מה קורה לאדם שנטל סיכונים בבורסה ללא הסכמת אשתו?

ביהמ"ש לענייני משפחה קבע כי אדם הנוטל סיכונים רבים בבורסה ללא הסכמת בן זוגו - יקבל פחות ממחצית הרכוש הכולל בעת איזון המשאבים בהליך הגירושים

"בן-זוג שנטל סיכונים רבים במסחר בבורסה, תוך ערעור יסודות התא המשפחתי, אינו זכאי למחצית הרכוש הכולל, בעת איזון המשאבים בהליך הגירושים" - כך קבע באחרונה בית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב.

לפי פסק הדין של השופט נפתלי שילה, "על בן-זוג הנוטל סיכונים רבים במסחר בבורסה, וזאת בלי לקבל במפורש את הסכמת בן-זוגון לפעולות אלה, לקחת בחשבון כי אם ההימור לא יצלח - יילקח הדבר בחשבון במועד איזון המשאבים, אם הצדדים ייפרדו".

במקרה הנדון, להתנהלות הבעל הייתה השפעה הן על חלוקת דירה שברשותם של בני-הזוג והן על חלוקת כספי הפנסיה שצברה האישה.

פסק הדין ניתן בנוגע לבני-זוג, הורים ל-4 ילדים מבוגרים, שהיו נשואים במשך 35 שנים ושברשותם היו שתי דירות באזור ירושלים. בשנת 2007 נמכרה אחת הדירות, והכספים הועברו לחשבון הבנק המשותף של בני-הזוג, אלא שהבעל, מבלי ליידע את אשתו, סחר בכספי הדירה במסחר ספקולטיבי בבורסה ואיבד אותם כליל.

כעבור מספר חודשים פתחה האישה בהליכי גירושים, והבעל דרש מחצית מהזכויות בדירה הנוספת של בני-הזוג וכן מחצית מזכויות האישה מהפנסיה אשר צברה במקום עבודתה.

היקף התרומה

בית המשפט קיבל את טענותיה של עו"ד רות דיין-וולפנר, שייצגה את האישה, וקבע כי האישה הייתה המפרנסת העיקרית, ואילו תרומת הבעל למשק-הבית הייתה זעומה.

לדברי בית המשפט, "אם אדם מפסיד בעסקים בתום-לב, אין להאשימו בכך, ואולם משהוכח כי בן-זוג הימר במשך שנים רבות ולא הוכיח כלל כי הוא העביר לתא המשפחתי כספים מעסקיו, אין מקום לחלוקת רכוש שוויונית בעת שהצדדים נפרדים. עקרונות הצדק מחייבים לקחת בחשבון את התנהלות בני-הזוג והיקף תרומתם לתא המשפחתי. לא ייתכן כי בן-זוג אחד יהמר בכספים שהרוויח במשך שנים רבות - ולאחר מכן יתלה את יהבו בחוק יחסי ממון ויבקש לעצמו מחצית מהרכוש".

בית המשפט קבע לפיכך כי מהדירה שנותרה בבעלות בני-הזוג, ושאת מחציתה אמור לקבל הבעל, יופחת סך של 690 אלף שקל, אותם הפסיד במסחר בבורסה.

לעניין זכויות הבעל בפנסיה של האישה, נקבע כי בנסיבות המקרה ראוי שהפנסיה לא תחולק באופן שוויוני, והבעל יהיה זכאי רק ל35% מזכויות הפנסיה שהאישה צברה, ואילו האישה תיוותר עם 65%, ובנוסף תהיה זכאית למחצית מזכויות הפנסיה של בעלה.