסות שיאבדו, על הממשלה לעשות שימוש במיסוי ישיר פרוגרסיבי ולא במיסוי העקיף המזיק ביותר שיש", נכתב בדוח.

מסקנות והמלצות אמון הציבור

המלצות לממשלה

* מיסוי: על הממשלה להפחית את הבלו לכל הפחות לממוצע העולמי.

* שקיפות: לשקף באתר משרד האנרגיה את התנאים המציעות חברות הדלק לדלקנים או הטבות במסגרת כרטיסי מועדון, תוך השוואה למחירי השירות העצמי.

* הרתעה: על משרד האנרגיה לפרסם את כלל הממצאים של בדיקות איכות הדלקים שהוא מבצע, כדי להציג עבריינים סדרתיים ולייצר הרתעה.

* פיקוח: על כיול המשאבות.

* אכיפה: הגברת רמת האכיפה בכל הנוגע להטעיות צרכניות, תוספים מיותרים או דלק מהול.

המלצות לצרכנים

* כיול המשאבה: ודאו כי המשאבה מאופסת ומתחילה לפעול רק עם הזרמת הדלק.

* דיווח: אם אתם חושדים שחויבתם בסכום גבוה, התלוננו במשרד התמ"ת.

* מעקב: ודאו כי הסכום בו ביקשתם לתדלק הוא אכן הסכום בו חויבתם.

* עירנות: בדקו באתר משרד האנרגיה באילו תחנות נמצא דלק לא תקין.

* בטיחות: אם אתם מרגישים שינוי בפעולת המנוע לאחר התדלוק, דווחו מיד למנהל התחנה, פנו בכתב לחברת הדלק ודווחו למשרד האנרגיה.

* לא תודה: אל תתעצלו. אם מציעים לכם תוספת שמן/נוזל קירור/נוזל לשטיפת שמשות, צאו מהרכב וודאו בעצמכם שהתוסף נחוץ.

* שירות: זכרו כי לפי החוק, השירותים הציבוריים בתחנת הדלק צריכים להיות פתוחים ונקיים בשעות פעילות התחנה.