"חוק ההסדרה" נפל בכנסת: 69 ח"כים התנגדו, 22 תמכו

בעקבות דרישה של 20 חברי כנסת שהוגשה ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין, ההצבעה על "חוק ההסדרה" נערכה בצורה שמית

"חוק ההסדרה", שנועד למנוע את העברת שכונת האולפנה בבית אל, לא עבר בכנסת. החוק שהביא לפילוג בקואליציה ביממה האחרונה, הובא בשעה זו לקריאה טרומית במליאת הכנסת, 69 ח"כים הצביעו נגדו ו-22 בעדו.

בתחילת הדיון נימק השר בני בגין את התנגדות הממשלה ליוזמה. "זהו חוק לביטולו של פסק דין של בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ", הוא קבע - ופירט: "יש לנו מחלוקת עם בג"ץ. בעצמי הופעתי לפניו בעניין זה לפני חודשים אחדים. ברור שאני חולק על פסק הדין. גם עכשיו, לפני כחודשיים, הלכנו לבג"ץ, הגשנו בקשה מנומקת ומפורטת. חשבנו שהיא מוצדקת. לא שעו לבקשתנו - והחליטו אחרת".

בגין הדגיש כי "יש לנו מחלוקת עם תוצאת פסק הדין הזה, אבל אין לפני הממשלה דרך המאפשרת התנערות מפסק דין - גם כשהממשלה אינה מסכימה עם תוצאתו. החוק לא יועיל להתיישבות - אלא יזיק לה. לא ישריש, אלא יחליש. תוצאת החקיקה הזאת לא תהיה רק 'בא לברך ותמצא מקלקל', אלא גם היפוכו - שיאמרו אומות העולם - לסתים אתם. במקום להלל בפה מלא על המפעל הזה וצדקתו המוסרית המלאה. זו שטות להעמיד כנוגדים זה לזה את טובת ההתיישבות מצד אחד, ואת טובת המדינה מצד שני".

בעקבות דרישה של 20 חברי כנסת שהוגשה ליו"ר הכנסת ראובן ריבלין, ההצבעה על "חוק ההסדרה" נערכה בצורה שמית, כאשר כל אחד מהיושבים במליאה צריך היה לציין האם הוא תומך או מתנגד להצעה לאחר שקראו בשמו.

בכיכר אגרנט שבירושלים, הסמוכה לכנסת, יושבים בימים האחרונים מספר פעילי ימין ששובתים רעב בעקבות ההחלטה להעביר ממקומם את בתי שכונת האולפנה. כחלק מצעדה שנמשכת ביומיים האחרונים, עושים את דרכם למקום מאות בני אדם נוספים שמתנגדים לפינוי התושבים.

אמש פוזרו עשרות צמיגים סמוך לבתי האולפנה כחלק מהשלב הראשון במאבק. "הגיע רגע האמת, צריכים לבחור אם מתפלים שוב או נאבקים על הבית", נכתב בכרוז שפורסם אמש במאהל המחאה נגד פינוי השכונה בירושלים, "שרי הליכוד בגדו בנו, אותם אלה שהבטיחו הרים וגבעות צפויים לתקוע לנו סכין בגב".

לקראת ההצבעה ראש הממשלה נתניהו החליט להפעיל את כל כובד משקלו במטרה להכשיל את החוק. אמש איים נתניהו על שרים וסגני שרים כי יפטר אותם מיד אם יצביעו בעד החוק. בש"ס הבהירו כי בהתאם להודעות היו"ר אלי ישי מתחילת השבוע, שרי המפלגה ייעדרו מההצבעה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הצהיר הבוקר ששרי המפלגה יתנגדו לחוק: "הסיעה תסתפק במתווה ראש הממשלה שהוצג לה בימים האחרונים כפתרון לפינוי גבעת האולפנה".