ייצוגית נגד יבואניות נעלי נוחות: מכתיבות מחירים אחידים

זאת, לטענת התובעים, כדי למנוע תחרות והוזלה‏ ■ ‎‎הבקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של כ-245 מיליון שקל הוגשה נגד טבע נאות, נעלי מורן, שורש וקבוצת פליי פוט‏

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשו אתמול (ג') בקשות לאישור תביעות ייצוגיות בהיקף של כ-245 מיליון שקל נגד 4 חברות המייצרות ומייבאות נעלי נוחות - טבע נאות, נעלי מורן, שורש וקבוצת פליי פוט. זאת, בטענה כי הן מכתיבות לצרכנים מחירים אחידים, במטרה להימנע מתחרות שתביא להוזלה.

‏לדברי התובעים, הבקשות לאשר את התביעות הייצוגיות הוגשו לאחר מלאכת איסוף ראיות שארכה כ-5 שנים וכללה, בין היתר, עשרות שיחות עם אנשי מכירות של הנתבעות וביקורים בחנויות המוכרות נעלי נוחות.

לאחר איסוף הראיות, נטען, הועבר החומר אל חברת אפלייד אקונומיקס, המתמחה בתחום ההגבלים העסקיים, לצורך בדיקה של שוק נעלי הנוחות ומצב התחרות בשוק זה, והערכת הנזק שנגרם לצרכנים כתוצאה מהכתבת המחירים לכאורה בידי הנתבעות.

‏‎‎‏"מצב של קרטל"

‏התובעים מציינים כי לאחר הבדיקה הגיעו הכלכלנים, קלמן גייר וסרגי סומקין, למסקנה כי התחרות בשוק נעלי הנוחות היא תחרות במוצרים מגוונים (‏differentiated products‏), מספר השחקנים הוא קטן יחסית, ותת-הסיווג לאופנה, נוחות ופנאי מביא לכך שבכל סגמנט פועלים 4-5 מתחרים בלבד.

בתביעות נטען כי הכלכלנים מצאו שהמחירים בשוק נעלי הנוחות עולים לעומת ירידה כללית של מחירי ההנעלה; שקיימים בשוק זה חסמי כניסה גבוהים, המקשים על כניסתם של מתחרים חדשים; ושמתקיימים בו הפרשי מחיר קבועים בין המותגים המתחרים, הנשמרים לאורך זמן.

‏לדעת כלכלני אפלייד אקונומיקס, מדיניות של הכתבת מחיר אחיד לצרכן בשוק נעלי הנוחות מפתחת מציאות שיש לה דמיון רב למצב של קרטל, הן ברמה הקמעונאית, לגבי כל אחד ממותגי הנוחות הנמכרים בו, והן ברמת היצרנים - היבואנים הפועלים בשוק זה.

התובעים טוענים, באמצעות עורכי הדין נחום אורן וזאב קורמן, כי בישראל נמכרות למעלה מ-1.5 מיליון נעלי נוחות מדי שנה, במחיר ממוצע של 350-450 שקל לזוג, כך שהנזק שנגרם למעל 4 מיליון צרכנים, כתוצאה מהכתבת מחיר אחיד לצרכן, נאמד בלפחות 245 מיליון שקל ב-7 השנים האחרונות. ‏‎‎‏