פירוק למפרקת: אלשיך, השופטת הכלכלית מס' 1, תיאלץ לפרוש בשל "שיפוץ הפרוטוקול"

כך מעריכים במערכת המשפט בעקבות קבלת התלונה בפרשת הפרוטוקל המשופץ ■ גרוניס יזמן את אלשיך לשיחת בירור עם חזרתה מחופשתה ויציע לה להקדים מיוזמתה את פרישתה, המתוכננת ל-2014 ■ אם תסרב, היא צפויה לדין משמעתי

במערכת המשפטית מעריכים כי שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, סיימה את הקריירה השיפוטית שלה, והיא לא תחזור עוד לכס השיפוט. זאת, בעקבות החלטתו מאתמול (ב') של נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, שקיבל במלואן את התלונות נגד אלשיך בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" שנחשפה ב"גלובס".

אלשיך, השוהה בימים אלה בחו"ל במסגרת שבתון, אמורה לשוב מחופשתה באמצע חודש יולי, ואולם על-פי ההערכות, עד למועד זה יוחלט על סיום כהונתה השיפוטית.

גם היום (ג') מסרבים בתוקף בכירי המערכת המשפטית להתייחס להשלכות החלטתו החריפה של הנציב ולהחלטות העתידות להתקבל ביחס לאלשיך. ואולם, ל"גלובס" נודע כי נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, החליט לזמן את אלשיך לשיחת בירור, שתתקיים מיד עם חזרתה ארצה. גרוניס פועל בהקשר זה בתיאום עם מנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, ועם נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דבורה ברלינר.

בפגישתו עם אלשיך צפוי גרוניס להציע לה להקדים מיוזמתה את פרישתה מכהונה שיפוטית. אלשיך אמורה לפרוש לגמלאות באוגוסט 2014, ואולם נוכח הוותק הרב שצברה במערכת השיפוטית בשנות כהונתה הארוכות, היא זכאית כבר עתה למלוא זכויותיה הפנסיוניות.

סירוב מצידה של אלשיך להצעה שכזו מצד נשיא בית המשפט העליון עשוי להוביל להחלטה על העמדתה לדין משמעתי בפני הרכב מיוחד של בית הדין המשמעתי לשופטים, ואף להנעת מהלך להדחתה מכהונה שיפוטית, באמצעות הוועדה לבחירת שופטים.

נאמן בוחן דרכי פעולה

בד-בבד, נפגש אתמול שר המשפטים, יעקב נאמן, עם הנציב גולדברג וקיבל ממנו באופן רשמי את ההחלטה בעניין אלשיך. אף שההחלטה הכתובה איננה כוללת המלצות לנקיטת צעדים אופרטיביים נגד השופטת, אלא קביעה "מרשיעה" בלבד, שוחחו השניים על דרכי הפעולה האפשריות העומדות כעת בפני נאמן, לצד הצגת מסקנותיו של הנציב בפני השר.

בעקבות פגישתו עם הנציב, העביר נאמן את ההחלטה לבחינתה של היועצת המשפטית של משרד המשפטים, עו"ד לאה רקובר, כדי לקבל את חוות-דעתה בנוגע לאפשרויות העומדות בפניו.

גורמים משפטיים אמרו היום כי "השר מתכוון לקבל החלטות בהקדם. ברור שלא ניתן להתייחס לנושא בקלות-ראש, ואולם בלי להמעיט מחומרת המעשה, יש לזכור כי אין מדובר בהתנהגות חוזרת ונשנית מצד השופטת".

בתוך כך, גם עמיתיה של אלשיך, השופטים בבתי המשפט, פועלים לשם סיום כהונתה כיו"ר נציגות השופטים הארצית. לפני כשנה וחצי ניצחה אלשיך את השופט יוסף שפירא, שנבחר באחרונה לתפקיד מבקר המדינה, בהתמודדות על קדנציה נוספת בתפקיד יו"ר נציגות השופטים הארצית.

