פלאפון נעלה את ה-SIM - ותפצה לקוחות ב-1.2 מיליון שקל

כך קובע פסק דין סופי בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד פלאפון, זאת לאחר שנעלה עבור לקוחות את השימוש בכרטיס ה-SIM וגבתה מהם כסף על פתיחתו לשימוש

פלאפון תשיב ללקוחותיה כ-1.2 מיליון שקל שגבתה מהם שלא כדין - כך קובע פסק דין סופי בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד החברה, זאת לאחר שנעלה עבור לקוחות את השימוש בכרטיס ה-SIM וגבתה מהם כסף עבור פתיחתו לשימוש.

יש לציין כי פסיקה סופית בתובענה ייצוגית היא מהלך נדיר - כשלרוב מסתיימות התובענות בהליך של פשרה.

התובע הייצוגי, דוד ספיר, רכש מפלאפון טלפון סלולרי כשהוא נעול, וניתן לעשות בו שימוש רק באמצעות כרטיס SIM של פלאפון. הנעילה מנעה ממנו את האפשרות לעבור עם הטלפון לרשת של מפעיל סלולרי אחר. כדי לבטל את הנעילה נאלץ ספיר לשלם לפלאפון 85 שקל.

באמצעות עו"ד יוחי גבע הגיש ספיר תובענה ייצוגית שאושרה לפני כשנה, בטענה כי התשלום לשחרור המכשירים מהנעילה עומד בניגוד לחוק התקשורת. בית המשפט קבע אז כי פלאפון לא הייתה רשאית לגבות כספים עבור שירות של פתיחת מכשיר נעול ואף לא התרשם במיוחד מטענת החברה כי חסימת המכשירים הסלולריים נועדה למנוע גניבה שלהם, ולכן הייתה ראויה.

"שיקול זה אינו יכול לגבור על הוראות חוק התקשורת ועל הרישיון, מה עוד שאת ההחלטה האם המכשיר יהיה פתוח או נעול ראוי להותיר ללקוח", נימק אז השופט יצחק ענבר.

על עיקר הטיעונים האלה חזר השופט בפסק הדין הנוכחי, שחייב את פלאפון להשיב ללקוחות שחויבו בתשלום את מלוא הסכומים בצירוף ריבית והצמדה. יתרת הסכום, שלא תועבר לנפגעים ספציפיים, תיתרם לעמותת "עזר מציון".

את פלאפון ייצג עו"ד רון ברקמן ממשרד ברקמן וקסלר בלום ושות'.