סגנונה הבוטה של אלשיך קנה לה יריבים רבים לא רק בקרב עורכי הדין המופיעים בפניה, אלא גם בקרב עמיתיה לכס השיפוט. בימים הקרובים אמורה להתכנס נציגות השופטים, באופן לא פורמלי, ושופטים החברים בנציגות מתכוונים להניע מהלך להדחתה של אלשיך מהתפקיד, וזאת בלי קשר להמשך כהונתה כשופטת.

לדברי חלק מהשופטים, לא ייתכן ששופטת שדבק בה כתם כה עמוק תמשיך לייצג את השופטים בפורומים שונים, כולל בדיונים בכנסת.

"פשוט בושה"

פרשת "הפרוטוקול המשופץ" החלה בדיון שהתקיים באולמה של אלשיך בספטמבר 2011, בעניין כינוס נכסים של חייב, שחובותיו עמדו על כ-36 מיליון שקל. עו"ד יצחק ארגז נשוי לנושה של החייב, ובאותו דיון ביקש להתמנות למנהל מיוחד בתיק.

הדיאלוג בין אלשיך לארגז בדיון היה חריף, ובמסגרתו טענה אלשיך כי ארגז הסתיר ממנה מידע בנוגע לעמדתו של בנק הפועלים, המשמש גם הוא נושה של החייב. אלשיך הודיעה כי פרוטוקול הדיון ישמש לצורך הגשת תלונה נגד ארגז לוועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין. אלא שעותק הפרוטוקול שצורף לתלונה כלל 36 שינויים ותוספות ביחס לפרוטוקול המקורי.

כפל הפרוטוקולים הוביל את יו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין, אפרים נוה, להגשת תלונה נגד אלשיך לנציב תלונות הציבור על שופטים. הנציב גולדברג קיבל את התלונה וקבע כי אלשיך הכניסה 4 שינויים מהותיים בפרוטוקול, שהיו מכוונים להחמיר את ההתייחסות לעו"ד ארגז לצורך הגשת התלונה נגדו.

פרשת אלשיך הפכה לשיחת היום במערכת המשפטית, בקרב הקהילה המשפטית, השופטים ועורכי הדין. איש מהשופטים אינו מוכן להתייחס לציטוט להתנהלותה של אלשיך בפרשה או להחלטת הנציב, ואולם בשיחות סגורות סומכים רוב השופטים את ידיהם על מסקנותיו של גולדברג. חלק מהשופטים גם נשמו לרווחה נוכח הסיום המסתמן של כהונתה השיפוטית של אלשיך, וזאת נוכח משקעים אישיים שנוצרו בינה לבין רבים מעמיתיה.

"מי הולך ומשנה פרוטוקולים", אמר שופט בפורום סגור, "מה שהתגלה כאן הוא פשוט בושה. איפה נשמע ששופט מוסיף לפרוטוקול הדיון אחרי שהצדדים יוצאים מהאולם?".

שופטים אחרים השמיעו דברי הערכה לגולדברג: "הנציב יצא גבר. זו הפתעה, כי תמיד חשבתי שבסופו של דבר מגוננים על יקירי המערכת".

אנחת רווחה נשמעה גם מצד עורכי דין העוסקים בתחום הפירוקים ופשיטות-הרגל, שצברו שעות רבות באולמה של אלשיך. חלק מהם נחשבים לבעלי יחסים חיוביים עם השופטת, אך שלא לציטוט מביעים תמיכה בהחלטת הנציב.

"כל אויביה של אלשיך שמחים עכשיו לאידה", סיכם אחד השופטים בשיחה סגורה.

גיבור היום במערכת המשפט: אפרים נוה - עורך הדין שהוביל את התלונה

גיבור היום במערכת המשפטית הוא יו"ר ועד מחוז תל-אביב ויו"ר ועדת האתיקה המחוזית בלשכת עורכי הדין, עו"ד אפרים נוה, שהוביל את הגשת התלונה נגד השופטת המחוזית ורדה אלשיך לאורך כל הדרך. בתפקידו כיו"ר ועדת האתיקה קיבל נוה קודם את תלונתה של אלשיך נגד עו"ד רפאל ארגז; ובהמשך, קיבל מארגז את שני נוסחי פרוטוקול הדיון המדובר.

לאחר שוועדת האתיקה החליטה לגנוז את תלונתה של אלשיך בגלל כפל הפרוטוקולים, הוביל נוה, הפעם בתפקידו כיו"ר ועד המחוז, את הגשת התלונה הנגדית מטעם הלשכה לנציב התלונות על שופטים.

החלטת הנציב גולדברג, הכוללת שורה ארוכה של קביעות חריפות כלפי אלשיך, משקפת גיבוי מוחלט שלו להתנהלותם של נוה ולשכת עורכי הדין בפרשה. זאת, בניגוד לביקורת שספג נוה בחודשים האחרונים הן מהיועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט, עו"ד ברק לייזר - שחזר בו בהמשך מהדברים - והן מעורכי הדין שחתמו על עצומת התמיכה באלשיך.

בהקשר זה בולטת במיוחד שתיקתו של ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, והיעדרותו מתמונת המאבק בשופטת אלשיך. גורמים בלשכת עורכי הדין אמרו בעניין נוה כי "לראשונה מורגש בלשכה ראש איגוד מקצועי אמיתי".

נוה סירב גם היום להתייחס לדברים.

פרופיל מקוצר: השופטת המשפיעה ביותר על עולם העסקים בישראל

השופטת ורדה אלשיך אמנם אינה נמנית עם שופטי המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, אך עם זאת אלשיך (68) היא השופטת המחוזית בעלת ההשפעה הרבה ביותר על עולם העסקים בישראל. זאת, מתוקף היותה השופטת שאליה מנותבים רוב תיקי הפירוק וכינוסי הנכסים שמגיעים אל בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שהוא הגדול במדינה.

בין התיקים הבולטים שבהם דנה אלשיך לאורך השנים נמצאים תיקי הכינוס והפירוק של רשתות וחברות כמו קלאבמרקט, פיקנטי, תבל, טאוור אייר, התעשייה הצבאית (תעש), פויכטונגר, ברגר קינג, פיצה מטר, אמבלייז, אפריקה ישראל, הבנק למסחר ועוד.

בשנים האחרונות בלטה אלשיך בניסיונותיה למנוע פגיעה בציבור בעלי המניות ומחזיקי איגרות החוב של חברות שנקלעו לקשיים וענייניהן הגיעו לפתחה. התיק האחרון שבו דנה היה הפירוק של חברת דלק נדל"ן שבבעלות יצחק תשובה. דומה כי בתיק זה הגיעה לשיאה המגננה של אלשיך על ציבור המשקיעים והמלווים.

אלשיך היא אחת מהשופטות החשובות בארץ, אך גם מהשנויות במחלוקת, עקב סגנונה הססגוני. היא אינה מהססת לנזוף בעורכי דין ובצדדים שמופיעים בפניה, ומשתמשת לעתים בלשון חריפה, בוטה משהו, ועמוסת דימויים.

למשל, כשאלשיך דנה בתיק הכינוס של רשת בגדי הילדים "ילדותי", אמר לה עורך הדין של הרשת כי הצעתו היא הגבוהה ביותר מבין ההצעות שהוגשו. אלשיך הגיבה: "כל החיים קיבלתי בלתי מספיק בחשבון, עזוב את זה, אל תלמד אותי עכשיו".

לתחום המשפט נחשפה אלשיך כבר בעת שירותה הצבאי, כששירתה כמזכירת הפרקליט הצבאי הראשי דאז, מאיר שמגר, לימים נשיא העליון. בשנת 1967 סיימה אלשיך את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. היא התמחתה בפרקליטות ובבית משפט השלום בטבריה, ועבדה במשך שנים כעורכת דין בפרקליטות מחוז תל-אביב.

בינואר 1978 מונתה אלשיך לשופטת בית משפט השלום בתל-אביב, ובהמשך קודמה למחוזי. ביוני 2006 מונתה אלשיך לסגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

הקריירה המשפטית של אלשיך עומדת כנראה להסתיים, אבל את שורת הפסיקות הכלכליות החשובות שנתנה, אף אחד לא יוכל לקחת ממנה.

אינפו: מסלול הנפילה של ורדה אלשיך
 אינפו: מסלול הנפילה של ורדה אלשיך